Hoe slecht is brandstof?

Luppie

verslagschrijvers
Het is niet de bedoeling dat de voors en tegens van elektro V brandstof hier worden uitgekauwd want dat weten we zo langzamerhand wel. Ik vlieg zelf het liefst brandstof en dat is een kwestie van smaak en veiligheid. Wat niet veilig is aan brandstof is dat het giftig is. Maar wat zijn de gevolgen van brandstof en hoe erg of hoe vaak moet je er aan bloot staan bijvoorbeeld door aanraking met je handen. Of moet je eerst een litertje achter over slaan voordat je misselijk word.
Ik heb zelf af en toe hoofdpijn heb na een midagje vliegen en nu verdenk ik de brandstof een beetje. Ik smeer regelmatig iets over de vingers maar daar krijg je wel lekker zachte handjes van :-D. Ik sta zelden mijn mijn neus in de uitlaat gassen dus ik denk niet dat dat het is.

Als je hoofdpijn hebt na een dagje vliegen, zou ik het eerder in je ogen zoeken. Dus mogelijk een bril, of bijvoorbeeld een goede zonnebril.

Brandstof is inderdaad giftig, maar zo'n vaart loopt dat niet hoor. Je moet het niet opdrinken of er een bad in nemen, maar verder zal je er niet snel wat van gaan merken..

Giftig???

Methanol en Nitromethaan zijn giftig. Zuivere alcohol is ook giftig als je een liter opdrinkt. Dan heb je een alcohol vergiftiging. Ook nicotine is giftig. Als je een heel pakje sigaretten achter elkaar oprookt ben je mogelijk misselijk door een zgn. nicotine vergiftiging. Zelfs teveel koffie kan gevolgen hebben.

Het gaat erom hoeveel je binnen krijgt. Methanol drinkers kunnen blind worden en zelfs sterven. Alcohollisten maken hun lever kapot.

Echter de opname van methanol en nitromethaan via de huid cq. je handen is echt minimaal. Geen vingers aflikken enz. en je handen na afloop wassen.

Ook het inademen is een absoluut te verwaarlozen factor in de open lucht.

Een uurtje in een drukke stad is vele malen schadelijker dan het beetje uitlaatgas uit jouw methanolmotortje.

De hoofdpijn kan zeker veroorzaakt worden door het ingspannen kijken en de spanning van het vliegen zelf. Inderdaad, een goede zonnebril doet wonderen.

Het overmatig inademen van aceton of welk oplosmiddel dan ook is schadelijker dan die van onze brandstof welke wij gebruiken.

Hoofdpijn? Heet zoiets niet 'rozigheid'
Wapprende wind... petje op zetten... sjaaltje om je nek.

1 Liter methanol opdrinken? Je maakt de laatste slok niet meer mee.
Methanol breekt snel af. In aanraking met water zet het zich om in mierenzuur.... dat is weer spul wat we in de douche en wc gebruiken om de zaak te ontkalken... en mieren zelf gebruiken om hun tegenstanders uit te schakelen... rode mieren in grote getale wil je niet door je tuin of huis hebben lopen....

Ook lekker giftig is onze huis tuin en keuken autobenzine. Bevat benzeen.
Op Wikipedia staat hoe gezond de vloeistof en de afkomstige damp is.
Kankerverwekker Nr-1.

De oude met lood was daarmee iets gezonder... naja... zat heel wat minder benzeen in.
Dat is belangrijk te weten voor mensen die benzine in het bloed hebben (klassieker liefhebbers enzo...)
Toch?

Ik smeer regelmatig iets over de vingers maar daar krijg je wel lekker zachte handjes van :-D.

:nooo:

Nu is het gevaar kleiner voor vergiftiging bij opname door de huid maar niet uitgesloten.
Temeer als je bijv. wondjes op je handen hebt.
Als je maar vaak regelmatig iets op je vingers smeert is dat uiteindlijk hetzelfde als een kleine teug nemen door de mond van het vloeibare goedje.
Let wel, uiteindelijk en op de lange termijn.
Dus tenzij je de hele tijd aan dat blik staat te snuiven en jezelf continue de handen wast met dat spul zou er bij normaal gebruik geen probleem moeten zijn.
Probeer het eens een dagje of zo zonder het op je handen te smeren.

Nu heb je anno 2009 ook zaken zoals handcreme hé :mrgreen:

Volgens WikiPedia ben je er geweest als je 25 gr naar binnen krijgt.
Methanol - Wikipedia
Ik zou het dus maar niet te veel bagetelliseren en je dit nogmaals realiseren als je aan slangetjes zuigt om een en ander te controleren.

Ik zal in vervolg geen glaasje methanol meer nemen dan..
Ik heb wel eens gehad dat ik in een slangetje blies en door de overdruk in de tank kwam het er via de zelfde slang weer terug over mijn mond... Het is niet erg prettig want het bijt aardig op de lippen. Misschien is toch het turen in de lucht want ik vlieg meestal aardig hoog. ik gebruik wel altijd een zonnebril. Ik merk het altijd pas als ik naar huis toe rij dat ik vaak knallende koppijn heb dat na een 30 minuten weer weg is.

Heb je wel een goede zonnebril dan? Ik had ooit eens ook hoofdpijn na een middagje vliegen met een zonnebril die wel donker genoeg was, maar nada UV-protectie.

zonnebril

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is toch het turen in de lucht want ik vlieg meestal aardig hoog.

Dat zou heel goed kunnen.
Als je een verkeerde houding aanneemt kun je heel gemakkelijk spanningshoofdpijn krijgen als je er bevattelijk voor bent.
In mijn geval is mijn houding zo slecht :oops: dat ik van een zaterdagmiddag vliegen vaak bijna 3 dagen niet kan lopen van de pijn in mijn onderrug.
Als ik sta te vliegen merk ik er niets van (en dat is het listige) maar zodra ik thuis binnen stap en ff ga zitten ben ik de pisang.
Puur een verkeerde houding omdat, als je hoog vliegt, je vaak ongemerkt een 'holle' positie aanneemt en dan neigt om een beetje in elkaar gezakt te staan. Afijn, maar dit is mijn probleem.

In jouw geval kan het best zijn dat je je monnikskapspier dermate onder spanning zet dat je er hoofdpijn van krijgt.
Wederom is het letten op een goede houding cruciaal.

Andere vraag, hoe is het eigenlijk met je ogen? Heb je nog de 20-20 zicht?
Nummer 1 voor barstende koppijn is het zogenaamde 'turen' ofwel je oogleden een beetje samenknijpen zodat je het nét ff beter ziet allemaal.
Van dit turen krijg je ook geheid (spier)spanningshoofdpijn.

**edit**

Owh ja, je staat geheid voor lul op het veld maar het werkt wel verdomde lekker zijn van die brillen met gele of oranje glazen.
Niet die van de Lidl, de carnavalszaak of Intertoys.
Naast het modelvliegen heb ik ook aan schietsport gedaan en daar heb ik vaak een bril gedragen met gele glazen.
Dit accentueert veel meer en geeft meer rust aan je ogen.

Laatst bewerkt:
Koppijn na t vliegen...

Doe eens een proefje zou ik zeggen....
Vlieg eens een middagje electro en ga dan na of je dan ook hoofdpijn hebt?

Je moet inderdaad wel uitkijken met methanol en nitromethaan.
Maar een verstandige, clean werkende modelvlieger loopt geen echte grote gevaren.
Gemorste brandstof op je handen zo snel mogelijk verwijderen is geen slechte gewoonte.

Mocht het aan je zonnebril liggen..... probeer eens een Serengeti of een Ray-Ban. fijne brillen voor vliegers.

Greetz,
Frank

Ik heb ook wel eens aan slangetjes lopen lurken, mogelijk dat dat wat verklaart ;)

Zonder gekheid, om 25 gram binnen te krijgen, moet je erg je best doen. Dat het geen 'gezond spul' is, moge duidelijk zijn.

Modelbouw is wat dat betreft sowieso geen fijne hobby.

Is methanolvergiftiging cumulatief? Bedoel; er wordt 25 gram genoemd, stel je neemt elke dag 0.5 gram, ben je dan na 50 dagen dood (om het even heel bruut te stellen)?

Laatst bewerkt door een moderator:
@Hezik

Misschien wel niet aan t einde van je Latijn maar je naam wordt dan wel Heziek.
En geen scheet laten bij open vuur of terwijl je rookt, kan onbedoelde lanceringen tot gevolg hebben ;-)

Greetz,
Frank

'EFFECTEN BIJ LANGDURIGE OF HERHAALDE BLOOTSTELLING:
Herhaald of langdurig huidcontact kan huidontsteking veroorzaken. De stof kan effecten hebben op het centraal zenuwstelsel , met als gevolg blijvende of terugkerende hoofdpijn en gestoord gezichtsvermogen.'

Ook in Wikki kun je doorklikken naar de safetykaarten. Veel stoffen kunnen geen kwaad, maar op den duur kun je er toch een stuk minder vrolijk van worden. Contact met de huid betekent over het algemeen ook binnen niet uit te drukken tijd opname in het bloed. En vervolgens volgt de discussie 'mijn opa van 100 rookt en drinkt nog dagelijks', en daar op volgend 'als je de 40 gepasseerd bent zie je ineens veel meer mensen op onverklaarbare wijze wegvallen'.

Gewoon zuinig op jezelf blijven dus.

Oi,
Mees

Heb je wel een goede zonnebril dan? Ik had ooit eens ook hoofdpijn na een middagje vliegen met een zonnebril die wel donker genoeg was, maar nada UV-protectie ...
In dit geval gaat UV zelfs dubbel. Je pupillen vernauwen zich minder daardat je een zonnebril draagt, daardoor krijg je meer UV binnen dan wanneer je helemaal geen zonnebril zou dragen. Daarom zou ik ook het liefst die speel-/kinder-zonnebrillen ritueel verbranden, bagger.

Hoe heet die ziekte/syndroom die je krijgt bij langdurige/vaak blootstelling aan chemische rommel? Kan even niet op de naam komen, de naam is een acronym.

Ik heb altijd al polaroid brillen gedragen. Ik heb ook in de auto erg snel last van veel licht zelfs als het bewolkt is. Polaroidbrillen zijn geweldig want ze maken het nauwelijks donkerder (je kunt verschillende krijgen natuurlijk) maar alle schittering en ongewenste reflectie van ramen gaan weg. En zelfs op kinderbrillen zit bijna altijd een UV filter dat kun je zien aan een ovaal stikkertje op het glas waar de factor op staat dacht ik.

Ik rij al jaren met brandstof auto's maar nu ik er over na denk kan ik inderdaad niet herinneren dat ik eerder hoofdpijn had na het rijden.

Maar houding is natuurlijk ook een punt... Misschien een bureaustoel mee gaan slepen die ver achterover kan, lekker relaxed.

Back