Hoe veel jaar kun je Lipo's in storage bewaren?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door MarcS73, 7 jul 2024.

1. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Ik heb een SLS 4S 4000mah een jaar of 4 bewaard op storage voltage (7,75 tot 7,80 per cel). De accu laadt normaal en de cellen liggen ook na ontladen met 250watt "dicht" bij elkaar.
    (3,848 / 3,850 / 3,861 / 3,853). Heb Lipo na deze winterslaap eerste aantal keren rustig op 0,5c geladen en 1c ontladen. Laatste keer op 1c geladen en 250watt ontladen.

Enige wat me opvalt is dat als ik ontlaad tot 14,6v, de Lipo zodra het ontladen klaar is terug gaat naar 15,41v, terwijl lipo's die ik net heb (4s 5000mah cnhl, welke ik onder load ontlaad tot 14,6v, komen dan terug naar 14,85v zonder load). Zou er op kunnen lijken dat de sls 4000mah zijn beste tijd gehad heeft, omdat ie onder beetje load al wat door zn hoefjes gaat in vergelijk met nieuwe.

Mocht je je afvragen, waarom gebruik je de nieuwe niet, die zijn te groot voor mijn F5B Enigma (die overigens 2,2kw doet eerste paar seconden). Ik verwarm de Lipo altijd netjes op tot 45 graden voorafgaande aan een vlucht en ontlaad deze tot max 50%.

Hoe zien jullie dit?

2. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Ik heb nog goed werkende LiPo's uit 2004, dat waren d eerste hier, 140 mAh Kokam, jebruikt voor indoor RC.
    !0 jaar is zeker geen probleem, indien ze steeds goed gebruikt zijn.

3. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Dat stelt me dan ff gerust. Dank Rick voor je antwoord.
    (ik volg vrij nauwgezet de "regels" van Gerd Giese, dus verantwoord lipo gebruik zit wel goed)

Laatst bewerkt: 7 jul 2024
  4. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Dat is duidelijk het bewijs dat die accu zijn beste tijd gehad heeft....
    Hij kan de (relatief lichte) belasting nog niet eens aan zonder flink in voltage te zakken. Je had zelf al het verschil gemerkt met de nieuwere accu.
    Als je op die oude accu een belasting los laat die nog eens bijna 10x zo hoog is (je gaf aan 2200W bij de start) zal die accu binnen enkele seconden totaal inkakken...
    Ik heb zelf ook nog enkele lipo's van een jaartje of 10 oud en die hebben exact dezelfde karakteristiek ; altijd op storage gelagert en lijken slechts een 10 a 20% minder capaciteit te hebben (bij ontladen met hele lage belasting) dan nieuw en de cellen zijn nog heel netjes gebalanceerd maar zodra je echt vermogen gaat vragen klapt de spanning onmiddellijk helemaal in elkaar.
    Die lipo's gebruik ik alleen nog om een verwarmingskoffer te stoken (45W vermogen) en dat gaat dan nog enigszins.

5. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Het ligt eraan hoe vaak je ze gebruikt en hoeveel je ze belast , mijn lipo's gaan maar 1-1,5jaar mee de 6S 5000mah gebruik ik het meest
    ze worden voorverwarmd en worden op het veld ook nog 1 of 2x geladen ,
    tussen de 100-130A belast , het aantal keren dat ik ze laad hou ik niet bij maar het gevoel
    is ongeveer rond de 50-80x en dan zijn ze echt wel op of er sneuvelt er al 1 tussendoor met 1 cell defect
    Nieuw gekocht en lang wegleggen is vaak ook niet goed is mijn belevenis ,
    ik hoop dat snel de lions zover zijn dat ik de lipo's helemaal aan de kant kant leggen want die gaan echt veel langer mee
    is mijn ervaring inmiddels .

mvg Andre

6. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Lipo heeft idd zijn beste tijd gehad. Ook wat ouder dan gedacht (9,5j). Nieuwe 5S 3000mah gekocht. Giga verschil.

7. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Het is moeilijk voor mij om zeggen dat een LiPo X jaar mee gaat. Het hangt van zoveel dingen af waar ik geen kijk op heb.
    De kwaliteit van de accu is een belangrijke factor. De gebruikte materialen, de manier waarop ze in elkaar gezet zijn en meer soortgelijke dingen.
    Hoe zijn ze behandeld tijdens transport naar hier?
    Ook het gebruikt van de accu speelt een belangrijke rol. Hoeveel stroom trek je uit de accu? Hoe vaak doe je dat? Hoe snel laad je de accu en hoe vaak doe je dat?
    Hoe bewaar je de accu's? Zijn ze altijd tot de bewaarspanning geladen als je ze opbergt?
    Hebben ze ooit een crash of een harde schok mee gemaakt?
    Zijn ze ooit overbelast geweest?
    En er zullen nog meer dingen meespelen.

Alles bij elkaar kan een goede en goed behandelde accu best lang mee gaan. Een slechte accu zal, ook al wordt hij goed behandeld, niet zo lang mee gaan. Maar een goede accu die slecht wordt behandeld zal ook niet zo lang mee gaan.
    Ik heb een paar LiPo's van redelijke kwaliteit die nu zo'n 3 jaar oud zijn. Er wordt redelijk veel stroom uit getrokken tijdens gebruik en ze zijn nu duidelijk minder geworden. Ze zijn nu in pakweg 5 minuten leeg, voorheen duurde dat zeker 10 minuten.
    Daarnaast heb ik een mobieltje dat nu ongeveer 11 jaar oud is. De originele LiPo zit daar nog steeds in en hij werkt nog prima. De capaciteit is wel merkbaar minder maar ik kan hem nog altijd ruim 2 dagen gebruiken zonder op te laden. De accu is (was) van goede kwaliteit en is steeds op de juiste manier geladen. Hij is nooit misbruikt, nooit beschadigd en nooit te ver ontladen geweest. Zo kan een LiPo dus best lang mee gaan.

8. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Dat nieuwe 5s lipo's een "Giga verschil" opleveren ten opzichte van oude 4s (in dezelfde kist) mag natuurlijk geen verrassing zijn...
    De motor / regelaar / prop combo kan dat aan? :rolleyes:
    Anders is het plezier mogelijk van korte duur.

Bijgevoegde bestanden:

• image.png
      image.png
      Bestandsgrootte:
      137 bytes
      Weergaven:
      33
  9. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Combo kan het aan. Vorige eigenaar (team Kampen) vloog ook op 5s, maar dat was destijds als instap in F5b wat heftig voor me.

Deel Deze Pagina