S
SCRT Pilot
Guest
Met het risico om gelijk gekruisigd te worden toch deze vraag.
Ik lees vaak dat een vliegtuig vliegt doordat de lucht langs de bovenzijde van de vleugel een langere weg aflegt dan aan de onderzijde van de vleugel. Indien de snelheid stijgt daalt de statische (geloof ik) druk en krijg je door een drukverschil tussen onderzijde en bovenzijde een kracht omhoog aan de onderzijde van de vleugel.
Ook heb je een instelhoek waardoor de lucht in een andere richting gedwongen wordt en dan werkt de vleugel ook als een omgekeerde spoiler, anders zou een vliegtuig met symmetrisch profiel m.i. niet kunnen vliegen.
Als een toestel overtrekt dan kan de lucht de bovenzijde van de vleugel niet meer volgen, prachtig toch? Heb je een vacuum aan de bovenzijde en de volle druk aan de onderzijde, meer lift kun je toch niet krijgen, -1 bar bijv. hebben ze nog niet uitgevonden
.
Bovendien maakt de vleugel zo'n grote hoek dat de spoilerwerking groot is, nog meer lift.
Mijn gedachte, bij overtrekken wordt de weerstand zo groot van de vleugel dat deze veel lift maar ook drag krijgt en zo de snelheid snel uit het toestel haalt waardoor deze dus wel zijn lift verliest en omlaag stort.
Klopt mijn gedachte een beetje of moet ik eens langs de huisarts?
mvg
Ik lees vaak dat een vliegtuig vliegt doordat de lucht langs de bovenzijde van de vleugel een langere weg aflegt dan aan de onderzijde van de vleugel. Indien de snelheid stijgt daalt de statische (geloof ik) druk en krijg je door een drukverschil tussen onderzijde en bovenzijde een kracht omhoog aan de onderzijde van de vleugel.
Ook heb je een instelhoek waardoor de lucht in een andere richting gedwongen wordt en dan werkt de vleugel ook als een omgekeerde spoiler, anders zou een vliegtuig met symmetrisch profiel m.i. niet kunnen vliegen.
Als een toestel overtrekt dan kan de lucht de bovenzijde van de vleugel niet meer volgen, prachtig toch? Heb je een vacuum aan de bovenzijde en de volle druk aan de onderzijde, meer lift kun je toch niet krijgen, -1 bar bijv. hebben ze nog niet uitgevonden

Bovendien maakt de vleugel zo'n grote hoek dat de spoilerwerking groot is, nog meer lift.
Mijn gedachte, bij overtrekken wordt de weerstand zo groot van de vleugel dat deze veel lift maar ook drag krijgt en zo de snelheid snel uit het toestel haalt waardoor deze dus wel zijn lift verliest en omlaag stort.
Klopt mijn gedachte een beetje of moet ik eens langs de huisarts?
mvg