HOe vul je je tankje bij.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Guest, 2 dec 2003.

1. Guest

Guest Guest

Hoe vullen jullie je tankje bij als je aan het rijden bent?
    Tanken jullie als de motor nog loopt als je bijvult voor de 2 de keer?
    En kan dit geen kwaad als je dit veel keer achter elkaar doet?
    Word je motor dan niet te heet?
    Of vullen jullie je tankje anders bij?

2. TnT nelis

TnT nelis Guest

ik rij 1 tankje dan gaat ie uit tank ik weer vol start stel af zo nodig check wat dingen en rij weer .

3. Guest

Guest Guest

Als je 1 keer ga tanken en dan uit doet.
    moet je even wachten voordat je je auto kan starten omdat je motor te heet is.
    Is er geen snellere manier?

4. TnT nelis

TnT nelis Guest

dat wist ik niet. dus na 1 tank uit en gelijk aan is slecht?

5. Guest

Guest Guest

Nee dat zeg ik niet.
    Ik zeg: je motor is te heet na 1 tankje rijden om gelijk je auto te starten met je glowplug.

6. Pasqual

Pasqual Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2003
    Je kan gewoon bijtanken als je motor nog loopt en dat kan je zoveel doen als je wilt. MAAR let wel op je motor temperatuur die mag niet te hoog worden. (kan je testen met de spuug methode)

Maar over het algemeen rijden motor loopt nog wat bijtanken en weer verder daarom zie je ook vaak de kappen met grote gaten waar de motor zit en de tank om weer bij te vullen.

7. Jelle-

Jelle- Guest

Zo lang je afstelling goed is dan kan je gewoon heel veel tankjes achterelkaar leeg rijden hoor...
    Als hij iets aan de arme kant staat kan het zijn dat hij te heet wordt om meteen het volgende tankje leg terijden.

8. Guest

Guest Guest

Wat is spuug methode ?

En is er dus geen Maximum van tankjes bijvullen?
    En als je een grotere koelkop doet koelt je auto toch beter Word hij dan ook niet zo heet als je standaar koelkop?

9. Rick St.

Rick St. Guest

spuug methode is btej spuug op de cylinderkop en als het meteen verdampt dan is de kkop heter dan 100 graden.

Rick

10. Guest

Guest Guest

Hoeveel tankjes kan je ongeveer rijden todat hij 100 graden is? :D

11. Rick St.

Rick St. Guest

zou t niet weten ligt aan afstellingen....:) maar daarvoor heb je d spuugtest..:p:p

rick

12. Guest

Guest Guest

Oke thx :p

13. BlackFox

BlackFox Guest

en als je je auto niet wilt onderspugen, kan je ook doodgewoon water gebruiken :wink:

14. Rick St.

Rick St. Guest

hahaha:p

15. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik moet er niet over nadenken als ik tijdens een race iedere keer (om de 5 minuten) tijdens het vullen de motor moet afzetten, dat betekent 5x in een half uur finale :)

Gewoon draaiend bijvullen.

16. BlackFox

BlackFox Guest

ja, maar jouw motor is ook waarschijnlijk perfect afgesteld, dat is niet altyd het geval bij ons, de "rookie's" :wink:

17. Guest

Guest Guest

Maar wat is echt het limet wat je kan bij tanken?
    Als je het 3 keer doet kan het toch geen kwaad? :D

18. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    een limiet is niet te geven! Gewoon de motortemperatuur goed in de gaten houden. Deze mag (bij hobbymotoren) niet hoger worden dan 110 graden. Wedstrijdmotoren kunnen meestal iets meer aan.

Een motor bereikt zijn hoogste temperatuur al vrij snel, na een paar minuten. Daarna blijft het (als het goed is) redelijk constant. Hoelang het duurt voordat de motor 100 graden is, verschilt enorm:

ligt aan:

- wat voor motor je gebruikt
    - de afstelling
    - de brandstof
    - het weer (temp, luchtvochtigheid)
    - de koeling (gaten in de kap e.d.)
    enz. enz.

En als je een tijd zou weten, wat dan?? Daar heb je alsnog weinig aan hoor :twisted: 100 graden is immers niet te heet, maar een redelijke werktemperatuur.

19. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Hoewel een temperatuur niet een vast gegeven is is idd die 100 graden een aardig uitgangspunt om aan te houden. Overigens zijn de IR-temperatuurmeters aardig betaalbaar aan het worden wie daar interesse in heeft.

Geen enkele motor vindt een te hoge temperatuur lekker. Ik weet nog van een EK bij ons met tourwagens waar 150 graden vrij normaal was mede door de hoge omgevingstemperatuur, er zijn ook wel wat motoren gesneuveld.

20. Jelle-

Jelle- Guest

Ik heb dus een HPI S-25 motor, met super hooge kop, vanaf de glow plug gemeten c.a. 4cm.

Als de kop boven aan 100 graden is, is dit dan te heet(lijkt me dat de cilinder dan veel heter moet zijn..) ?

Deel Deze Pagina