Ik ben eigenlijk benieuwd of er iemand is die technisch weet hoe een lipo balancer nou precies werkt.
Waarom je hem gebruikt is duidelijk en wat het resultaat is, is ook duidelijk.
Maar hoe werkt het nou precies?
Je laadt de lipo door de dikke draden (main leads), daar gaat de hoge laadstroom door heen.
De balancer heeft dunne verbindingen die het spanningsverschil tussen de + pool en elke cel kan meten.
Wat gebeurt er nou als de balancer meet dat sommige cellen te vol dreigen te worden?
Hoe voorkomt de balancer dan de deze cel minder geladen wordt?
De cellen staan in serie,dus de stroom zal toch door de cel moeten om de overige te bereiken?
Ik neem aan dat er door die dunne balancer draadjes geen laadstroom loopt van enkele ampères?
En hoe werkt die als je bijv een 6S2P pack hebt?
De 2 parallelle packs hebben nog steeds maar 6 cel balancer aansluiting.
Dus telkens 2 cellen parallel op 1 balancer draad.
Gewoon eens leuk om in detail te weten. Ik kom overal wel tegen hoe je moet balanceren en waarom, maar het het precies werkt niet.
Dus als iemand het weet of een linkje heeft dan graag!
Groet
Guido
Waarom je hem gebruikt is duidelijk en wat het resultaat is, is ook duidelijk.
Maar hoe werkt het nou precies?
Je laadt de lipo door de dikke draden (main leads), daar gaat de hoge laadstroom door heen.
De balancer heeft dunne verbindingen die het spanningsverschil tussen de + pool en elke cel kan meten.
Wat gebeurt er nou als de balancer meet dat sommige cellen te vol dreigen te worden?
Hoe voorkomt de balancer dan de deze cel minder geladen wordt?
De cellen staan in serie,dus de stroom zal toch door de cel moeten om de overige te bereiken?
Ik neem aan dat er door die dunne balancer draadjes geen laadstroom loopt van enkele ampères?
En hoe werkt die als je bijv een 6S2P pack hebt?
De 2 parallelle packs hebben nog steeds maar 6 cel balancer aansluiting.
Dus telkens 2 cellen parallel op 1 balancer draad.
Gewoon eens leuk om in detail te weten. Ik kom overal wel tegen hoe je moet balanceren en waarom, maar het het precies werkt niet.
Dus als iemand het weet of een linkje heeft dan graag!
Groet
Guido