hoe zet ik de waterlijn op mijn boot

hoihoi

ik heb een klein probleempje

want ik ben namelijk mijn Zwarte Zee(90cm) opnieuw aan het verven. :lol:
en ik ben nu gestruikeld op het romp :evil: .
want mijn vorige vaarlijn liep in een boog en dat wil ik vervangen door
een rechte lijn!! (voorbeeld kijk naar de mond van de smiles)

hij is dus nu zo :) in een boog en ik wil he mzo hebben :| recht dus

mvgr

armando

PS sorry dat het op zo`n manier aangegeven word ik ken namelijk nog geen foto`s plaatsen :oops: :oops:

Neem een stuk hout, of een bakje, en zorg dat dat op dezelfde hoogte is, als hoe jij je waterlijn wilt hebben. Daarop "monteer" je een potlood, met plakband kan dat wel, en ga je met dat bakje langs de hele romp, en natuurlijk de potlood tegen de romp, zodat die de waterlijn aftekend.

Helemaal recht.
Als je een gebogen achterschip hebt, dan kan het waarschijnlijk niet in een keer, rondom met het bakje, maar dan moet je er nog een keer langs.

@armando
In het bad liggen: een beetje meel er inlaten glijden en hupsakee een echte waterlijn :roll: :idea:
mvg
Frederik :D :D

@ Armando,

Mijn methode:

Men stellen de boot waterpas;
men neme een laser (je weet wel zo'n apparaat waarmee je een waterpaslijn in een kamer kunt laten zien op de muur middels het rode laserlicht, erg handig bij plaffond- en behang werkzaamheden) en stellen die ook waterpas op de hoogte van de waterlijn, als het goed is weet je waar die moet lopen.
Rechter kan niet, het laserlicht vertekend niet, ongeacht de curven en rondingen van jouw Zwarte Zee.

Grtz Ron.

ik heb het zo gedaan als op de manier van
F.van.Gent
er handige manier alleen hoe wete je nou als hij een beetje scheef leg ?

maar dat zie ik wel als ik hem geverfd heb :D

mvgr

armando

Als de juiste plaats eenmaal is bepaald, laat dan de waterlijn een paar mm bij de boeg en hek omloog verlopen. Dan heb je geen last van het optische effekt wanneer de boot in het water ligt, het lijkt alsof de waterlijn voor en achter naar beneden afbuigt en dus een kromme lijn vormt.

Eh, een waterpas op een boot die in een badkuip ligt?

Het water van het bad is zelf al een waterpas, eh ;)

@hezik
Ja als je dat niet begrijp kan ik er ook niets aan doen he. :oops:
Het water is wel waterpas: maar als de boot scheef lich dan licht hij dus niet waterpas dacht ik zo.
Dus een waterpas dwars over de boot als het bolletje in het midden tussen de streepjes zit dan licht de boot dus echt recht hoor.
Even beter nadenken van wat ik hier dus bedoel he.
mvg

Nou ik denk dat jij niet begrijpt wat ik bedoel.. het water ligt waterpas. Als de boot dus scheef ligt, dan zie je dat. Zeg maar dat je boot dan het balletje in je waterpas is..

@hezik
Beter lezen Hezik: hij vraagt zelf hoe of dat je ziet hoe en wanneer de boot waterpas [recht] licht.
Nou dan heb ik hem uitgelegd van hoe of wat he
mvg

hezik zei:
Nou ik denk dat jij niet begrijpt wat ik bedoel.. het water ligt waterpas. Als de boot dus scheef ligt, dan zie je dat. Zeg maar dat je boot dan het balletje in je waterpas is..

in bad valt me dat vies tegen. Lijkt altijd mooi in ballans te liggen zit ik op groot water ligt ie bagger scheef...

hezik zei:

in bad valt me dat vies tegen. Lijkt altijd mooi in ballans te liggen zit ik op groot water ligt ie bagger scheef...

@TheHawk
Nou dat begrijp ik niet, wat je daarmee bedoeld .hoor hij licht recht of hij licht scheef he. daar is bij een bad of in het grote water geen verschil hoor
Eind discusie mijnerzijds
mvg

hallo mensen :)

blijven we :ontopic:
ook voor de mensen die hier ook een probleem mee hebben
kunnen dit ook lezen niet dat ze een hele discussie hebben
over hoe je iets nou ziet dat hij scheef leg en allenmaal van die vage dingen!!

Wat doen we weer lekker moeilijk en vriendelijk.

Je kan het op de bootstander op de tafel doen maar zult dan ook moeten weten of hij waterpas staat als je er met een blok met een potlood omheen gaat, dit merk je gelijk als je bij de boeg begint want als hij scheef op de stander staat kom je niet op dezelfde plaats uit.

Leg je hem in het bad met alle apparatuur erin waterpas en strooi na een poosje wat bakmeel op het water dan hecht het bakmeel zich op de romp.

Trek de stop eruit en als de boot op de bodem van het bad komt hou je hem recht.
Met vaste hand kan je hem ook uit het water pakken zolang je de boot maar niet neerwaarts drukt.

Als je dit allemaal onzekere factoren vind leg dan twee latten over het bad maar touw aan de boot/schip vast, wel dat hij vrij ligt, als je dan de stop eruit trekt zal het water zakken en het object in de touwen blijven hangen.

En als je boot op het water bagger ligt dan is de oorzaak meestal dat de modelbouwer een motblik en veger vaarder is.
Dit houd in dat alles geen vaste plaats in de boot/schip heeft en vastgezet is.
De motblik en veger methode heb ik uit een modelbouwblad en deze uitdrukking is al 26 jaar oud.

Jon schreef:
Neem een stuk hout, of een bakje, en zorg dat dat op dezelfde hoogte is, als hoe jij je waterlijn wilt hebben. Daarop "monteer" je een potlood, met plakband kan dat wel, en ga je met dat bakje langs de hele romp, en natuurlijk de potlood tegen de romp, zodat die de waterlijn aftekend.

Helemaal recht.
Als je een gebogen achterschip hebt, dan kan het waarschijnlijk niet in een keer, rondom met het bakje, maar dan moet je er nog een keer langs.

Droop

Back