Hoellein Callistic

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Maarten Engelhardt, 13 jan 2006.

  1. Wie kent deze [​IMG] zwever, en heeft er ervaring mee?
    Het lijkt mij wel wat om deze als e-zwever uit te voeren. 8)
     
  2. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    Maarten,

    ik heb de Calistic in 2004 en 2005 zien vliegen in Fiss.
    Goede zwever, heeft heel weinig thermiek nodig.
    Als zwever is het een soort grote HLG, met een kleine brushless vanwege het geringe gewicht snel hoog en dan lekker rustig je rondjes draaien.

    Voor lekker rustig thermieken een aanrader.
    Naar aanleiding van mijn positieve verhalen over de Calistic in Fiss 2004, heeft een vliegmaat de tekeningen op het internet nageplozen en er een eigen versie van gemaakt, ge-frees'd.
    Heeft dit op verzoek ook voor een aantal anderen gedaan.
    Hijzelf is ook een liefhebber van rustig thermieken, snel kan niet bij hem, hij heeft last van een evenwichts-stoornis. Bij het kijken naar een F5B valt hij al bijna om.

    Maar terug bij de Calistic: een aanrader!

    Hans
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Ik heb de bouwdoos thuis staan. Supermooie kwaliteit. Keurig freeswerk
    Ik heb hem gekocht omdat er alleen maar positieve verhalen over geschreven staan. Ik heb eens een test in een engels blad gelezen en die waren nog positiever als de test in de FMT. En die was al erg goed.

    Ik vind het ook een mooi zwever om te zien. Elegant!! En voor een prijs van rond de 80 euro moet je zoiets niet laten liggen.

    Bouwen staat gepland eind februari/begin maart. KLeine brushless komt er in met lipo's
     
  4. Ja ik was ook van plan om een kleine brushless er in te doen.
    Ik heb alleen nog één vraag, is het te bouwen voor een onervaren bouwer als ik?
    Het zou jammer van die €80 zijn als het bouwen voor gevorderden is.
     
  5. Hannes

    Hannes

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hoi Maarten,

    Als je de tijd ervoor neemt dan zal het je zeker lukken. Die knik in de vleugel zal wel wat extra aandacht vragen. Je weet dat er geen rolroeren in dat model zitten?
    Is er geen e-versie van dat model?

    Vorig jaar trouwens met die mensen van Hoelein gesproken op de beurs in Dortmund. Zijn aardige mensen en ik weet zeker dat je ze om hulp kan vragen. Wellicht is het een goed idee om ze op voorhand te vragen of er een e-versie van te maken is.

    Succes met het maken van je keuze.
     
  6. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    De Calistic is te krijgen in een zwever en een e-zwever uitvoering.
    De e-zwever heeft een wat grotere romp voor de motor.

    Hans.
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
  8. Ik vindt de V-staart wel mooi, maar hoor ook wel eens zeggen dat dat minder goed vliegt? hebben jullie daar ervaring mee?

    Op Hoelein spreken ze trouwens over een vertraagde speed 400 als motor?!
     
  9. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    Een vertraagde 400 voldoet prima als motor, het is tenslotte ook geen hotliner.
    Als je naar brushless wilt zul je goed rekening moet houden met de beschikbare ruimte. Een buitenloper is mooi maar je je hebt niet al te veel ruimte meer voor de kabels om langs de draaiende mantel/klok naar achter te lopen.
    Mijn clubgenoot heeft dus de romp wat breder gemaakt en de dikte van het balsa wat minder genomen om voldoende ruimte te krijgen.
    3 anderen hebben gewoon een vertraagde 400 ingebouwd zonder problemen. De 400 werkt gewoon goed, alleen het rendement van een brushless is wat hoger, kan je 1-2 keer meer omhoog. Dit is echter niet een noodzaak. Bij een beetje redelijk weer komen de Calistic terug met nog een halve accu vol.

    V-staart versus X-staart(Kruis-staart) is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur.
    In 2004 heb ik in Fiss mee mogen maken dat Stefan Hollein met een medwerker de verschillende (voorloop-)versies van de Calistic ter show voorvoerden aan het publiek. Hij vertelde zijn medewerker toen dat hij de kruis-staart toch beter vond vliegen, en makkelijker in de thermiek te besturen.

    Mijn clubgenoten vliegen allemaal met een kruisstaart.
    Sinds gisteren staat het aantal op 6. Tijdens een surprise-party voor zijn 40e verjaardag heeft iemand een volledig gebouwde versie kado gekregen van 4 heren.

    Hans.
     
  10. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Oostkapelle
    Ik heb recent een Callistic met kruisstaart gebouwd en ingevlogen. Bij een vleugelbelasting van 25 g/dm2 vliegt het model prima, maar langzaam. Als extra zijn remkleppen ingebouwd.
    Ik had nog een Speed 400 4:1 liggen. Geringe stijgsnelheid bij 8 NiMH-cellen (1,1 Ah) en 12x9 prop. Wie kan een geschikte brushless motor aanbevelen?

    Peter Keim
     
  11. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Ik ben zachtjes aan gestart met de bouw van de vleugels. Vroeger dan gepland maar het materiaal voor de DLG laat op zich wachten dus die gaat even in de wacht.
    Voordat ik met de romp begin zal er toch een keuze voor een motor gemaakt moeten worden. Niemand die een suggestie heeft? Er is wel erg weinig ruimte. Met 2,6cm diameter houdt het wel op.
     
  12. Theo, Maak je ook nog een bouwverslag voor ons?
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Ben inmiddels gestart. Jongens jongens wat is dat mooi bouwen die vleugel. Als je je mouwen opstroopt heb je in een dag die hele kist gebouwd. Maar ik doe het rustig aan en heb 1 vleugeltje af. Alles past perfekt, niets hoeft pas gemaakt te worden. Doordat alle ribben om de carbonbuis geschoven worden en voorzien zijn van "voetjes" is het bouwen van een kromme vleugel onmogelijk.
    De bouwbeschrijving is wel wat zuinig. Geen enkel plaatje.
    De neuslijst wordt als het ware in de ribben geklikt en daarna net als alle andere delen met CA vastgezet.
    De vleugel heeft een hol profiel. Dat wordt dus straks wel moeilijk bespannen.
     
  14. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
  15. @Hans,

    Bedankt. :banana:
     
  16. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Ja, kende ik al. Maar ik heb thuis ook nog heel wat jaartallen FMT liggen evenals Aufwind :p

    Ik ben er nog niet uit wat voor aandrijving ik in de callistic ga zetten. Ik wil brushless met twee 1500 lipo's en ga de aansturing met single pull doen. Dit moet een heerlijk licht kistje opleveren. Het standaard smalle neusje laat weinig mogelijkheden toe of je moet inderdaad zoals al eerder vermeld het rompje wat aanpassen.
     
  18. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    Theo, single pull is echt niet nodig. Gewoon aansturen met 0,5 mm staal.
    Die paar gram die je zou kunnen besparen maakt echt niks uit.
    Dan kun je beter die motor er uit laten en er een starthaakje aan doen.
    Dit is een lichte zwever geen F3K.
    En als je 'm standaard bouwt zul je zien dat hij ook vliegt als een lichte zwever, die paar gram zal geen wezenlijke verbetering geven. Daarnaast wat komt er na: HIJ VLIEGT SUPER?
    Houd de single-pull als idee voor verbetering als je niet tevreden bent met het vlieggedrag van de Calistic na een aantal dagen vliegen.

    Hier op Duits forum nog iets gevonden. o.a. met speed400 stijgen met 45 graden omhoog
    http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=58226&sid=&hilight=calistic lipo&hilightuser=0
    en
    http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=59686&sid=&hilight=calistic motor&hilightuser=0

    Vanwege gewicht prefereren sommige toch de V-staart. (bij brushless en Lipo). Rompje was natuurlijk berekend op de oude Nicads. Is de romp verlengen een optie voor jullie? In de beginfase moet je de onderdelen nog makkelijk kunnen kopieren, en twee versies bouwen van de romp.

    Hopelijk kan iemand anders je vraag beantwoorden over de soort motor.

    Hans
     
  19. Ik lees toch steeds weer dat er goede resultaten geboekt worden met de speed 400 met Cosmotech vertraging.

    Dus ik denk dat ik daar maar voor ga, met lipo's 3/1500 :?:
     
  20. Theo als je er uit bent, wat voor motor je in gaat bouwen, wil je dan vertellen over de (inbouw)ervaringen?
    Ik heb de Callistic namelijk ook besteld. Bij Hollein, ze nemen hem voor me mee naar Dortmund.
    Dus eventuele tips over de bouw c.q. inbouw zijn zeker welkom
     

Deel Deze Pagina