Mijn eerste post! Na al een tijdje op dit forum te hebben rondgeneusd leek het me aardig om wat te vertellen over de Blaster. Blasters worden gemaakt in de Oekraine door Vladimir Model, waar ook andere door FVK geïmporteerde vliegtuigen worden gemaakt (Graphite, Organic, AVA). Voor algemene info zie de website: http://www.airplane-model.com/blaster.html Sinds een week of wat is die van mij in de lucht. De afwerking is heel fraai. De vleugel is hol en "voll GFK" met een koolstofversterkte ligger. De Flaperons zijn gelamineerd over schuim en vrijwel zonder roerspleet. De bijzonder gevormde kevlar romp heeft een koolstof kapje met kliksluiting en beidt voldoende ruimte voor vier servos. Een ander mooi detail is het pendelroer dat rust op een koolstof wipje en afneembaar blijft. De bespannen staartvlakken zijn ook allemaal koolstofversterkt. Ik heb hem uitgerust met 2 Dymond D60's in de vleugel, een Graupner C261 voor het roer en een Dymond DS50mg voor het pendelhoogteroer. Verder een Schulze Alpha5-35 ontvanger en een 4xAAA (GP950) ontvangeraccu. In tegenstelling tot de huidige trend met torsieveertjes en draadaansturing heb ik ervoor gekozen de staart aan te sturen met .9mm koolstofstangen met korte geleiders (stukjes buitenmantel van +/- 0,5 cm lang, iedere 8 cm) buiten op de rompbuis. Mijn opzet was om een spelingsvrije aansturing voor de staart te realiseren, en dat is in ieder geval goed gelukt. In de set wordt materiaal aangeboden om de rolroerservos ook in de romp in te bouwen. Vanwege de fikse full-span flaperons leek het me beter om deze aan te sturen met servos ingebouwd in de vleugel. Deze liggen gelukkig wel voor het zwaartepunt zodat het meergewicht meevalt. Overigens kon ik mijn beoogde zwaartepunt van 8cm achter de voorlijst zonder lood bereiken. Tussen alle Turbos en Highlights lijkt mijn vlieggewicht van 348g misschien aan de hoge kant maar ik vraag me af of ie het hierdoor zoveel slechter doet. Vermoedelijk dankzij het Drela-profiel en de verschillende mogelijke camber-instellingen start het model erg makkelijk en pakt goed snelheid op. In vergelijking met mijn vorige DLG (Art Hobby Hyper) viel mij vooral op dat het richting- en hoogteroer zoveel directer en zuiverder reageren. Tot nog toe heb ik alleen met redelijk wat wind gevlogen maar haalde op de tweede vliegdag al 1min20 vluchtjes zonder merkbare thermiek, met een uitschieter van 6min30 door de lift van een nabijgelegen dijkje op te pakken. Het wachten is nu op een mooie (windstille) dag met wat thermiek. Zodra mijn fotoalbum is geactiveerd zal ik wat foto's bijplaatsen. Groeten, Martijn
Welkom, welkom,welkom!! Het aantal verschillende vliegende DLG's in Nederland neemt toe Het gewicht van 348 gram is inderdaad erg veel. Bijna 100 gram zwaarder dan mijn Megalight. Wil hem graag eens zien vliegen om te vergelijken met andere modellen. Ben benieuwd naar wat foto's en de eerste thermiek vluchten.
Ha Theo, Bedankt voor je warme welkom Het lijkt me erg leuk om eens met een aantal anderen te DLG'en dus als er weer eens een meeting is dan meld ik me zeker! Wat betreft het vlieggewicht: Op het RCGroups forum is hier ook al een hoop over geboomd. De eerste serie Blasters van vorig jaar hadden een nog wat zwaardere vleugel waardoor het vlieggewicht al snel richting de 400g ging. Mijn Blaster is van de tweede generatie met een wat lichtere vleugel. Een van de fanatiekste Blasterpiloten in de USA vliegt met een 13.5oz (390g) Blaster en beweert daarmee zelfs nog goed mee te komen in vergelijking met veel lichtere modellen, en wint ook wedstrijden met zijn Blaster. Je kan hem trouwens zien stunten met zijn Blaster op http://www.kennedycomposites.com/ (kies Blaster, halverwege de pagina staan drie filmpjes) Het is wel degelijk mogelijk om wat lager uit te komen maar dan moeten alle servos in de romp en kan je de staart niet aansturen met koolstof stuurstangen. Ook de D60 servos die ik heb toegepast voor de flaperons moeten dan worden vervangen door lichtere exemplaren. Ik heb daar niet voor gekozen omdat ik mijn twijfels had of het aansturen van de lange flaperons vanuit de romp zo'n goede keuze was vanwege mogelijke torsie. Uiteraard moet je dan ook een lichtere ontvangeraccu kiezen. Ik zag recent op de RCGroups nog iemand die tot 300g was gekomen door de twee bewegende staartvlakken met elkaar te verbinden dmv een spiraalveertje en met lijnen aan te sturen. Ik heb bij mijn bouw dus vooral gekozen voor robuustheid/stabiliteit en ga eerst eens kijken hoe ie het bij 348g doet. Als ik perse gewicht wil verliezen kan ik altijd alsnog mijn stuurstangen vervangen door lijn en een lichtere accu kiezen. Mijn inschatting is dat ik daarmee misschien nog 20g kan verliezen dus de vraag is of het wel de moeite is. Nou ja, eerst maar eens behoorlijk leren slingeren 8) De detailfoto's heb ik al gemaakt, zodra mijn foto-album is geactiveerd zal ik ze posten. Mijn vleugel is trouwens wat minder saai dan de afgebeelde Blaster, nl. wit met rood gespoten voorlijst/tips
Het interieurtje dan maar :lol: op de tweede foto is ook de mini 4-pools connector voor de vleugel zichtbaar. De servo's zijn achter elkaar op een plaatje balsa gecyanoot, het geheel is met tesa powerstrips ingelijmd en wordt gesteund door de (stevige) schuimpjes.
En dan tenslotte de onderkant van de vleugel met flaperon aansturing. Ik heb de bijgeleverde CFK hevels wat compacter gemaakt. Het gat heb ik voorzichtig met een scherpe scalpel gesneden, met wat geduld gaat dit goed.
Ja hé, da's gans geen Blaster!! Lijkt meer op een Higlight SAL of misschien een Longshot, of een ... Maar dit is zo ongeveer het idee inderdaad
Een Highlight zo te zien. Nu wil ik de werper niet beledigen maaruh veel power zat er niet in de worp. Dat kan veeeeel hoger. 8)
Et staartje leek er verdacht veel op, dus ik dacht uh... Tis trouwens een filmpje van een electrojet meeting in vlissingen.
Theo, Kan je me misschien wat tips geven over starten? Met mijn Hyper DLG deed ik grofweg wat je op het filmpje ziet, aanloop en dan een zwaai. het hinderlijke van die Hyper was alleen dat de romp spontaan openbarstte als ik een keer een goeie worp had. Niet zo ideaal om het daarmee te leren dus Ik probeer nu eerst uit stand met een hele draai te lanceren om een betere techniek aan te leren. Daarbij let ik vooral op het volledig strekken van mijn arm, eerst mijn lichaam en draaien en de arm daar achteraan laten komen en gelijkmatig versnellen gedurende de worp. Mijn Blaster gooi ik daarmee makkelijk hoger dan ik ooit de Hyper heb gekregen maar volgens mij zit er nog véél meer in. Is dat veel doen of mis ik misschien nog iets anders? Ik voel me nu een beetje als een snotaap zonder rijbewijs die achter het stuur zit van een Ferrari :? . Het wordt denk ik sowieso tijd dat ik eens met wat andere DLGers kennis maak om ervaring te delen. Ik heb alleen nog maar internetfilmpjes van lanceringen gezien
(Nog een aanvulling: uiteraard maak ik gebruik van de mogelijkheden die de flaperons bieden. Bij mijn lancering gaan deze ongeveer 2mm gemeten vanaf binnenkant omhoog (handig knopje aan de zijkant van mijn Evo9 ) en ik kan ze ook laten zakken voor thermiek of als spoiler bij 40 graden uitslag naar beneden. De laatste twee functies heb ik op mijn rechterstick zitten.)
Laat ik ondertussen nog wat bouwtips/opmerkingen voor mogelijke andere Blaster-adepten te geven: 1) Als de servo's voor de flaperons net als bij mij in de vleugel worden geplaatst is een 4xAAA ontvangeraccu erg geschikt: deze past heel goed in de neus en voorkomt waarschijnlijk dat je extra lood nodig hebt 2) De vleugel is maar erg dun gelakt, pas daarom op met bv. activator omdat je daarmee de laklaag kunt oplossen!! 3) Het hoogteroer staat neutraal wanneer je de achterlijst op 21mm hoogte boven de staartboom uitricht 4) Het zwaartepunt kan behoorlijk naar achteren. De fabrikant raad 70mm of 3" van de voorlijst aan, maar 83mm schijnt pas neutraal te zijn. Ik ben daarom maar eens begonnen bij 80mm en dat werkt prima 5) Er zijn een aantal mogelijkheden om de staartvin te bevestigen. De staartboom heeft achteraan een gleuf voor de vin maar daarmee komt die in vergelijking tot het hoogteroer erg ver naar achteren. Ik heb ervoor gekozen om de vin gedeeltelijk (dubbel) in te zagen zodat ie wat verder naar voren komt. De achterkant heb ik gezekerd met een enkele koolstofroeving, geregen door kleine gaatjes in de vin over de boom. Een andere optie is het afzagen van het gevorkte deel van de buis en de vin vanaf de zijkant tegen de staartboom aanlijmen. Daarbij is het een goed idee om de vin te voorzien van een passende uitsparing door de boom gewikkeld in schuurpapier erlangs te wrijven. 6) Let erop dat de flaperons parallel aan de tips niet neutraal is maar de stand voor speed/start . Omdat verder eigenlijk iedere referentie ontbreekt (de hele achterlijst is klep) was ik blij op 't web pasklare sjablonen tegen te komen om de flaperons uit te richten, zie http://mitglied.lycos.de/habib0815/hpbimg/Flugphasenschablonen kleiner.gif
We moeten maar weer eens wat met noordelijke DLGérs afspreken zodat we weer wat kennis over kunnen dragen en uitwisselen. Ik gooide tot begin dit jaar voor mijn gevoel erg hard, maar toen zag ik tijdens de meeting dat het nog veel harder kon en al gooiende krijg je steeds meer lef om er nog een schepje bovenop te doen. Ik vraag me wel eens af hoe die vleugel het allemaal houdt. Je doet het goed door je arm en pols getrekt te houden. Er moet voorla geen polsbeweging zijn. Voor het gooien is geen kracht nodig. Alles komt vanuit de draaiing van je romp. Je arm komt daar iets achteraan. Hoe groter de versnelling in je romp hoe meer energie er in je worp gaat zitten en hoe hoeger je komt. Ik gebruik geen presets tijdens de start en heb geen ervaring bij andere modellen of dat daar wel noodzakelijk is. btw, ook ik ben nog een beginner hoor. Moet nog erg,erg veel leren 8)
Lijkt me leuk om eens af te spreken! Bedankt voor de opmerkingen over werpen. Ik weet nu denk ik waar ik me op moet richten, namelijk (gebrek aan) versnelling vanuit de romp. Dat heeft dan ook met de coördinatie/timing van het voetenwerk te maken. Ik denk dat ik nog te traag op gang komt waardoor mijn werphoogte achterblijft. Ik oefen lekker verder Wel of geen startpreset is afhankelijk van het model en in het bijzonder het profiel. De AG45/46/47 profielen van de Blaster zijn erg geschikt voor camber/reflex. De flaperons hebben ook voldoende diepte waardoor er een behoorlijke werking is. Ik voel al in de worp wat meer weerstand als ik de kleppen neutraal laat staan en het kost me naar schatting denk ik zo'n 15% hoogte. Ook in de lucht is het handig om met een druk op de knop even een paar meter door te kunnen steken als het hard waait zonder daarbij veel hoogte te verliezen.
Gisteren heb ik voor het eerst serieus thermiek gepakt met de Blaster. Ik was vroeg in de middag begonnen, het was helder en zonnig en er was behoorlijk wind (ik schat bf4, vlagen naar 5). Na een uurtje gooien en een aantal 2-3-4 minuten vluchten zakte rond een uur of twee de wind compleet in. Ik vermoedde dat dit door een bel upwind kwam en dat bleek te kloppen. Ik had ook geluk dat een buizerd blijkbaar hetzelfde idee had Uiteindelijk heb ik een vlucht van bijna drie kwartier kunnen maken door herhaaldelijk thermiek te pakken. Het was erg fijn om de Blaster wat beter te leren kennen. Ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe ie het doet bij weinig wind in vergelijking met lichtere modellen maar was echt onder de indruk van de performance bij wat ruiger weer zoals gisteren. Starten gaat ook langzaam steeds beter. Ik kan aan de steeds hardere fluittoon bij mijn lancering horen dat de snelheid van mijn lanceringen toeneemt. Dit was een van mijn leukste rcvliegervaringen ooit! Ben nu echt DLG-junkie :lol: Groet, sorry voor het geratel , Martijn