Goed, Omdat ik het eigenlijk zonde vind als deze post ergens tussen de vele pagina's van het FPV draadje verzadigt heb ik even een nieuw draadje geopend om Aldert ( bekend hier als Aaalie) een dikke vette veer in zijn reet te steken! Een tijdje geleden pb'de ik Aldert of dat hij misschien nog 2 kits had liggen van het grote DSLR platform genaamd het "HOK". Één voor mij, en één voor Hugo. Gelukkig had hij dat, en zonder na te denken ben ik direct naar Assen gereden om de 2 kits bij Aldert op te halen. Na het zien van zijn "rommelige" bouwhok, en na wat spannende verhalen betreft luchtfotografie ben ik richting huis gegaan. (nadat ik de kist bij hugo had afgegegeven) De volgende dag direct aan de kist begonnen, waarna ik nog even moest wachten op de setup die vanit de UK kwam. Hugo had inmiddels alle spullen al, en had zijn HOK vrij snel af waarna hij hem hier op het forum toonde: Super! Bravo! Natuurlijk kon ik niet achter blijven, dus mijn kist moest ook snel af. Toevallig arriveerde de volgende dag mijn setup en ben direct de kist gaan afmaken. De vleugel had ik deelbaar gemaakt, het staartje vervangen voor wit depron, de setup erop gebouwd, en klaar was hij! Jemig, wat een beest, wat een apparaat..groot!: Met Hugo wat ervaringen over de bouw uit gewisseld, waarna we hadden afgesproken dat we elkaar zouden meeten om de hokken te gaan maidenen.. (Mooi! Konden we meteen samen mijn MK boardje op de okto installeren welke het inmiddels fantastisch doet!) Zo gezegd zo gedaan, Hugo opgehaald, en de hele tering zooi ( inc Hugo) in de auto gepropt: Twingo powerrr: Daarna de hele reutemeteut uitgeladen en alles in mekaar gebouwd. Natuurlijk moest daar ook even een foto van gemaakt worden: Goed, wie gaat er eerst? "gij of ik!" Dat werd ik dus. We wilde een grondstart maken, maar omdat het veld zo verschrikkelijk slecht was was dit niet mogelijk. We besloten hem dus te gooien. Hugo de kist in de hand, ikke flink gas erop, en gaan met de banaan. vrijwel direct bij de start gooide Hugo hem vol omhoog, waarna de kist direct dacht "overtrek? wa's dah!?" en gewoon lekker verder tufte haha! Wat een kist! wat een verassing! Direct wat gas eraf en,...onze monden vielen open, wat stabiel! wat rustig, wat geruisloos! Wat een apparaat in de lucht! te gek, na un minuut of 2 met 2 tikjes trim liet ik de zender los, en verdomt, de kist bleef lekker door vliegen. Iets meer of minder gas maakt hem niks uit, hij bleef lekker op dezelfde hoogte door cirkelen. Lachend stonden we beide naar boven te kijken hoe de kist op een meter of 7 hoogte lekker rondjes aan het draaien was. Nadat we hem zo een minuut of 2 hebben laten draaien nog maar een ovetrek gedaan maar ach, daar trekt hij allemaal niks van aan: Daarna een landing, welke prima ging! Even later nog een keer geprobeerd, met het voorstel dat Hugo hem zou vangen bij de landing haha..je raad het al, Hugo rende mee met mijn kist, maar het veld was zo hobbelig dat hij, toen hij hem had gevangen flink struikelde en op de grond viel. Tijdens deze val wist hij over de kist heen te springen, en vlak voordat hij op de grond viel, de kist rustig te laten vallen inplaats van zichzelf. "Hoezo een liefde voor vliegtuigen!?" Tnx nog! Toen was Hugo aan de beurd. "hugo, alles doet 't?" Jup! " mooi, gaan met de banaan!" Een stevige zet en weg was hij! perfect netjes rechtuit vanuit het handje, nauwlijks trimmen, en fantastisch rustig vliegen. Was er een verschil met de mijne? Nee hoor, twee verschillende power setup, twee "verschillend"gebouwde kisten, maar bij beide totaal geen verschil. Wederom perfect. Zo rustig, zo mooi, zo geruisloos!: Hugo genoot met volle teugen, en had na enkele minuten al zoiets"Ach, die vlieg ik zo FPV!" Zo gezegd zo gedaan, de landing ingezet ( welke mooi was!) en de bril opgezet. Een hele mooie FPV vlucht gemaakt, en direct lekker ver gegaan. Ik heb wat filmpjes van die dag, alleen nog niet de tijd gehad die te uploaden. Hier alvast wel een filmpje van een collegavlieger! ( ozoparkflyers) (ow en een verkeerde naam word er gebruikt voor het vliegtuig) Bij 1:53 doe ik het gas uit en zie je hem zweven. Let trouwens ook op bij de derde landing op het glasvezel landingsgestel. Die werkt net als een schokdemper Goed, al met al was het een zeer geslaagde dag en wil ik Aldert bedanken voor deze super kisten! Het is een heerlijk vliegende kist, en zeer geschikt voor luchtfotografie. Maar ook niet meer dan dat. Het is gewoon een vliegende schoolbus. Hij luisterd heel erg goed op zijn rudder en hoogteroer, en bij de landing kun je hem mooi laten "flairen" het schuim is wat kwetsbaar, maar met wat tape is dit voor een (groot) deel opgelost. Ook kun je de vleugels deelbaar maken om het jezelf bij het vervoeren wat makkelijker te maken. Dit is niet meer dan die gele PVC pijp bij de bouwmarkt, welke in de vleugel;s zitten verlijmt, met daarin een rondhouten lat, die bij de gamma te verkijgen is. Aldert, nogmaals bedankt, ik weet zeker dat ik ( en hugo!) hier een hele hoop schik mee gaan beleven.
Leuke hokjes.... Vlieg ook lekker zo te zien... Tis dat het niet in de nieuwe auto past.... Anders had er hier ook een gestaan...
Mooi verhaal remy, inderdaad een geweldig vliegtuig. Makkelijk te bouwen en ongelooflijk makkelijk te vliegen. Als je dit vergelijkt met een easy is die easy een soort stealth fighter zonder boordcomputer. Niet normaal hoe stabiel dit vliegt.
GeWELdig! Hoezo een twingo is een kleine auto?? Leuk verslag, prachtige kisten. Mooi filmpje, en wat vliegt ie mooi! Hebben jullie een grondstart nog wel geprobeerd op het "knollenveldje"? Vol up (ook bij stilstand, dan gaat hij niet voorover). Op dat soort veldjes ga ik geregeld omhoog, ook met volle bepakking! Hij hobbelt wat, maar zelfs hobbels bijna hoger als zijn eigen wielen neemt hij nog als een hummer. Vliegende schoolbus, hahaa, vet cool! Ik hoop ook dat jullie nog heel veel plezier hebben van de kisten, en uiteraard (voor Hugo) dat je opdracht hiermee goed uitgevoerd kan worden. Ik volg dit draadje, en hoop dat er nog vele filmpjes bij komen . Vriendelijke groeten, Aldert
Remy heeft is een keer opgestegen van het veld. Maar de gaten waren bijna 20-30cm. Maar gooien gaat ook heel makkelijk met deze kist.
Opstijgen vanaf het veld ging prima hoor! Alleen wilde ik mijn schuimen wieltjes wat langer heel houden Verder heeft de HOK gister boven zee gevlogen bij een windkracht 3. Dat ging super!
Leuk ding! Ik heb 't origineel ook liggen (Solution) in doos, is uitermate geschikt voor foto/video toepassingen en vliegt inderdaad supertraag. Als je hem licht bouwt is hij lopende bij te houden. Met vriendelijke groet, Sander Sassen ImmersionRC - Real Virtuality
Hey Sander, bijna goed . Hij is afgeleid van de Exposure. Echter ik wilde zoveel dingen ietsje anders, dat hij uiteindelijk volledig opnieuw is "getekend", daarmee wel héél goed kijkend naar de Exposure. De afmetingen zijn anders, de vleugelvorm is anders, het gebruikte profiel is anders, de invalshoek is iets anders, de rompvorm is anders, hij heeft een enkele V-stelling, zelfs zijn zwaartepunt ligt anders. Eigenlijk is het een totaal ander toestel. Als je goed kijkt, is de silhouet gelijkend, echter dat is het ook. En vele vliegeigenschappen komen aardig overeen, echter deze lijkt nog tammer/goedmoediger. Zo is dit toestel simpelweg niet te overtrekken. Trek je hem vol up, het enige dat hij doet is zijn neus omhoog, om vervolgens snelheid te verliezen... gevolgd door zijn neus weer laten zakken/vallen om met amper hoogteverlies weer in exact dezelfde koers door te tuffen. Ondanks deze belachelijk goedmoedige eigenschappen is hij wel snel/vlot/kort te sturen. Hij luistert ook nog eens behoorlijk precies naar zijn stuuruitslagen. En zoals je al hebt opgemerkt, hij is langzaam! Zelfs zwaarbepakt, is hij ook langzaam! Een heerlijk toestel, afgelopen weken heeft hij véél vluchten gemaakt, zwaar bepakt. Supergoed werk verricht! Starten en landen in/op de meest onmogelijk ruimte, hij doet het allemaal! Ik gebruik (heb gebruikt) veel toestellen voor de luchtfotografie, en kijk dan voornamelijk naar de kwaliteit van de foto. Niets, maar dan ook niets maakt betere foto's dan dit toestel . Hoe je ook je best doet om de heli, of multirotor e.d. trillingsvrij te krijgen, altijd blijf je verschil zien. De foto's uit de Hexakopter zien er fantastisch uit, tot in detail ingezoomd is hij scherp, maar hou je dan de foto's van dit toestel en gemaakt met dezelfde camera er naast... dan zie je dat het nog strakker kan . Rustig, véél tillen, super goedmoedig en eerlijke vlieger, super smooth filmen, deze kan het echt allemaal. Ik ga maar stoppen nu, je merkt dat ik nogal enthousiast word van dit "ding" . Vriendelijke groeten, Aldert
Sorry Aldert, het silhouet was inderdaad bekend en daarom trok ik die voorbarige conclusie. Voor de rest moet ik je helemaal gelijk geven, ik vind dit prachtige modellen, ik moet toch eens gaan bouwen, ik heb nog twee Solutions in doos liggen ... Met vriendelijke groet, Sander Sassen ImmersionRC - Real Virtuality
Ben net verhuisd en nog druk met het huis, weinig tijd om allerhande modellen in elkaar te gaan bouwen helaas. Met vriendelijke groet, Sander Sassen ImmersionRC - Real Virtuality
Waar was dit Hok nu ook weer te koop? Heb de link eens een keer gezien maar kan hem niet vinden... hok op google komt op hondehok uit.. :-(
Hallo Frank, hier al wat voorinfo: dslr-fotoplatform-gemaakt-van-bouwmarktmaterialen Vriendelijke groeten, Aldert
Thanx voor het compliment, en zo moeilijk is het beslist niet hoor, zo handig hoef je echt niet te zijn . Vanavond ook nog gevlogen, ruim 700 meter ver weg, en nog steeds kan je de kist goed zien (niet FPV gevlogen, maar gewoon op zicht)!