Homemade Hexa crash (filmpje)

Discussie in 'Multicopters' gestart door Aaalie, 7 mrt 2011.

  1. Aaalie

    Aaalie Guest

    Zoals de titel omschrijft. Crashes zijn niet leuk, tenzij de schade beperkt blijft. Wel altijd spectaculair om te (laten) zien, en deze wil ik delen met jullie, dan heeft het nog een beetje nut.

    Toevallig had ik bezoek van twee medemodelbouwers. Dus uiteraard de Hexa even laten zien. Hij doet het fantastisch met 12*8 APC elektroporps. Maar de vliegtijd viel me wat tegen (8 minuten met payload/camera), en daarvoor had ik 14*4,7 APC Slowfly props gekocht.
    De props waren net binnengekomen, en we hebben ze gemonteerd en natuurlijk direct hierna gevlogen.

    Hier het gevolg. Bij het "gas"geven kwam er i.i.g. één motor niet mee, mogelijk meer motoren.


    Achteraf de combi getest, met een losse plush 40 regelaar (deze zitten ook op de hexa gemonteerd), en een servotester.
    Bij ca 3/4 gas gaat de prop vreemd draaien, en maakt veel lawaai. Je kan zien dat hij begint te vervormen. Een fractie gas er bij is voldoende om het geheel te laten gieren/krijsen waarbij het toerental volledig wegvalt. Het lijkt er op dat dit ook is gebeurd vlak voor de crash.

    Schade lijkt erger dan het is. Gelukkig kwam hij niet op z'n kop terecht.


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    wat me op viel is dat er iets snerpent te horen is maar kan ook zijn dat de camera het geluid vertekend.
    maar meschien een lager.
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Was erbij, en crashes zijn niet goed...

    Gelukkig "weinig" schade.
    Vermoeden lijkt dus te kloppen, gezien je test met een losse servo tester. Wellicht een goed idee, om zon test eerst te doen, want daarmee voorkom je dus veel problemen. (achteraf wijsheid)

    Der worden nogal wat multirotors gebouwd, en dan is zon testje wel heel makkelijk!
    Bij mijn eerste werkje heb ik het ook niet gechecked, ja buiten, en dat ging gelukkig goed, maar nu je er over nadenkt..........

    Edit: gefilmed met een desire hd gsm
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    APC slowfly en dan toch nog vervorming? Mijn ervaring met die dingen is dat ze juist loei stijf zijn. Waren het niet toevallig "clone" APC props? Die zijn in et algemeen toch net iets minder. Dit soort fratsen heb ik vaker mee gemaakt maar dan met GWS propellers. Dat zijn helemaal al flobber props. En inderdaad, janken als een dolle ziekte bij teveel toeren.

    Ik heb sinds kort hobbyking "huis" propellers in gebruik, en ze voelen iets taaier aan dan mijn echte APC props. Misschien is dat ook wat voor jou?

    En woei, dit laat ook wel mooi zien hoe gruwelijk snel het mis gaat als er ook maar een rotortje mee kapt, zelfs met 6 rotors. Toch wel een puntje om aandacht aan te besteden bij een copter.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2011
  5. BlackBarbie

    BlackBarbie Guest

    lol:D
    Ik maak kleine multi copters die crash bestendig zijn.
    Ik gebruik Castle creations en eflight mini motoren.

    Grote lompe hexo octo copters zijn maar voor 1 ding goed en dat is hoveren met een camera.
     
  6. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Wel heel apart om te zien. Dat gaat ineens heel snel naar beneden.
    Moet zeggen dat jullie er vrij rustig onder blijven.
    Ik had aardig wat piepjes in het filmpje moeten "editen" geloof ik......

    In ieder geval veel succes met het herstel!
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2011
  7. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Heel erg jammer om te horen aldert. Ik zat te wachten op je eerste luchtfilmpjes. Maar dit is niet waar ik op hoopte. Kunnen je accu's wel genoeg stroom leveren. Lijkt namelijk ook alsof opeens de regelaar afslaat. 6x40 =240A Dat is toch wel iets om rekening mee te houden. Hoe dik zijn de draden vanaf je accu naar je regelaars? En staat de voltage cut off wel uit op je regelaars?

    mvg Hugo Janse
     
  8. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nondeju wat zuur idd.

    Maar, wat vliegt hij stabiel:)! alleen dat pendelen in hoogte, is dat iets wat nog te finetunen is, of is dat normaal?
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee das niet normaal, komt door de nieuwe props, hij moet compenseren, dus je moet de automati altitude control gain wat minder zetten, deze was ingesteld op de andere props. Niets abnormaals, en dat houd je toch, daarvor heet het een test vlucht ;)

    Naar horen zeggen werkte hij met de andere props wel goed, maar ook dit was de eerste keer wel anders heb ik me laten vertellen!!!
     
  10. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Pendelen is te finetunen, maar valt niet altijd mee.
    Is van vele factoren afhankelijk.
    Het werkt met een druk sensor. Deze sensor moet goed weggewerkt zijn, zodat de wind er geen invloed op heeft.

    Daarbij is elke verandering van gewicht ook weer van invloed.
    En zo te horen waaide het ook nog wel behoorlijk op het filmpje, dat maakt het zeker niet makkelijker voor hem.
     
  11. Aaalie

    Aaalie Guest

    De lagers zijn idd niet goed, maar alle motoren draaiden nog prima. De lagers zijn van nieuw af aan slecht, bagger. Ik had juist deze motoren gekozen, omdat de eerdere exemplaren echt goed waren.

    Nog bedankt voor het filmen!

    Het zijn originele APC props. Ik vond ze ook nogal kauwgum achtig, en twijfelde of ze het vermogen aan konden. Ik ga niet meer experimenteren, overtuigend stijf moeten de props zijn!

    Precies!

    Hij lag al, en er kwam géén rook uit. Het is ook "maar een ding", en geen letselschade. Geen letselschade betekend dat het goed is afgelopen, en geen rook betekend geen paniek ;) . Ik was blij dat het op de film stond, je kan dan veel beter de mogelijke oorzaak achterhalen.

    Herstel is gedeeltelijk gedaan, de mount is zodadelijk aan de beurt. Veel schade is hier ook niet, z'n pootjes worden een fractie korter.

    Hey Hugo, thanks voor het meeleven ;) . Alles valt mee, schade is goed te overzien. Vandaag e.e.a. gechecked na al je tips.
    Ik heb drie draden vanaf één punt. Op dit punt zitten alle regelaars, en direct daarop drie mannetjes stekkers, waar de akku's ingeplugd zijn. Dit was vrij onhandig, en hier heb ik verlengkabels tussen gezet, ca 10cm, en 2,5 kwadraat. Dat lijkt me genoeg, echter er zat daardoor wel een extra stekker per akku die voor een overgangsweerstand kan zorgen.
    Ik had de regelaars losgesoldeerd, om te kunnen checken. Nu is de extra stekker verwijderd.

    Voltage cut off stond op low voltage, en reduce power. Afslaan zou hij niet moeten doen, echter ik heb voor de zekerheid de regelaars maar op Nixx geprogd, zodat hij doorgaat tot alles volledig leeg is.

    Hey Remy. Ook bedankt voor het meeleven. Het "ding" is idioot stabiel. En het pendelen had ik er uit, met de 12*8 props. Dit kost wel wat moeite, je kan allerlei input in bepaalde "aandelen" laten meewerken. De Acceleratiemeters, uiteraard de luchtdruksensor, en ook nog de GPS. Enkele van deze factoren kan je ook nog een gain instellen, en met al deze input kan je hem super krijgen.
    Maar één kleine verandering betekend dat je ook daar weer mee aan de slag "moet".

    Momenteel upload het testvluchtje van vandaag, met de 12*8 props, en een 1,5 kg plak lood (i.p.v. een 1,5 liter colafles ;) ). Hierin zie je dat hij niet meer pendelt.


    Nog 6 minuten, dan is het filmpje te zien ;) .

    Idd, wat een klus ;).

    Het is nu redelijk goed. De druksensor is ook, zoals aanbevolen, met een schuimpje en stukje krimpkous behandeld.
    De eerste keer dat ik de Alticontrol gebruikte had ik deze vast ingesteld, ik kon hem niet uitschakelen zeg maar. Ook stond hij niet goed, hij pendelde met een rappe frequentie over drie meter hard op en neer. Dat was erg spannend ;) . Met veel moeite neergezet, en maar weer de Wikipedia in duiken en uitpluizen.

    Zodadelijk het youtube filmpje.


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  12. riesroni

    riesroni

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Almelo
    Hoi

    Jammer hoor:(
    maar succes met de opbouw...maar dat gaat vast goed komen.

    Groet,

    Richard
     
  13. Aaalie

    Aaalie Guest

    Thanx Richard,

    morgen een homemade mount monteren, en dan moet hij direct er na aan het werk ;) .
    Hier het vluchtje die vroeg in de avond nog even gemaakt kon worden. Je kan vernemen dat de dagen langer worden, héérlijk!




    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    niks meer aan doen ziet er prima uit zo.
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Yep, niets meer aan doen, alles werk!, prachtig!
    Wellicht ene paar finetunings, maar het ziet er weer mooi uit, plenty power ook!
    Zoeft mooi naar boven!
     
  16. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ziet er inderdaad echt harstikke goed uit.

    Aldert, Jou i2C naar PWM converter, ditm werkt zo te zien prima. Ik hoor er alleen wel heel veel verschillende dingen over. De een heeft er verschrikkelijk veel schik mee, de ander alleen maar problemen.
    Maaktt jou dit niet bang als er straks een flinke DSLR onder hangt?

    En welk clone boardje gebruik je? de V1,3 of de V2.0? De prijs van de 2.0 scheeld niet denderend veel met een originele..
     
  17. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Remy,

    De i2C converter bevalt erg goed. Twee dingen die wezenlijk verschil maken zijn:
    1. welke regelaars je gebruikt. De Plush serie is ideaal omdat deze de 400Hz aansturing hebben kan, en niet alleen "er tegen kunnen", maar ook nog eens gebruikt. Dit maakt ze net zo snel als de originele MK regelaars. Duidelijk is je stabiliteit hierdoor véél beter dan met regelaars die slechts 50Hz ondersteunen.
    2. het kalibreren van de regelaars is net zo belangrijk. Niet alleen het punt van "opstarten/aangaan" moet identiek zijn aan de i2C regelaars, maar ook moet de (lineaire) throttle curve gelijk zijn aan die van de i2C regelaars. Punt van opstarten, en punt van volgas. verloop moet lineair zijn, net als de i2C regelaars.

    Je kan héél veel aanpassen in de instellingen van het MK bordje, dus ook met anders gekalibreerde regelaars moet je hem stabiel krijgen. Dit kost echter véél meer moeite en inzicht in het hele MK instellen dan dat je eenvoudig je PWM regelaars exact zo kalibreert als de originele i2C regelaars.

    Daarnaast zie je, wanneer iemand een eigen keuze regelaar neemt, vaak ook een eigen keuze motor/prop/akku combinatie kiest. Dit kan erg ongelukkig uitvallen (zie ook het eerste filmpje waarin het geheel niet naar behoren werkt).
    Ik had achteraf gezien gewoon bij mijn oorspronkelijke keuze moeten blijven ;) .


    Ik gebruik een originele ME FC (zwarte versie 2.1). Ik heb niet gekozen voor een i2C => PWM converter omdat je dan veel goedkoper kan bouwen, ik heb hiervoor gekozen omdat je dan zwaarder kan gaan. Hadden ze zwaardere i2C regelaars, origineel van MK, dan was ik daarvoor gegaan. Dat het feilloos werkt is me meer waard dan hetgeen je kan besparen.

    Een leuke bijkomstigheid met de i2C => PWM converter is dat je idd veel goedkoper kan bouwen.

    En bang met een DSLR... eigenlijk altijd. Iedere vlucht weer, maar ook met de heli, en ook met HOK. Ik zie dit als gezonde spanning! Het houd je alert, gefocused. Dubbele checks, absolute controle, en 100% kunnen vertrouwen op je apparatuur. Daarvoor zijn ook alle testvluchten. Pas wanneer ik 100% vertrouwen heb gaat het de lucht in.
    Ook dan ben ik bang, niet omdat er véél geld in de lucht hangt, maar vooral omdat je klus fout kan lopen, en de gevolgschade wat natuurlijk veel erger kan zijn. Het heeft altijd een never risico.

    Achteraf gezien kan ik mezelf wel voor de kop slaan omwille de crash. Niet vanwege de schade, maar vanwege wat er had kunnen gebeuren. Niet vanwege de crash, maar omdat ik van tevoren al twijfelde over de props. Niet vanwege de crash, maar vanwege het feit dat ik mezelf niet kon bedwingen te vliegen zonder eerst "droog" te hebben getest... dat is niet mijn manier van "werken" en kan me een keer de kop kosten!
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Edit:
    @Ramsus:
    Fles cola, staat voor het gewicht, en laat Aaalie altijd wel 1,5kg payload bij zich hebben.
    Meerdere zover ik ooit gezien heb ;)

    Nee zou mij net zo gaan, als de testen goed zijn, klaar, en gaan met de cam!
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  19. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Aldert bedankt voor deze heldere uitleg!

    Ik heb enorm gewtijfeld tussen de ( in mijn geval clone) converter, mede omdat ik dan dus inderdaad zwaardere regelaars kon gebruiken. Het zou kantje board zijn met de RCtimer 750kv motoren die ik gebruik.
    Het concept van de wii vond ik fantastisch, dus heb nu een okto gebouwd met 2 Wii boardjes. Bevalt mij dit niet, dan is de overstap naar een originele MK controller met een converter natuurlijk klein.

    Bedankt!
     
  20. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Aalie kan je misschien een screenshot maken van je gyro tab. Ik ben erg benieuwd naar je instellingen. Ik heb nu ook de converter op mijn quad zitten. Maar het is nog niet helemaal naar behoren. Vooral bij voorwaartse vlucht begint hij te oscileren.

    Op dit moment zijn dit mijn settings:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2011

Deel Deze Pagina