horejsi q12x / sapphire f5j

Discussie in 'F5J' gestart door eclipse86, 27 nov 2023.

1. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Hallo,
    vroeger nog een horejsi q11(v staart) oude versie gehad met standaard setup.

ik vond het een zeer leuk model, dat superlicht vliegt maar ook wel wat acro aankan. ik ben al een geruime tijd op zoek naar een gelijkaardig model want ik mis deze toch wel een beetje.
    de q12x lijkt me idd een passende oplossing, kan ik een leuke compacte koffer voor maken en kan makkelijk getransporteerd worden.
    Bij hyperflight verkopen ze hem onder de naam sapphire en kan met een gewoon of carbon rompje gekocht worden.
    echter schrijft men verschillende setups voor, alsook de servokeuze is enorm. van de goedkopere dymond d47/d60 servo's tot de kst hv servo's.
    Nu vroeg ik me af of die kst hv servo's niet alleen duur en leuk zijn, maar ook wel nodig op dit soort model(als ik ook wat acro wil vliegen) en wat met stroomvoorziening/verdeling via esc of wele bec nodig dan?

ook denk ik dat een efficiënte spinner en prop ook een goede toevoeging zijn.

2. F3J-Karel

F3J-Karel

Lid geworden:
    24 sep 2008
  3. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Hallo,
    de kit is eindelijk binnen! nu geleidelijk aan setup samen zoeken.
    ik heb hier nog een nieuwe motor liggen de dualsky xm2826EA-10-10P 43gram 2200KV (ze schrijven een 8x5 prop voor op 2cellen en een 18amp esc met 2a bec)

dit kan werken vermoed ik wel, maar ik vermoed dat die kv wat aan de hoge kant is en de prop en esc aan de kleine kant... en wat met die bec als ik voor bv kst digitale servo's ga? is volgens mij niet voldoende...
    ik wil niet op de limiet van de setup vliegen, liever wa overschot en mss een tikje zwaarder, maar hier is er toch altijd wat wind...

Ook qua servo's geraak ik er nog niet uit, gaan voor de simpele analoge dymonds die oke zijn, weinig verbruik en dus een "minder zware bec nodig" of toch high end kst's met net dat tikkeltje meer om ook wat leuk fun te vliegen (wat wel mn bedoeling ook is)

4. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Ik zou zeker gaan voor goede digitale servo's in zo'n mooi toestel.
    Om mee te beginnen zijn de Dymond servo's ook niet zo goedkoop, als je ze al vinden kan.
    Belangrijker is dat de nauwkeurigheid onder belasting van een goede digitale servo veel beter is dan die van een analoge servo in ongeveer de zelfde maat.
    Dit zal je merken tijdens het vliegen dat het model strakker vliegt. De reproduceerbaarheid van de stand is beter.
    De KST's met 8 mm zijn uitstekend en werken prima met een BEC De maximale stroom die ze trekken bij 6 volt en geblokkeerd is 0.6A. Voor 6 servo's is een 4A BEC dus ruim voldoende qua stroom.
    Met een prijs van rond de € 49,- heb je wat moois. Eventueel voor de Flaps een MKS DS6100 die is ook licht en kost rond de € 43,-. Ik heb daar nog wel 2 nieuwe van liggen met kogelgelagerd frame, en die kan je van me overnemen. Stuur maar een pb.

5. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Het hangt van je portemonnee af natuurlijk, maar voor zo'n kistje misstaat een KST X08 of X06 natuurlijk niet.
    Meer dan een X08 heb je volgens mij _zeker_ niet nodig, en mocht je echt twijfelen dan een X08 plus of A08h of zo.
    Dat wordt echter overkill - met de x08plus vlieg ik mijn 3.4 m supra ook op de rolroeren.
    Maar zoals je al aangaf, die KST servos zijn wel prijzig.

ik zou voor deze ook rustig de nieuwe chaservo ds06 op de rolroeren uitproberen denk ik, als die goedkoper uitpakt.
    Voor flaps misschien liever net ietsje sterker maar een ds06 gaat dat vast ook redden. Voor de flaps is (mijn mening)
    de precisie van inbouwen (hevel positie en lengte) veel belangrijker dan de precisie van de servo. Zorg dat je de hevel
    aan de servo kant kort genoeg maakt dat je bijna het hele servobereik kunt gebruiken en je zit wel OK qua precisie.

Een alternatief als je meer ruimte hebt in de hoogte (12mm) en duidelijk goedkoper wilt: corona ds939HV.

Als je toch 2s gaat vliegen, neem dan bij voorkeur HV servos. Je kunt dan volstaan met een 2S lipo accu en hebt helemaal
    geen BEC meer nodig. Daar kan het dan ook niet op fout lopen. Dymond d47 en varianten kunnen dat ook aan.

6. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
  7. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Dank Rick, die DS09 kende ik nog niet en wordt een interessante voor toekomstige kisten!
    Fijn dat er ook wat betaalbare dunne HV alternatieven komen.
    Maar voor TS: 9 kg servo voor een 2 m lichtgewicht composiet zwevertje, je trekt de hele vleugel uit elkaar!
    Kan zeker geen kwaad, maar een DS06 zou volgens mij echt wel voldoende moeten zijn met 1.8 kg @ 8.4V.

(Ter vergelijking: ik heb net in mijn nieuwe 6 m Ventus van ca 12 kg ook 9 kg servo's geïnstalleerd (KST A12-610), en ik verwacht
    ten volle dat dat voldoende gaat zijn ...)

Rick NL vindt dit leuk.
  8. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    @Hein.z
    Die 90Ncm heb je niet nodig in dit model, maar wat extra sterkte in de tanden kan nooit kwaad op een flap servo.
    En je model trek je er niet mee uit elkaar, zolang de flaps bewegen kunnen.
    Bij een landing met de kleppen uit zullen bv de D60 tanden zeker strippen, daar heb je bij de DS09 minder kans op.

9. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Lijkt me idd ook wel interessant. Morgen eens kijken wat ik ga doen. Gebruiken jullie ook 4 pins connectors om alles makkelijk aan te sluiten?

10. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Tanden strippen heb ik geen ervaring mee (nog), afkloppen.
    Uit elkaar trekken van het vliegtuig wel! DLG servo's gemonteerd (bluebird A10 in dit geval), servo gemonteerd met 5 minuten
    epoxy in de vleugel. Laten drogen, en de boel weer aan. De servo stond foutief geprogrammeerd of ik deed iets fout waardoor
    hij naar de uiterste stand schoot. PANG! Servo met lijm en al uit de vleugel gebroken, gelukkig zonder schade.

Dus, pas op met lichte composiet kistjes en zware servo's! ;-)

11. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Tanden strippen is goed te doen met zwevers die een heel lage romp hebben en diepe flaps.
    Bij dit soort toestellen komen vaak de flaps, wanneer ze helemaal naar beneden staan onder de romp uit. Wanneer je dan landt in die stand, kan de flapservo enkele tanden verliezen.
    E.e.a. afhankelijk van sterkte van de tanden, vliegsnelheid en massa van het toestel.
    Het kan helpen indien in de situatie van volledig uitgedraaide klep de stootstang en servo hevel in één lijn staan. Dan is het gevaar niet meer aanwezig.

12. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Wanneer je land in die stand... Heb je iets verkeerd geleerd volgens mij ;)

Rick NL vindt dit leuk.
  13. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    @easy Dat klopt, maar op een helling met veel lift kom je niet op de grond wanneer je niet vol remt tot het allerlaatste moment. Dan kan het wel eens mis gaan. Maar van veel (van de wat duurdere) servo's kan je losse tandwiel sets kopen.

14. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Voordeel van een supra met vleugel-pilon, de flaps raken de grond niet ook niet bij volle uitslag. Moet je in hoog gras of op de helling nog wel een beetje mee uitkijken maar in principe gaat dat goed.

Rick NL vindt dit leuk.
  15. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Hallo,
    oke een update
    servo's op komst
    2stuks kst x08H plus voor flaps
    2stuks kst x08H voor rollen
    2stuks kst A08 voor rudder en hoogte.
    voor de vleugelservo's heb ik al 3d geprinte montageplaatjes liggen voor in de vleugel.

originele bouwwijze zegt korte buisjes op de romp te monteren met carbon stuurstangen naar de staartdelen, maar lichter zou kunnen met kevlar touw en een klein veertje (principe DLG) dit zal ik waarschijnlijk dan ook zo veranderen.

motorsetup:
    dualsky xm2826EA-10-10P 2200KV
    8x5 prop
    2cell lipo
    turnigy 30amp esc

De regelaar is wat overkill, maar ga ik de draden inkorten en wat strippen zodat hij mooi aan de motor aansluit. (ook de bec zal worden uitgeschakeld(rode draad uit de fiche halen)

nog te bestellen:
    8x5 prop
    spinner 32mm asgat 3.18mm (versatz?)
    lipo 2s
    4pin connectors voor de wing servo's

16. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Mooie set-up, qua aandrijving en besturing.
    Twee dingen nog:
    1. Versatz? Ja zeker doen maakt dat de prop beter aanligt, en verminderd de diameter iets, wat voor de motorbelasting goed is want die zit denk ik toch wel aan de hoge kant.
    2. Kevlar aansturing is wel erg licht, maar voordeel van carbon is dat het minder rekt en de zelfde uitzettingscoëfficiënt heeft als de romp wat minder verloop van het nulpunt oplevert in geval van temperatuurwisselingen.

17. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Volgens dyalsky zou die prop moeten juist zijn... De spinner ga ik wat moeten zoeken,liefst ook met wat extra koeling. Maar niet alle onderdeeltjes overal op voorraad.
    Dat van die aansturing is een goede tip, houden ze daar dan geen rekening mee in de dlg wereld?

O ja. Natuurlijk ook nog een leuke transportkist tekenen en uitlaseren. Dan kan deze mee op reis telkens.

18. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    even een kaliber uitgetekend en gelaserd om de staartdelen perfect uit te lijnen en te lijmen. alles mooi haaks zo.
    ook een servoplaatje voor in de romp gelaserd en servo's vastgezet.
    De servo's al eens "gepast" in de vleugel. Nu komt het. ik weet dat er tegenwoordig mooie servoraampjes bestaan hiervoor, maar ik ga ze er denk ik toch gewoon inkleven met een beetje epoxi denk ik.
    maar hoe moet ik de servohevel nu het best als standaard instellen vooraleer ik alles lijm. want ik moet natuurlijk genoeg uitslag hebben op de flaps.
    ik wou wat gewicht besparen met servokabels in de vleugel, maar aangezien de flap servo zo dicht zit zal dat gewichtsbesparend effect miniem zijn denk ik.

Nogravity vindt dit leuk.
  19. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Hoe ik het doe (voor flaps):

maak een dummy programma aan in je zender waarmee je de flaps kunt aansturen. Test het programma
    goed op werking met de servo's (los) in de vleugel. Met alles los programmeer je de flap servos zo dat ze
    ca 75% "up" geven (dus richting roer omhoog). doe je de volgende stappen:

• zender aan, flap servo's in deze +75% stand
    • tape je flaps vast zodat ze precies op 0 staan (in profiel)
    • maak de servo-aansturing ruw op lengte (hoe preciezer hoe beter)
    • tape even los van de flap
    • sluit de servo aan en zet 'm op zijn plek in de vleugel (los)
    • past? tape de flap weer vast
    • servo er uit, dot 5 minuten epoxy erop, servo in de vleugel. De aansturing blijft vast zitten!
    • pas op dat je de hevel niet per ongeluk vastlijmt!
    • na het drogen: ontvanger en servo's pas weer uit
    Het idee is dat je nu, met deze geprogrammeerde stand, je flaps exact gelijk op 0 hebt staan.
    Als je de servo's op 0 centreert, zullen de flaps een graad of 30 naar beneden staan. Je kunt ze dan nog een tik omhoog
    zetten met de overgebleven 25% (speed stand of meebewegen met rolroer),
    en de rest van het servo-bereik kan je gebruiken om je flaps zover mogelijk naar beneden te zetten.

Test dit natuurlijk eerst met een servo-tester. Afhankelijk van je wensen maar ook je flap en hevel constructie
    kan het zijn dat het niet +75% moet zijn maar bijvoorbeeld 50% of iets anders.

Bovenstaande methode vereist dat je 1-2 mm speelruimte hebt rond je servo in de vleugel, anders kan je niet de flap vasttapen op 0 terwijl je de servo op zijn plek duwt. Je houdt dus je roer vast en beweegt je servo (iets) om de boel precies pas te krijgen. Na verlijmen kun je de overgebleven ruimte vullen met een stukje balsa om de servo extra te stutten.

Nogravity vindt dit leuk.
  20. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    oke, begrepen!

Deel Deze Pagina