DirkSchipper
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat klopt. Eigenlijk is het gewoon ethanol, de alcohol die in bier en sterke drank zit. Je kan spiritus dus ook drinken. Om dat te voorkomen en zo flink aan accijns mis te lopen moet ethanol die niet in drank wordt gebruikt gedenatureerd worden, daarmee wordt het ondrinkbaar. Wat meestal gedaan wordt is dat er 1% tot maximaal 5% methanol, soms aceton, door wordt gemengd en in het geval van spiritus ook een blauwe kleurstof en tot wel 10% water. De bio-ethanol die je tegenwoordig veel tegen komt wordt ook gedenatureerd om het ondrinkbaar te maken zodat het zonder accijns verkocht mag worden. Doe dat ook niet want je zal er flink ziek van worden...... Is Denaturated Alcohol, wat wij in Nederland Spiritus noemen?
Pas daar wel mee op want methanol is voor verschillende materialen agressiever dan ethanol. Bepaalde plastics kunnen bijvoorbeeld oplossen door methanol maar niet door ethanol!..... Ook een paar druppels methanolbrandstof maakt de smeltlijm onmiddelijk los
Niet helemaal waar.Ook zit er in mijn brandstof olie en dan is het hout meteen vet en kun je er niks meer op teruglijmen.
Ook voordat ik zelfklevend klittenband op hout lijm, doe ik eerst een laagje spanlak op de plek waar het band komt. Dan komt het niet meer vanzelf los.
En/of met poriënvuller.... Ook voordat ik zelfklevend klittenband op hout lijm, doe ik eerst een laagje spanlak op de plek waar het band komt. Dan komt het niet meer vanzelf los.
En/of met poriënvuller.