Hotspot met canard

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Edsheli, 6 jun 2007.

  1. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Swalmen
    Hallo,

    Even een vraagje aan de jet vliegers.

    Ik heb een hotspot gekocht met een KJ66 turbine en de jet loopt als een zonnetje ben er heel erg tevreden mee.

    De hotsport wordt standaard geleverd met alleen de rolroeren in de vleugels. Nu heeft een modelbouwer deze aangepast en er voor een vleugel bijgezet die met een servo gestuurd kan worden, hetzelde principe als de harpoon II. Aangezien ik nergens een tekening vind van de harpoon II, is er iemand die een idee heeft wat de uitslagen moeten zijn van zo'n voorvleugel.

    Mvg

    Ed
     
  2. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    dit komt uit de Rookie II manual, een meer dan vergelijkbaar toestel;
    Volledig manual kan gevonden worden op de Composite-ARF website.
    Hou er wel rekening mee dat canards altijd een grotere instelhoek moeten hebben als de hoofdvleugel om ook effectief te werken.

    Groeten, Bart.
     
  3. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Swalmen
    Bedankt Bart,

    Zijn er nog meer piloten die ervaring met de hotspot hebben, ik vind het namelijk erg vreemd dat de roeren 5mm omhoog moeten staan als basis instelling. Die 5mm staat beschreven in de handleiding van Graupner.

    Mvg

    Ed
     
  4. NickB

    NickB

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    120
    Locatie:
    België-Schaffen
    Zorgt er voor dat bij het overtrekken de canards eerder afhaken dan de hoofdvleugel, dit zorgt er voor dat de neus daalt en je zo het afhaken van de hoofvleugel voorkomt

    Mvg NickB
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Bart
    Ja, het ontwerp van de Hotspot vleugel is eigenlijk niet goed, je moet het compenseren met idd iets van 5 mm UP. Er zijn er (heb ik gehoord) die de vleugel opnieuw gebouwd hebben met deze "S" slag er in gebouwd. (vliegende vleugels hebben een een zogenaamde S-slag nodig om goed te vliegen.)
     
  6. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Richard, ik weet wat je bedoelt met een S-slag profiel (ook wel reflex-profiel genoemd), deze zijn autostabiel en worden inderdaad veel op vliegende vleugels gebruikt. Maar de hogere instelhoek van de canards heeft, zoals Nick al aangaf, te maken met stall-eigenschappen. Een canard is van ontwerp een dragend roer dat slechtere stall-eigenschappen moet bezitten als de hoofdvleugel (ze hebben meestal buiten een hogere instelhoek ook veel taper en sweep om deze eigenschappen te bekomen). Als je het toestel dan wilt overtrekken (te hoge aanvalshoek) gaat de canard eerst overtrekken waardoor de neus gaat zakken, hierdoor wordt de aanvalshoek op de hoofdvleugel verminderd waardoor een stall op de hoofdvleugel vermeden wordt.

    Groeten, Bart.
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.167
    Locatie:
    Ederveen
    Bart, excuus, mijn bijdrage was bedoeld voor Ed, die verwonderde zich over de 5mm HR uitslag van de HS.
    Maar je hebt gelijk, een canard werkt zo.
    Ik ga geen canards meer inbouwen in mijn HS, die zit (nu ook met Eagletree ingebouwd) helemaal tjokvol...
     
  8. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Swalmen
    Bedankt voor de info heren, het toestel heeft enkele vluchten gehad en is allemaal goed verlopen.

    Het model staat momenteel wegens verhuizing en tijd gebrek te koop.

    Mvg

    Ed
     

Deel Deze Pagina