Houten mast zelf maken????

• Topicstarter Topicstarter dany
  • Startdatum Startdatum
D

dany

Guest
Goede morgen,
Ik ben bezig met het bouwen van een schaalmodel van Endeavour 1934 op 1:20. Een groot probleem zal het bouwen van de mast worden. Deze moet op deze schaal ongeveer 240 cm lang zijn bovendeks. Bovendien zou ze verjongd moeten zijn. De diameter onderaan is ergens tussen 25 en 30mm.
Mijn probleem is dat ik niet goed weet hoe eraan te beginnen.
Heeft iemand een oplossing of een idee om mij op weg te helpen.
Groetjes en bedankt,
Dany

Ik ben geen schaapsbouwer, maar ik zou dat gaan opbouwen uit allemaal losse latten die je in een bepaald patroon verlijmd worden zodat in de lengte nergens koppelnaden elkaar overlappen. Met misschien als middenstuk een lat over de gehele lengte. Je kan dan ook de buigrichting van de losse latten dusdanig koppelen dat de mast redelijk stijf wordt.

hallo
daarna de mast in een boormachine spannen die je ergens op kan vast zetten
daarom zou ik onder in de mast in het midden een draad stang in verlijmen
kan je de mast ook nog mee vast zetten later
en dan de mast heel langzaam laten draaien en met schuurpapier de mast zo verjongen
het vrije einde steunen met een X vormige steun waar de mast los in kan draaien
of iemand zoeken met zo een lange hout draai bank maar of je die gaat vinden ????

gr raf

Koop 2 lijstlatten in de bouwmarkt van 2,4 m en halve dikte van je mast.
2 Groeven in frezen, zagen, en met de holtes op elkaar lijmen alleen het bovenste 1/4 deel verjongen, als je verjongd de holte naar de top ook smaller maken. eerst verjongen dan aan de voorzijde de hoeken rond maken en de achterzijde lichtjes versmallen

Langs de kant van je zeilgroef de mast recht laten
Tussen de 2 latjes lijm je een strookje fineer dan heb je gelijk een mooi rechte zeilgroef.
De afmetingen zijn maar een voorbeeld
Onderste foto lummel en begin ingang zeilgroef

MASTDOORSNEDE.jpg

lummel%252520giek.JPG

Ik ben geen schaapsbouwer, maar ik zou dat gaan opbouwen uit allemaal losse latten die je in een bepaald patroon verlijmd worden zodat in de lengte nergens koppelnaden elkaar overlappen. Met misschien als middenstuk een lat over de gehele lengte. Je kan dan ook de buigrichting van de losse latten dusdanig koppelen dat de mast redelijk stijf wordt.

Ik denk dat niemand hier schapen bouwt, misschien de treinfanaten, in een diorama. ;)

@Dany: Moet het een zeilend model worden?

Dag Dany Wat zou denken van een biljard keu . Daar maak ik ook masten van mooi hout. Goed tebewerken, Ze zijn al taps zaag het in het midden door en verleng het geheel. Er zijn er ook twee delig met een tapenden, dan kan je daar op door gaan.

hallo

volgens dat ik kan zien is de mast van de endevour in drie stukken opgebouwd
Endeavour%2C_Bayldon%2C_Francis_J._B.jpg

als je de schaal eens omrekent dan zou dat een heeeeeeeeeeeeeeel grote boom moeten geweest zijn waar ze die mast uit gehaalt hebben

gr raf

ha ja je hebt gelijk johan

ik had alleen op Endeavour gezocht en dan veel andere rommel tegen gekomen
maar inderdaad die J klasse heet ook Endeavour

gr raf

Back