Beste forumleden, Wellicht is deze vraag beter op zijn plaats in het Verlijming & constructie gedeelte van het forum maar probeer het eerst hier. Vol focus zijn we begonnen aan de bouw an de OCCRE Endeavour. Niet genoeg focus blijkt nu want de vaste kiel uit 2 delen blijkt toch iets te krom te zijn op het verlijmde gedeelte, wat naar ik vermoed later problemen op gaat leveren. Nu zou ik graag de vaste kiel opnieuw willen verlijmen (2 delen) Hiervoor moet 1 spant en 2 versterkingsstukken verwijderd worden zoals te zien op onderstaande foto. Voor het verlijmen is watervaste houtlijm van het merk UHU: "Universele en waterdichte PVAC-lijm volgens EN 204 (D3) met de hoogste bindkracht voor alle gangbare houtsoorten, houtmaterialen en gelamineerde / houten legplaten. Droogt transparant op." De verlijmde gebieden welke ik los wil maken zijn op de volgende foto aangegeven met pijltjes . Hoe zou ik dit het beste kunnen aanvliegen zonder het hout te breken of versplinteren of complete chaos te veroorzaken? Hebben jullie tips voor mij? Nico
Overigens op deze foto zien jullie het probleemgebied waarvan ik bang ben dat dit bij het "naar boven bouwen" dus het dek gedeelte issues gaat opleveren. De kiel staat nu als het ware niet volledig vlak op de ondergrond maar in het midden een milimeter of 2 af: Probleemgebied door nieuwbouw geplaatst op 8 okt 2024 om 15:55
Hallo Nico, Je kan de delen door verhitten loskrijgen. Wel eerst een proefstukje verlijmen en proberen hoeveel hitte nodig is om de lijm de laten smelten. Succes. Johannes
Dankjewel voor je snelle reactie Johannes. Zou een heteluchtpistool met opzetstuk hierbij kunnen helpen, of is dit niet aan te raden? Nico
Nico, voordat je je heteluchtpistool trekt: Als ik de foto van de bovenzijde van de spanten bekijk, zie ik daar geen oneffenheden. De langsspant en de dwarsspanten lijken daar exact op dezelfde hoogte te liggen. Kun je dat kleine stukje langsspant aan de onderkant niet opvullen met een stukje afvalmateriaal? Als ik het zo bekijk is dat nét iets meer dan een houtsplinter dik. Lijkt me niet zo'n probleem... In ieder geval een kleiner risico dan het geheel losmaken m.b.v. hitte...
Dank voor je reactie Roel. Valide punten, en eens over het risico. Ik zag helaas als ik over de spanten kijk in over de lengte zegmaar dat de hoogte prima gelij is maar in het midden bij het probleem gebied ernstig getordeerd. Dus er zit ook te veel spanning in het midden op de spant die over de 2 bevestigings platen is geplaats. Ik merkte eerlijk gezegd toen al dat het veel te zwaar ging. Dankjulliewel hier kan ik dit weekend mee aan de slag! Nico
Iets anders, 2 van de mallen waren krom uit de doos, maar had weinig impact op de kleine delen die moet uitsnijden of drukken. Echter de dekdelen zijn groot en daar is het behoorlijk heftig de kromming. Dit heeft impact op het beplanken en alles denk ik. Ik heb al gepoogd ze met lauwwarm water nat te spuiten en onder iets zwaars te leggen voor een aantal dagen maar dit helpt niet. Wat kan ik hier nog aan doen? Echt doorweken in heet water? of gewoon gebruiken en met nagels proberen aan de spanten te spijkeren? Probleem is ik moet de dekdelen eerst beplanken, en dat gaat nu voor geen meter zeg maar Op de foto's zie je duidelijk het probleem:
Je kunt met een brander een aardappelschilmesjepunt roodheet stoken. Type houten handvat… Dat verhit behoedzaam tegen de lijmlas zetten. Maakt iedere verlijming corrupt. Zelfs epoxy. Je krijgt soms iets brandsporen, maar op een spant als deze is dat strak allemaal niet meer zichtbaar. Soms is het hard nodig om een in de grond geboord modelvliegtuig weer herrichten… of een ranzig gebouwde nieuwe ARF te verbeteren… Boven de 100 graad gaan veel lijmen stuk. Maar tegen een rood gloeiend mespuntje is niets meer opgewassen. Voor schuine listige doorboringen stook ik het boorgat veelat ook eerst door met een staaldraad van 1,5 tot 2.0 mm, daarna pas de boor, sleutelvijl of een staf met schuurband omwikkeld, om het gat op te honen. Gr Bas
Dat staat misschien zo in de handleiding, maar geen geoefende scheepsmodelbouwer die dat doet ! Krijg je ze niet recht, vochtig op de spanten lijmen met je watervaste houtlijm., en na drogen beplanken. In de statische houten modelbouw is watervaste houtlijm niet aan te raden, om problemen te vermijden zoals je hebt vastgesteld. Voor varende modellen heeft dit wel een beperkt nut, maar ook daar wil je het vocht buiten houden, eerder dan er voor te zorgen dat doorweekte rompen niet uit elkaar vallen.
Hechthout wordt plooibaar als je het onderdompelt in ammonia en tijdens het drogen in model drukt. Groeten, Jan.
Over de spalt in de kiel... is dat een laserfout, of vervorming door de houtlijm? Staan alle spanten haaks op de bouwplank. Loopt de kiel wel recht gemeten met een recht stuk lat of aluminium liniaal, bij de inkeping van de spanten? Staat het daar recht, dan kiel aanvullen met hout. Is de hele kiel echt krom, dan deze doormidden met een schuine zaagsnede, en weer verlijmen met een overlap aan resthout. Bestond de kiel uit twee delen? Dan het gemarkeerde versterkings plaatje met mes lossteken, of met modelbouwbeitel, kiel vlakschuren met instant schuurlatje uit een verfroer-latje beplakt met schuurpapier. (Ik maak al mijn toegepaste schuurlatten zelf uit restmateriaal.) Waaibomen lasertriplex is pardoes gesplit, en dan richten en opnieuw indekken met resthout of multiplex uit een stukje aangeschaft modelbouwtriplex gesneden. Dan wat pompebled schrijft... is hout te 'kneden' en.... oppassen voor den fikken... te stomen boven een fuitketel! Of waterkoker, en zeker voor gedipt in ammonia. Echter niet forceren! Moed, beleid en trouw... en engelen geduld komt het goed! Gr Bas
Ik zie op je foto's dat je met fors uitgevallen aluminium beugels je romp stevig aan je bouwplank verankerd hebt.Hoe ga je straks de bodemplanken aanbrengen? Waarom bouw je je romp niet ondersteboven zoals o.a. , wij modelzeilers, hun romp bouwen? Kan je ook beter de kielbalk uitlijnen. Rechtop kan ook, er zijn goede handleidingen zoals in de rubriek Historische Schepen/ het beplanken van de romp . Maar ook in de subrubriek tips en weetjes.
Wanneer je meer visueel ingesteld ben kijk eens op YouTube met als zoekopdracht ' plank on frame model ship building' Ard