De DTS mod zorgt ervoor dat de overbodige linkjes tussen de servo’s en de swashplate worden verwijderd. Hierdoor blijft er nog maar 1 linkje over. In de linkjes ontstaat op den duur speling, ook door de kwaliteit van de E-Sky hevels zijn deze niet helemaal strak. Dus in plaats van 2 of 3 linkjes en hevels tussen de servo’s en de swash zit er na de mod alleen nog maar 1 linkje tussen. Het is wel aan te raden om andere servo’s te monteren, de E-Sky servo’s vertonen ook al snel speling. En als je crasht met deze mod hebben je servo’s het wat zwaarder. Ik zelf heb er TowerPro SG-90’s op zitten en die zijn zelfs na meerdere crashes nog retestrak. Door de directe aansturing van je swashplate reageert de heli meteen zodra je een input geeft. Je moet ook even wennen aan de mate van uitslag deze zal met de mod namelijk anders zijn dan de normale aansturing. De totale mod zal je een paar uur van je tijd kosten , maar de moeite zeker waard zijn. Blijft rustig en ga alles stap voor stap na. Wat heb je nodig : - 2x Servo tray’s mini Titan. Hier verkrijgbaar. - Accuboormachine - Dremel - Indien geen dremel een vijl of een hobby mesje om wat delen van het frame te verwijderen. LET OP nooit naar jezelf toe snijden !!!!!!!! - Wat ijzerboortjes maat : 2mm en/of 2,5mm geloof ik. - Wat schroefjes. - Schroevendraaiertjes. Tips : - Als ik aangeef b.v. aan de rechterkant van het frame is dit altijd vanaf achter gezien. - Voor je ook maar iets boort of zaagt eerst 3x nameten of je op de juiste plaats zit. Anders kost het je frame. - Boor de gaatjes niet te ruim anders heb je geen vlees om je schroefjes in aan te draaien. - Draai schroefjes in plastic nooit te hard aan anders draait hij dol. - Ik ga ervanuit dat degene die deze mod volgen zelf hun heli kunnen afstellen erna. - BE SAFE !!!! Ik heb deze maat schroefjes gebruikt om de servo tray’s aan het frame te monteren : 1. Demonteer de servo’s van je frame en koppel ze los van je ontvanger. 2. Demonteer alle hevels en linkjes van je servo’s naar je swash. Let hierbij op dat de pitch hevels aan de voorkant van je swash compleet verwijderd dienen te worden dus ook het complete gedeelte aan de binnenkant van je frame. Dit is wel even priegelen en kijk ervoor uit dat je je frame niet sloopt. De lagers die hierin zitten heb je in principe niet meer nodig en kun je met een schroevendraaiertje eruit wippen. 3. Aan de rechterkant van het frame zit een stukje plastic wat iets uitsteekt (blauw omcirkeld). Verwijder deze met een dremel zodat deze mooi vlak met het frame is. Je ziet op deze foto mooi waar de gaatjes van mijn trays zitten in het frame (rood omcirkeld). Gebruik deze als referentie maar niet als absolute plaats (zie stap 5). 4. Zorg ervoor dat je servo gecentreerd is en dat je servo horn zo haaks als mogelijk is op je servo behuizing staat en naar binnen wijzend. Monteer de rechter servo in de rechter servo tray met de servo as aan de bovenkant en monteer het linkje aan je swash (het kan zijn dat je hiervoor zelf een linkje op maat moet maken, bij mij wel het geval). 5. Positioneer de servo tray met servo zo op je frame dat het linkje mooi recht naar je swash loopt. Zorg ervoor dat de servo tray niet onder het frame uitsteekt, hier draait namelijk je main gear met een bloedgang rond en die wil je niet raken in flight. Teken de plaats van je servo tray af met een potlood of een zilveren stiftje. 6. Verwijder de servo uit de servo tray. 7. Vlak een stukje van de servo tray af welke in de weg zit tijdens servo horn beweging (groen omcirkeld in de foto hieronder). 8. Positioneer de servo tray op de afgetekende plaats op je frame en hou deze met één hand aan je frame vast. Pak je accuboormachine in de andere hand met hierin een metaalboortje. Boor op de plaats die je hierboven met rood ziet omcirkeld het eerste gat door de tray en het frame heen. Draai hier een klein schroefje in zodat de tray vastzit aan je frame maar je hem nog wel wat kunt draaien. Zorg ervoor dat je tray mooi is uitgelijnd met je markeringen en boor het blauwe gaatje door de tray en frame heen. Ik heb deze wat schuin geboord om wat meer vlees te hebben voor de schroef. Draai door dit gat de langere schroef en zorg ervoor dat beide schroeven goed vast zitten aangedraaid (niet doldraaien !!!). Nu heb ik voor de zekerheid een extra schroef gemonteerd op de paars omcirkelde plaats en gemonteerd met een kleine schroef. Je eerste tray zit nu vast. Herhaal de stappen 3 t/m 7 voor de tray aan de andere kant. En zorg ervoor dat je linkje aan de linkerkant mooi evenwijdig loopt aan het linkje aan de rechterkant. Je zou dan op exact dezelfde plaats uit moeten komen als de tray rechts. Zie het resultaat hieronder. We gaan ruimte maken in het frame voor de pitch servo. Monteer deze aan de linkerkant van het frame anders werkt het niet met de stock E-Sky zender. Of het met een goede computer zender aan de rechterkant wel werkt weet ik niet. Deze servo plaatsen is het moeilijkste aan deze mod, deze servo moet echt perfect geplaatst zijn anders zit of de servo niet goed vast of je raakt vitale onderdelen met je servo horn. 9. De foto hierboven geeft het originele frame weer (rode vierkant is datgene wat is uitgesneden) en de foto hieronder geeft het resultaat van het uitsnijden van het frame weer. Ik heb een zaagbladje gebruikt om het stukje frame uit te zagen, je kunt ook een dremel gebruiken, hou de servo ernaast om er voor te zorgen dat je niet teveel weghaalt van het frame, anders heb je geen vlees meer om je schroeven in te bevestigen. Zorg er dus voor dat je servo behuizing mooi strak tussen je frame past en dat je schroefgaatjes in het plastic vallen. Waar je ook voor moet opletten is de ruimte aan de binnenkant van het frame. Je servo horn valt namelijk precies tussen je motor en je hoofdas. Ik had met mijn horns aan ieder kant slechts 1 mm speling (zie close up hieronder rood omcirkeld). 10. Wanneer je het frame op maat hebt gemaakt positioneer je de servo in het frame en als je de juiste plaats gevonden hebt boor je een gaatje door het frame. Schroef deze vast en boor het andere gaatje door het frame en schroef ook deze vast. In de foto hierboven zie je in blauw omcirkeld waar mijn schroefgaatjes zitten. Zoals je ziet heeft mijn bovenste schroefgaatje amper vlees, maar toch kan ik de schroef goed vast draaien en zit de servo muurvast. 11. Monteer ook de andere servo’s in hun tray. Alle servo’s zitten op hun plaats en kunnen vrij bewegen. Het moeilijkste is achter de rug. Nu de servo’s aansluiten de draden vastzetten en de zender instellen. 12. De servo aan de rechterkant van het frame gaat op kanaal 1 Aileron. De servo linksachter van het frame gaat op kanaal 6 Pitch. De servo linksvoor van het frame gaat op kanaal 2 Elevator. 13. Stel de zender zo in : AIL – REV ELE – REV THR – NOR RUD - Laten staan waar hij op stond 14. Controleer alle bewegingen van je swash, dus stick naar voren is swash naar voren etc. etc. Controleer ook de pitch maar LET OP haal de motor draden los voordat je deze controleert!!! 15. Als alles goed werkt zet dan pas de draden vast aan het frame. 16. Stel nu alles opnieuw af zoals iedere heli, dus op midstick in idle-up 0 graden pitch etc. etc. Indien je zelf linkjes op maat hebt gemaakt voor je achterste swashservo’s controleer dan goed dat deze niet los kunnen komen. Gaan ze los in flight dan is een crash onvermijdelijk. Mochten mensen er ondanks mijn duidelijke uitleg toch niet uitkomen stuur me een PB en ik zal jullie zo goed mogelijk helpen. Graag zie ik jullie resultaten in dit topic.
mischien 1 dingetje..... de rud heb je niks mee te maken bij DTS (stap 13 (A)) ik heb hem op nor staan omdat ik me rudje anders heb gemonteerd. even 1 vraagje, kan ik ook alleen de 2 servo's "modden" die aan de mini titan trays komen, ik houd er niet zo van in me hele frame te gaan zagen...
RUD heb ik idd aangepast, ik twijfelde al of ik de stand erbij moest zetten. Voorwat betreft een halve MOD dat weet ik niet zeker, zou je moeten proberen. Kijken of je dan wel goed uitkomt met de reverse switches. Ik had eerst de Elevator servo aan de rechterkant zitten maar kreeg hem toen niet goed. (Dus ik heb 2 keer de voorste servo moeten plaatsen, 1 keer rechts en 1 keer links op de goede plaats) Het zou kunnen dat het mixen niet goed gaat in de zender dan. Zou je moeten proberen. Je hoeft iig niet bang te zijn dat de sterkte in het gevaar komt van het frame, de servo neemt namelijk dan de taak over van dat stuk plastic. Zeker in de elevator hevels en linkjes komt veel speling.
tis niet echt half, veel mensen doen hem zo (veel plaatjes gezien), maar ik wacht denk nog eventjes, eerst is de copterx head erop maken (net besteld bij hobbymaniac/sam), komt morgen binnen, heb al een guide gelezen hoe het moet, dan ook gelijk even de nieuw gekochte esc, bec, verlichting dingen van turnigy erop (gekocht bij hobbyking, 30A esc, 8A 15A burst BEC (gekocht voor de toekomst ) en nog even de 3 swashplate servo's vervangen door de hxt 900 en als laatste (ja er komt een eind) nog even de main gear vervangen, want die was gister gestript toen ik per ongelijk de idle up switch aantikte toen ik net aan het optoeren was dus word weer lekker veel sleutelen, maar de copterx head gaat wer wel mooi uitzien hoop ik
[smartass mode on] Nee klopt het is 2/3 Mod. DTS staat voor direct to swash dus als je er 1 niet doet is het geen volledige mod. Toch? [\smartass mode off] Blijft leuk om ermee bezig te zijn. Repareren en aanpassen is de helft van de hobby vind ik zelf. Ik ga aan de Belt verder ook niets meer aanpassen of upgraden. Ik vlieg voorlopig nog met alles plastic en dat bevalt goed. Zeker in deze leerfase. De volgende heli staat op mijn verlanglijst waarmee ik de volgende stappen kan gaan zetten als de basis zo onder de knie is. Dat wordt de CopterX 450 Pro V3 met de belt aandrijving samen met een Spektrum DX7. Daarmee hoop ik het 3D traject in te gaan. De Belt wordt dan een heli om mee te gaan kloten en als backup heli. Voorlopig komt binnenkort hoop ik een nieuwe motor binnen zodat ik weer de lucht in kan met de Belt. Ik heb de lagers om zeep geholpen van de originele motor namelijk. Ik denk dat ik het tandwiel te dicht op het main gear gezet heb.
head is binnen WOOOT, echt relax dat ie al inmekaar zit ik ga denk wel de "oude" swashplate (nouja oud) van esky gebruiken (wel de full metal versie, niet de semi metal) dan hoef ik niet dat beugeltje te "modden"..... ik gaat aan het werk, ik post over paar uur wel foto's
Koppie van hobbymaniac strippen en uit elkaar halen, is nl. niet geloctite... gaat dus in vlucht uit elkaar vallen.. ook zijn de linkjes nog niet geruimd.. als je dat alles doet het je ene kop die zo smooth is.. nooh
Ik moet je wel aanraden om toch iedere schroef uit de head los te halen en allemaal van loctite of lock bond te voorzien. Uit de verschillende CopterX reviews blijkt dat het nog regelmatig voorkomt dat niet alle schroefjes voldoende behandeld zijn hiermee. Je wil geen schroefje die loskomt in flight. Ben wel benieuwd naar de foto's en de ervaringen. Bring em on =-)
ik heb hem inmekaar tering, wat een gekloot main shaft van belt cp v2 2,5mm moeten inkorten, bijna ALLE schroefjes moeten threadlocken, daarna veeeeeel gekloot met de main gear.. maar het resultaat: beetje wazig.... voorkant, helaas passen mijn belt cp carbon bladen er niet meer op (dit is fiberglass) totaal plaatje blijft stoer dat beest de verlichting
Als dat het geval is moeten we maar snel eens een keer samen gaan vliegen Stuur me anders maar ff een PM, tis morgen toch weekend voor de meeste mensen
En de 1 million dollar question is nu: Heeft dit niet meer gekost dan een complete copterx, dan hebbie ook nog carbon frames, alu tussenschotten, alu tail... enz enz..????