Dit is een lastig probleem daar de duikroeren van horizontaal ook nog eens 90° moeten draaien om vlak tegen de romp aan te komen. Ik zit al te denken hoe dit op te lossen is, maar ik weet niet hoe groot of klein dit moet worden. Ik wil daar best eens tijd in steken, daar ik van uitdagingen hou Grt peter
Verder werk ik niet met de normaal in de winkels van bodun kabels, ik vind ze te slap, zo dra je er druk op zet willen ze bij het uiteinde waar de bodunkabels zonder hoes snel knikken. Inplaats daarvan gebruik ik ptfe buis (en dit klinkt raar) GITAARSNAREN. Deze zijn van rvs en stijf maar buigen soepel in de ptfe buis, je kan er een gladde stang aan solderen om het uiteinde stijf te maken, en ook om een waterdichte kering van te maken. Die ptfe buis kan je in verschillende diktes kopen, gitaarsnaren ook. https://nl.aliexpress.com/item/1005004226703750.html?spm=a2g0o.productlist.main.19.18937fa8efdPp3&algo_pvid=7acfa4ac-ac03-429c-92ac-1e3031317fe8&aem_p4p_detail=20240226074704836545592650920000407660&algo_exp_id=7acfa4ac-ac03-429c-92ac-1e3031317fe8-9&pdp_npi=4@dis!EUR!1.90!1.43!!!2.01!1.51!@211b600d17089624240125972e7d06!12000028447622115!sea!NL!2258664645!&curPageLogUid=hfBwFcr343R4&utparam-url=scene:search|query_from:&search_p4p_id=20240226074704836545592650920000407660_2 Grt peter
Fijn Peter! De duikroeren zitten “in het nat” voor de WTC. De WTC kan twee servos bevatten die door Bruggen doorvoeren naar de voor duikroeren lopen. De ruimte is klein; de de romp is waar de voorduikroeren zitten 22mm breed. De knikpunten zullen misschien 25mm uit elkaar zitten. Roeren zelf zijn40x25mm. In de boot is misschien 50 mm in de hoogte beschikbaar voor het mechaniek!
De “roerkoning” van de voorduikroeren mag 3-4 mm zijn. Het mechanisme zit buiten de Water Tight Compartment (WTC), waarin de servos zitten voor het draaien en vouwen van de roeren. Die drijven ieder een 1-3mm Bowden of pushrod die naar de voorduikroeren lopen.
Humm, het systeem om de roeren in te klappen heb ik (in mijn hoofd) uitgewerkt. Maar het zo piet peuterig klein dat het haast niet te verwezenlijke is. De moeilijkheid zit hem in de 90° draaien en inklappen, het scharnier die dat moet laten draaien word dan wel heel zwak, waarom? Omdat aan het duikroer een hevel moet komen om hen te laten scharnieren, wat als ik naar de foto,s kijk zit dat achter de schelpen die net voor de duikroeren zitten.. Het moet verder op de as in de boot gaan torderen naar die 90° draai door een excentriek. Daar er maar 20mm en max 4mm dikke as daarvoor beschikbaar is word dit te zwak. Ik raad je aan deze roeren alleen voor het duiken te gebruiken, dat inklappen is met deze afmetingen (haast) niet te maken. Ik had het graag voor je willen printen maar het is gewoon te klein helaas. Grt peter
Bedankt voor het meedenken Heb je een schets? Misschien kan ik het uit messing maken - zoals de testjes eerder in deze draad. Ander denk ik aan een systeem van messing zoals in mijn post van 7 February, maar dan met 3D geprint rek om de “scharen” en tandraderen precies te laten lopen
Daar ben ik zeer slecht in in schetsen, dat doe ik in mn hoofd. Dat 90° draaien is de grootste stopper. Grt peter
Het kan me niet loslaten, en dus maar aan het tekenen Welk teken programma gebruik je voor je 3d? grt Peter
Het leukste klusje bij het bouwen van een houten duikboot! Jazeker, het doorzagen van de romp! In dit geval tussen spanten 43 en 44, waar de bajonet gaat komen. Paar maar met een rechte hoek, waterpas en potlood getekend, en toen de zaag erin! en toen maar meteen doorgegaan met de horizontale cut aan de achterkant. Daartoe waren twee overlappende latten niet gelijmd, en voor het grootste deel kon de figuurzaag daar mooi door. Laatste stukje met een hobbyzaagje. Nu is er toegang tot het vloedgedeelte waar de aansturing van de roeren moeten komen, en ook de schroefassen. Voorkant komt nog.
Dat gebruik ik ook dat komt mooi uit Ik heb mn idee uitgetekend hopelijk kan je er wat mee. Het gaat om het idee, ik kan je het pdf file toesturen via de mail (geef deze prive enen door). Waarschijnlijk zal je wel iets moeten veranderen maar het gaat om het idee. Zoals de steunen voor het tandwiel en de ondersteuning. Grt peter
Even beschrijven: Het exsentriek schuift over de roerkoning, daarna het penetje door het exsentriek in het gaatje van de roerkoning. Aan het exsentriek zit een oor, deze moet met een stang aan het duikroer verbonden worden. Door aan het grote tandwiel te draaienn verschuiven de exsentrieken naar buiten, waardoor het duikroer 90° draait en direkt ook inklapt. Wel is van belang dat de servo die het zeg maar het duiken bestuurt mee draait met de 90°. Staan de duikroeren weer uitgeklapt zullen de pennen buiten de exsentrieken vallen waardoor met de boven genoemde servo het duikroer bedient kan worden. Grt peter
Bedankt Peter! Ok ga de mogelijkheden eens op een rij zetten! Eerste laag epoxy sealer en plamuur zitten erop - nu begonnen met schuren!
Even in afwachting van wat onderdelen voor de wtc, dus maar eens wat uurtjes besteed aan het draaien en vouwen van de voorduikroeren. Dit is het resultaat! Bereikt may niet minder dan 8 tandwielen op een paar kubieke centimeter! De twee gele acetaat tandwielen draaien de roeren om hun gezamenlijke as. Precies onder de scharnierpunten in die as zitten 2 kleine messing tandwielen, die dmv 4 andere verbonden zijn met elkaar en de juiste richting op draaien. Die twee messing tandwielen duwen een messing plaatje met twee messing draadjes, die aan de buitenkant van de scharnier zijwaarts kracht op de as uitoefenen waardoor die gaat vouwen. Dit kan alleen als de roeren in verticale positie staan. Het had ook met 4 ipv 6 messing tandwielen gekund, maar die hadden dan groter moeten zijn en hadden de as in de weg gezeten (en ik had deze tandwielen liggen!) Dit was zo’n klusje waar ik tot de laatste stap vreesde een denkfout gemaakt te hebben! Best trots op! Veel geleerd over messing werk, en de 3D printer was ook weer nuttig!
Mooi gedaan Freek, mag je inderdaad trots op zijn! Hoe doe je het aansturen van vlakleggen en dan sturen? Servo lijkt me lastig, stappenmotortje?
Plan was eerst twee servos, 1 aan het gele wiel en een aan het stangetje. Sturen met een arduino. maar die servos moeten wel op vrij precies dezelfde positie komen. Denk wel dat dat kan maar misschien is daarvoor een stappenmotor beter? vanochtend onder de douche echter een ander idee, misschien kan het ook met maar 1 servo. Eén stang drijft dan het gele wiel voor sturen (kleine uitslagen). Als de stang verder naar voren gaan moet het wiel geparkeerd worden (door magneetjes?) en dezelfde stang duwt dan verder naar voren en raakt de hevel van de vouwbeweging. Dan moet ik dus het gele wiel en de hevel met magneetjes kunnen parkeren en op de stang een sterker magneetje hebben (of zoiets). Dan geen arduino nodig… niet zeker dat deze gedachten van 15 minuten geleden te volgen zijn.
Zou wel mechanisch voor elkaar te krijgen moeten zijn, maar dan heb je nog een grotere slag op die stang nodig omdat hij het uitklappen ook nog moet doen. En het uiteindelijke sturen is dat daar een heel klein deel van. Ik denk dat het met een servo dan niet nauwkeurig genoeg is. Persoonlijk zou ik uitklappen met een servo doen, en dan het vlakleggen en sturen met een stappen motortje doen. Daarvoor kan er een as horizontaal naar voren lopen, en dan een wormwiel overbrenging naar het gele tandwiel. Met arduino kan dan prima de uitklap-sequense aangestuurd worden, en dan het diepte-sturen.
Laatste tijd gewerkt aan de wtc, die uit drie stukken PVC buis gaat bestaan; 50 mm diameter voor- en achter en 75 in het midden. Verbindingsstukken worden geprint, en tussen de achterste 50 en de 75 komt een geprinte bajonet. Via de verbindingsstukken worden de buizen in de romp geschroefd, dus kan er weer uit. van achteren gezien, de eind-kap zal met tandwielen 1 draaiend as omzetten in twee tegengesteld lopende schroefassen. Gaten voor de stangendoorvoeren ook zichtbaar. Verder naar voren de bajonet met luchtuitgang die naar de periscoop zal gaan. De splitsing, met twee M4 imbus bouten die via de “sleutelgaten” de boot bij elkaar houden. Die gaten zijn met 1mm messing versterkt. Bajonet in gesloten toestand. en met de twee dekdelen erop. de PLA verbindingsstukken moeten nog eens geprint worden wegens voortschrijdend inzicht, maar eea past redelijk!