Hr.Ms. Sittard (M830) 1:50

Goedemiddag allemaal,

Afgelopen vrijdag heb ik een model van een Dokkumklasse mijnenveger gekocht waar ik al een hele tijd naar op zoek was. Ik had er al een bouwdoos van liggen, maar dat was een krijgertje waar jaren geleden een beetje aan begonnen was. Die heb ik netjes weggeborgen voor wanneer ik de tijd had om eraan te beginnen.
Maar, nu werd ik door een makker gewezen op een advertentie op marktplaats. Daar stond een zeer mooi model. Daarbij komt ook nog dat deze uitgevoerd is als de ''Sittard'', die nu nog steeds vaart voor het Zeekadetkorps en waar ik actief ben. Er was dus gelijk een persoonlijke binding.
Na wat contact over en weer was de koop snel gesloten. Mijn vader heeft op doorreis het model opgehaald en ik thuis maar wachten, ha ha.

Eenmaal thuisgekomen werd mijn hoop vervuld; het is inderdaad een mooi model waar veel tijd in is gestoken. Er zitten 2 motoren, servo, verlichting en speaker ingebouwd. Een zender en ontvanger zaten er niet bij, maar dat is natuurlijk wel een van de makkelijkste dingen om te regelen. Ook zitten alle tekeningen erbij en een mooi boekje met foto's van deze mijnenvegers, uit de tijd dat er een aantal in conservatie lagen in de jaren '80 in Den Helder.

Het is voor mij mijn eerste echte model en zie er erg naar uit om haar varend te maken. Daarvoor ben ik mij nu aan het inlezen, aangezien de hele materie mij nog wat vreemd is. Maar, we komen er wel.

Ik ga het model her en der nog wat aanpassen. Ze is nu conform de datum van de modeltekeningen in de uitvoering '1982'' gemaakt, met 40mm bofors kanons en een enkele antenne op stuurboords brugvleugel. Ik wil haar brengen naar de laatste uitvoering waarin ze bij de KM heeft gevaren, daar stond één 20mm oerlikon op de bak en is er een extra ''kippenhok'' op de bak tegen het brughuis aangebouwd, evenals een tweede antenne op bakboord brugvleugel.
Dit alles wil ik doen omdat ze er, minus bewapening, nog grotendeels zo bij ligt nu.

Ik zal nog menige vraag stellen in dit draadje; ik hoop van harte op veel tips en trucs en zal van elke stap een post maken. Met dit model heb ik echt geluk. nu kan ik als twintiger al genieten van een model dat ik misschien pas tegen mij veertigste had afgekregen!

Groeten Johan
DSC_0196.JPG
DSC_0196.JPG
DSC_0197.JPG
DSC_0198.JPG
DSC_0199.JPG
DSC_0200 (1).JPG
DSC_0201.JPG
DSC_0202.JPG

Laatst bewerkt:
Dank Erwin!

Ik ben nu een lijstje aan het opstellen met alles wat ik nodig heb.
Ik ben o.a. op zoek naar een oerlikon 20mm model 1:50 Weet iemand of die ergens te krijgen is? En een goede modelbouwsite met beslag en onderdelen 1:50?

Groet Johan

Hoi Johan ,dat weet ik zo niet ,ik denk dat je beter kan informeren bij Timberwolf die bouwt momenteel de Uss Missouri BB-63 Iowa Class ik geloof dat ik bij hem wat heb gelezen over kits met geschut , en anders bij andere Marine bouwers .
ik maak het zelf in 1:50 dat is goed te doen.
wat voor beslag onderdelen zoek je ik heb zelf een aantal mallen in 1:50.

Hallo Johan,

Inderdaad een mooi model en ik ga je draadje zeker volgen.
Ik heb zelf nog op deze schepen gevaren (de Abcoude) het waren mooie stabiele schepen met een hele natuurlijke beweging.
Voor wat betreft het modelbouwkombuis die hebben inderdaad een een hoop mooie spullen, maar de ervaringen van mij en een hoop andere mensen (google maar eens) zijn niet zo best met deze webshop.
Dus...
Veel succes en plezier met het bouwen/verbouwen van de sittard.

Groetjes Derk.

Hoi Derk en baggeraar,

Dank voor de info! Een kennis van me heeft er geen slechte ervaringen mee, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Misschien ga ik maar ophalen dan, wanneer ik echt spullen daar vandaan nodig heb.

Toffe Site koos! daar ga ik eens rustig kijken :))

Groet Johan

Ah wat mooi! Daar was ik toen ook bij.
Heb je er bezwaar tegen als ik deze post op de facebookpagina van de Sittard?

Groet Johan

Eén van mijn monoperm motortjes draait wat stroever dan de ander. Bij ontlasten draait deze bijvoorbeeld minder lang voordat 'ie stilstaat. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee en weet hoe ik dit kan oplossen?

Johan, Om wat voor Monoperm gaat het en bedoel je met ontlasten dat je de stroom eraf haalt? En is de motor los van de as? Je zou de lagers een beetje kunnen smeren met wat olie. Voel je als je de motoen met de hand draait verschil? In principe voel je de invloed van de magneten op het anker. Het zou kunnen dat een motor (te) heet is geweest en de magneten beschadigd zijn. Maar dan zijn de motoren niet even sterk meer. Vuil kan er haast niet in komen. Kijk maar of je hiermee iets wijzer wordt. Gr. Klaas.

Hoi Klaas,

Het gaat om monoperm Supers 6V max 3A.
Wat ik ermee bedoel is dat als je ze onbekrachtigd uit laat draaien, de ene eerder afgestopt is dan de ander. Als ik ze met de hand draai voel ik inderdaad een verschil in weerstand. Zie bijgevoegde foto voor de opstelling.

Gr. Johan
455466b9-cece-4e20-a0cf-3fa0cd1b28fe.jpg

Laatst bewerkt:
Vervang de koppelingen tussen motor en as ook maar: die breken als je gaat varen.

(klik volgende keer bij het plaatsen van een foto op "volledige afbeelding" ipv "miniatuur" dan verplicht je ons niet om ergens op te moeten klikken om de foto te kunnen zien)

Vervang de koppelingen tussen motor en as ook maar: die breken als je gaat varen.

(klik volgende keer bij het plaatsen van een foto op "volledige afbeelding" ipv "miniatuur" dan verplicht je ons niet om ergens op te moeten klikken om de foto te kunnen zien)

Heb jij een vergelijkbaar alternatief? Ik ben nog niet helemaal thuis in de materie.

Johan, het zou ook nog in één van de vertragingskasten kunnen zitten. Ik had nog een vraag of het los van de as was. Zo niet, dan kan er ook nog wat spanning op de koppeling staan. Beter zou zijn om een dubbele kruiskoppeling te gebruiken. Staan de motoren met hun basisplaat in het schip gelijmd? Zie geen bouten of schroeven daar. En inderdaad, zoals Baggeraar schrijft hebben de koppelingen hun beste tijd gehad. Bij mij zwerft er ook nog zo'n monoperm Super uit 1976. Prima dingen, maar met 40 jaar op de teller moet je ze even goed nakijken. Om uit te vinden waardoor de ene zwaarder loopt dan de ander zou ik de motoren er helemaal uit halen, vertragingen eraf en dan nogmaals de motoren met de hand tornen en kijken of je verschil voelt. Dan ook gelijk testen of de uitlooptijd gelijk is. De vertraginskast openen, zonodig schoonmaken en de tandwielen inspuiten met WD 40. En nogmaals de uitlooptijd vergelijken. Als alles naar je zin dan opnieuw in het schip zetten en gelijk koppelingen met een dubbele cardan monteren. De assen kun je gemakkelijk wat inkorten. Als de assen mooi recht voor elkaar liggen kun je ook overwegen om als koppeling een stukje rubberslang te gebruiken. En dan moet je weer jaren vooruit kunnen. Gr. Klaas.

Back