hallo ik zal me eerst even voor stellen , ik ben arnaud vaartjes 29 jaar modelbouwer in de schaal 1/87 (H0) voornamelijk treinen maar ook nederlandse hulpverlening. zo wel stilstaande modellen met en zonder verlichting, als ook rijdende voertuigen volgens het MCC systeem nu zou ik graag de lifeliner 4 in H0 zal wel iets groter kunnen en mogen worden als het moet. willen maken. ik heb vorig jaar een revell control heli gevonden een EC135 model airzermatt versie, helaas is die gesneuveld. nu ben ik dus opzoek naar een nieuw model die ik kan gaan (om/ver)bouwen ik weet dat de revell modellen maar slechts 5 min kunnen vliegen, ik zou hem kwa vliegen niet veel langer in de lucht hebben gok ik. maar ik zou wel graag de verlichting natuurgetrouw er op willen hebben. ook het revell model is met de wieken niet als een echte heli. wat is er mogelijk op dit gebied? ik hoor graag van jullie mvg arnaud vaartjes
welkom op het forum! voor jouw achterhoofd, de technieken van de verschillende typen heli's en hoe het werkt, er mee om gegaan dient te worden etc. staat hier beschreven: http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/ bedenk je ook even wat je uitgangspunten verder zijn... hoe groot wil je gaan? moet je nog leren vliegen? als je alleen coaxiaal ervaring hebt, moet dat nog... hoeveel geld wil je er aan kwijt zijn? heb je al een zender die met een ander type heli om kan gaan?
hallo, sorry voor de latere reactie ik had even de sorris van me moeder en ic aan men kop , ik heb zo goed als geen ervaring met vliegen (een beetje met een revell mini heli) wat bedoel je met hoegroot ik wil gaan ? de schaal of hoeveel ? ik heb wel een paar ideen in men hoofd om te gaan doen alles in 1/87 schaal naja iedere hobby kost geld, het liefst niet zo veel maar wil wel goed spul hebben dar is een mooi lapje tekst da die eens door lezen voor de ll4 die ik graag zou willen hebben/maken heb ik iig de basis functies nodig om te vliegen plus 1 voor de schijnwerper 1 voor de rode lamp 1 voor de witte flitsers 1 voor de navigatie verlichting stuurboord bakboord ik weet zo 123 niet hoe hij in het echt schakel baar is
hoe groot wil je gaan.. dat kun je zien als hoe groot wordt de heli? en dan heb ik het niet over een "schaal", zoals jij vermeld, maar gewoon een rotordiameter. of lengte van het toestel. je moet het zo zien. een vliegbare heli is constructief sterk. is dus compleet anders dan een heli die je op de plank zet om mooi te zijn. Tegenwoordig is de hoofdmoot van heli's die je kunt kopen "pod-boom", oftewel een heli die absoluut niet schaalgetrouw is. zie ook het technische kennis draadje, daarin staan een paar voorbeelden. daar kun je dan vaak een romp bij kopen, en die romp kun je dan om het mechaniek zetten. en daar kun je jezelf natuurlijk helemaal mee uitleven. Zoek maar eens op Trex 450, 500, 600 of 700. en zet er dan eens "airwolf"bij... krijg je zat plaatjes van omgebouwde, vliegende heli's. Kanttekening, als je niet kunt vliegen, kun je beter eerst les nemen/leren vliegen. een heli raakt doorgaans 1 keer de grond, en spettert dan compleet uit elkaar. beetje zonde als je net vele maanden werk in een mooie romp hebt gestoken. Die lampjes die je erop wilt hebben, heb je ook als 1 set. schakelbaar kun je zelf inbouwen. of een ander type set. in mijn kleine rompheli heb ik er eentje, die heeft alleen + en - nodig, alle lampen knipperen en doen het dan automatisch. let ook even op het geld. een vliegende heli kost serieus geld. en des te groter, de duurder. maar ook in onderhoud.. en crashkosten. en financien kun jij alleen bepalen ;-)