Hulp bij inbouwen electronica Dusseldorf

Discussie in 'Werkschepen' gestart door letsch001, 22 apr 2012.

1. letsch001

letsch001

Lid geworden:
    30 dec 2005
    Wie o wie in de omgeving van Nijkerk kan mij helpen met het op een proffessionele manier inbouwen van alle electronica in mijn Dusseldorf. Bouw is nu klaar maar zou hier graag hulp bij krijgen. Met vriendelijke groet, Bart Letschert

2. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik kan je adviseren om op een zaterdagmiddag eens langs te gaan bij mijn ouwe cluppie "Vaargroep Flevoland" te Biddinghuizen.
    Is niet zo ver bij je uit de buurt.
    Model meenemen en "live" vragen en adviezen krijgen.
    Is makkelijker dan via Internet en gezelliger ook.

En in Biddinghuizen:
    (met dank aan Lex voor de kaarten)

Adres: Sportlaan 12, Biddinghuizen.
    Website met verdere info, telefoonnummers e.d.:
    De site van Vaargroep Flevoland, modelbouwvereniging voor schepen te Biddinghuizen

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. letsch001

letsch001

Lid geworden:
    30 dec 2005
    Bedankt

Beste Roel, bedankt voor de tip. Ben daar ooit al eens geweest. Zal je advies ter harte nemen.

4. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Dusseldorf

Hallo,
    Mijn naam is jan, en ik ben ook bezig met de Dusseldorf, de elektronica heb ik een eind klaar gemaakt voor inbouw. Deels gekocht en deels zelf gebouwd. Heb aardig wat euro's bespaart met zelfbouw elektronica.
    Mijn vraag aan jou is kun je eens beschijven wat je allemaal wilt laten werken?:cool:De dusseldorf is een schip met veel mogelijkheden.
    En veel vertragingsmotortjes zijn nodig. En die zijn van robbe erg duur.
    Voor de niet zo zware toepassingen zoals het bootje naar buitendraaien en radar e.d gebruik ik omgebouwde miniservo's. Gaat heel goed.
    Ik zie het wel als je wat post,
    Groetjes Jan

5. letsch001

letsch001

Lid geworden:
    30 dec 2005
    Hoi Jan, bedankt voor je aanbod. De bouw is nu echt klaar op een enkele verbetering na. Heb net nieuwe accu's gekocht (2 6V/10Ah) om iig de eerste proefvaart te maken. De boot is voorzien van 2 Graupner Speed 720 BB Torqe 6-12V motoren.
    De functies die ik wil gaan inbouwen zijn:
    1) vooruit/achteruit met vaarregelaar Robbe navy control 540R
    2) links/rechts
    3) monitor B en C draaien en omhoog/omlaag
    4) monitor A draaien en omhoog/omlaag
    5) tandradpomp Robbe aan/uit tbv blussen monitor A/B/C
    6) anker omlaag/omhoog
    7) verlichting en radar aan/uit (niet bediend vanaf zender)
    8) zwaailicht aan/uit
    9) boegschroef links/rechts met vaarregelaar Robbe Rookie 20
    Verder overweeg ik nog de soundmodule in te bouwen. Alle bovenstaande items heb ik reeds in bezit. Ik heb nog geen multi switch module en decoders. Wat adviseer jij?

Ik heb mn. vragen hoe de diverse 6V en 12V componenten vanaf de 2 accu's te voeden en dan op een nette manier die ook gebruiksvriendelijk is (makkelijk los te koppelen).
    Ik ga er vanuit dat ik de twee accu's serie schakel, zo krijg ik 12V/10Ah.
    De vaarregelaar voor de motoren sluit ik aan op 12V. De vaarregelaar van de boegschroef op 6V, deze sluit ik slechts op 1 accu aan. Ik heb van die schuifcontactjes voor op de accu waar je nog een extra aansluiting bovenop heb. Was van plan om de regelaar daar op te zetten.
    Zo kan ik de andere accu ook gebruiken voor 6V voor alle verlichting, radar en anker.
    Dan nog de pomp, die gebruikt ook 12V, hoe sluit ik die aan? Heb je ook nog extra tips die bij de montage van de slangen voorkomen dat er een keer water in de romp komt, met al die dure electronica. Misschien een waterdichte afscheiding maken tussen voor-en achterschip.

Misschien is dit even voldoende tot zover. Er komen vast nog meer vragen op. Alvast dank voor de moeite.

Met vriendelijke groet Bart Letschert

6. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Bart,
    Je vraag roept bij enkele vragen op, welke zender heb je?
    Is het je bedoeling om een multiswitch aan te schaffen?
    Om bijvoorbeeld de ankelier te laten werken heb ik gekozen voor een omkeer relaismodule, bediend via een schakelaar op de zender via de multiswitch. Dat is de eenvoudigste manier. Je kunt ook kiezen voor schakelaars bedient door servo's. maar ook dan heb je redelijk wat kanalen op je zender nodig. Dus voor dit schip is een multiswitch echt nodig. laat even weten welke zender je hebt, en of je multiswitch wilt kopen, als ik dat weet kan ik je verder raad geven.

Jan

7. letsch001

letsch001

Lid geworden:
    30 dec 2005
    hoi Jan,
    Ik heb een Robbe F14. Ben van plan datgene aan te schaffen dat nodig is om op een simpele maar goede manier aan te sluiten. Als dat mbv multiswitch module is dan zal ik die aanschaffen. Misschien kun je obv mijn wensen aangeven welke ik moet aanschaffen.
    De MS16 decoder, de MS/P 12+ of de MP 4+4???
    Ik heb al een dual rate module (no. F 1541) Kan ik daar nog wat mee?
    Verder heb ik vandaag de funkties 1, 2 en 9 werkend gemaakt. 9 moet in de toekomst allen via de multi switch/prop module. Vindt bij vol gas vooruit/achteruit het toerental wat tegenvallen. Weet niet wat dat moet zijn maar gevoelsmatig vindt ik het laag. Weet natuurlijk niet welke snelheid hiermee bereikt wordt.
    Functie 6 werkt ook maar dan op een 6V batterij, moet natuurlijk ook via decoder.
    Hoop dat je zo voldoende info hebt, anders vraag je maar weer. Ben benieuwd naar je advies.
    Groet Bart

Ps. Hoe voeg ik foto's toe? Dan weet je iig hoe de D eruit ziet.

Laatst bewerkt: 20 mei 2012
  8. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Hoi,
    Ik ben bezig voor je om even uit te zoeken welke multi je nodig hebt, voordat ik verder kan nog even deze vraag, heb je de twee lineaire schuifpotmeters ook op je F14? En wil het hulp bootje achterop ook in het water laten en opkunen halen?

9. letsch001

letsch001

Lid geworden:
    30 dec 2005
    Hoi Jan,
    Heb de twee schuifpotmeters (nog) niet.
    Bootje achterop hoeft niet werkend.
    Gr. Bart

10. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    De f1541 is dan te gebruiken, hoewel ik de schuiven prefereer maarja ik heb ook grote handen. En dan zijn schuiven, handiger dan die kleine knopjes.
    Met de f1541 heb je dan 6 kanalen bezet van je zender, blijven 7 en 8 over voor eventuele multi switches. dus bouw die maar vast in gebruik hier voor de kanalen 5 en 6. Voor de rest ga ik het zo goed mogelijk proberen op papier te zetten wat je nog meer moet doen. Maar dat hoor deze week wel.
    Groeten Jan

11. letsch001

letsch001

Lid geworden:
    30 dec 2005
    Hoi Jan,
    Ik heb ook grote handen dus handiger hier de schuifpotmeters in te bouwen. Zal die ook aanschaffen.
    De MS gaan dus op 5 en 6. Ik wacht nog even met de aanschaf op jou advies welke het dan moet worden.
    Gr. Bart

12. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Even ter verduidelijking de schuiven op 5 en 6.
    Multiswitch op 7 of 8 ik ga er van uit dat je aan een multiswitch genoeg hebt.
    7 en 8 zijn multikanalen.
    De rest van het advies komt, ik wil nog wat foto's maken van een en ander wat ik aan het beschrijven ben voor je. De bedoeling is om dit weekend alles voor je gereed te hebben

13. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Hallo,

Even opletten wat voor versie F-14 je hebt, Als je een oudere F-14 hebt heb je 7 kanalen en daar kan niet rechtstreeks een multi switch op,
    dan heb je een adapter nodig de F-1561,
    Bij de jongere type heb je 8 kanalen en die kan je wel rechtstreeks de multi switch aansluiten.

14. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
    er zou ook nog gekeken kunnen worden naar de Beier USM-RC-2
    deze in het model en Robbe 1-8084 in de zender met wel of geen adapter.

Met deze licht en geluids set krijg je naast de nodige instelbare schakel mogelijkheden voor licht ( 12 ) en TWEE proportionele kanalen bij krijgt, naast de 7 of 8 van de zender ( afhankelijk van de versie F-14) dan dus 9-10

15. Brandweerboot

Brandweerboot

Lid geworden:
    20 mei 2011
    Inderdaad, als het een f14 van meer dan 10 jaar oud is moet er een f1561 in. Heb ik trouwens nog liggen in de kast. Liefhebbers?
    En de beier usm-rc-2 is een mooie kombinatie, maar kost dan ook 155 euro.
    en een multiswitch rond de 100 euro, hangt er vanaf waar je hem koopt.

16. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Waar kan ik aan zien hoe oud mijn f 14 is
    mvg
    Frederik:D

17. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
    Klopt, Alleen met die van Beier heb je ook direct een geluids module

18. Silence

Silence

Lid geworden:
    26 okt 2010
    De oude type zenders hebben 7 kanalen. De nieuwe versies hebben 8 kanalen en direct een stekkerrij voor de multiswitches op het moederbord in de zender.

Danny

19. letsch001

letsch001

Lid geworden:
    30 dec 2005
    Beste Vincent,

Op de doos van mijn F14 staat 7/14 kanaals zender. Op de ontvanger plaats voor:
    1) B/B = ontvanger accu
    2) kan. 1 t/m 7
    3) DSC

Op het moederboard zitten de volgende aansluitingen:
    Multi out
    Train
    1 t/m 8
    1 t/ m 3

Is dit dan een oude óf nieuwe zender? Heb deze 7 jaar geleden gekocht.
    Waar is die "DSC" voor?

Kun je precies het gebruik van de adapter beschrijven ( F-1561)
    Is dit een goede oplossing of is een nieuwer type zender aan te raden?

Alvast bedankt voor de reactie.
    Groet Bart

20. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    De oudere type F-14 hebben maar 7 kanaal aansluitingen op de print van de zender zelf,
    Heb even een foto gemaakt van de mijne, Dat is een oud type F-14

Bij deze zender heb je een adaptor nodig om je multi switch module aan te sluiten

De nieuwere type hebben 8 kanaal aansluiting en kan de multi switch module rechtstreeks op de zender print aangesloten worden,

Deel Deze Pagina