Hulp bij keuze setup talon v1 quadcopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Jonathan Ghysels, 15 okt 2014.

  1. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    hallo

    Momenteel vlieg ik fpv met volgende setup:
    - x650f 550 quadcopter frame
    - 4x rctimer 2212-1000kv motoren
    - 4x 20 amp esc
    - 4x 9X4.7" carbon props (slow fly)
    - 5000mah 3s 20c turnigy lipo
    - fpv setup: 250mw vtx, 600tvl ccd cam sony, remzibi osd
    - mobius full hd camera

    TOTAAL VLIEGGEWICHT: 1670gr (incl 5000mah lipo van 400gr)

    Ik vlieg er nu ruim een jaar fpv mee en alles bevalt me zeer goed,
    ik erger mij slechts aan 1 ding en dat is de vliegtijd.
    Bij zeer licht rondvliegen haal ik amper 8 min flight time,
    bij hoveren is dit net iets meer dan 8,5 min.
    Ik zou zeer graag een fpv quadcopter bouwen waarmee ik ruim 20min rustig fpv kan vliegen.
    Het probleem met de x650f is dat het frame op zich al 600gr weegt.
    Daarom ben ik beginnen zoeken naar een ander veel lichter carbon frame,
    namelijk de talon v1 carbon:
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=22397

    Dit frame weegt maar 240gr en zou ideaal zijn denk ik.
    Nu vraag ik me af of het een goed idee is om alle huidige elektronica die ik op de x650f heb zitten
    te gebruiken voor de talon v1?
    Mijn doel is om een betaalbare zo licht mogelijke fpv quadcopter te bouwen, en weet niet goed of dit
    de meest efficiënte setup zou zijn om een zo lang mogelijke vliegtijd te bekomen.
    Kan iemand mij hierbij helpen?

    Misschien kijk ik wel beter naar andere zuinigere motoren met een lager kv en grotere props?

    Ik ben al een 2-tal weken druk aan het lezen op rcgroups enzo, maar hoe meer setups ik bekijk
    des te meer ik begin te twijfelen over de setup keuze.

    Ik hoop bij deze dat iemand mij hiermee op weg kan helpen.
    Alvast bedankt

    Mvg Jonathan
     
  2. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Iemand info of tips?
     
  3. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Hi Jonathan,

    Een lichter frame geeft veelal geen sterkere verbeteringen qua vliegtijd.

    De Talon V1 heeft erg weinig ruimte voor elektronica.
    Daarnaast is de boom-montage niet bepaald solide.
    Ik heb lang geleden de V1 en de V2 gehad, zo ook de X650F.

    Voor 20 minuten fpv vliegen moet je al snel naar een grotere setup. Zoals je al schrijft; grotere, meer efficiënte motoren met een lagere kv op 4S of zelfs 6S met grotere props. Het ligt nogal aan wat je budget is hiervoor.

    Ik zou gaan denken aan een 4S setup met 35-size 700kv motoren en 13" props (met 2x 5000mah). Als X4 (Quad) setup haal je hier meestal een 15 minuten max mee, plus en min afhankelijk van je vliegstijl. Daarnaast zou je met deze setup tzt grotere (systeem)camera's kunnen monteren.
     
  4. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Daar vreesde ik al een beetje voor dat het geheel ineens een pak duurder wordt.
    Ik heb momenteel een bormatec maja 1.8m met 2x 5000mah 4s lipos, daarmee hang ik toch wel een klein uurtje in de lucht.

    Ik ga nu verder kijken wat ik precies wil, misschien gebruik ik de quad dan om een gimball op te monteren om luchtfilmpjes te maken enzo, ik zie het nog wel.

    Bedankt alvast voor de nuttige info
     
  5. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Succes ! En ... erg gaaf zo'n Bormatec Maja.
     
  6. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Ja, leuk ding hoor, skylark dianmu zit er ook op auto piloot met osd en return to home functie, had die gekocht om long range te gaan, met mijn mx20 en helical op de bril haal ik in theorie wel 4 km :p

    Ik zou graag toch nog eens weten hoe je precies de optimale setup bepaald en samensteld voor een quad.
    Gewoon het totale vlieggewicht nemen, dat maal 2 + 20 procent daarvan en dit is dan hoeveel maximale trust de motoren in totaal samen moeten kunnen leveren, klopt dit?
    Ik vraag me af of bij dat totaalgewicht het gewicht van de motoren zelf ook inbegrepen moet zitten maar dat zal wel zeker?

    Misschien bereken jij de setup op een andere manier?
     
  7. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Het is toch veelal trial and error.
    En info verzamelen van anderen die een dergelijke setup al eens gebouwd hebben.

    Wat wel wil helpen om een idee te krijgen is :
    eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

    Bij de eCalc berekening is het gewicht een belangrijke factor. Kies de gewichten van je gewenste setup dus het frame, de motoren, regelaars, flight controller, lipo, etc etc. Rond dit ruim af naar boven vanwege het extra materiaal zoals bekabeling etc.

    Speel wat met het programma en ga uit van een gemiddelde. Veelal ligt dat redelijk dicht bij de praktijk. Maar rond dat dan weer af naar beneden.

    Je kan uiteraard ook terugwerken en het gewicht verlagen, andere motoren, props en/of accu's kiezen etc. Dat weet je waar de aan te passen setup ligt.

    Mocht je hulp nodig hebben, laat het me weten.
     
  8. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Ik heb er reeds al wat mee gewerkt met propcalc, probleem is dat niet alle motoren in het lijstje staan, ook het gewicht van de lipos klopt totaal niet, vb bij een 5000 3s geeft hij 160gr en werkelijk weegt ze 400gr.

    Welke setup had jij op de x650f zitten en welke vlieg en hovertijd had je toen?
    Zou het liefst het x650f frame behouden opdat het een imens werk is om alles op een ander frame over te bouwen omtrent het wegwerken van bekabeling en fpv set enzo
     
  9. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
  10. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Bij nader inzien is het talon frame toch vrij klein om zaken op te monteren, denk dat ik heel eenvoudig voor de Q450 ga, daar kan ik later dan ook nog alle kanten mee uit, vb een uav van maken, gimball opzetten etc. Voorlopig ga ik mij meer concentreren om er een goede setup uit te kiezen waarmee ik toch ruim 15min in de lucht kan blijven. Lage kv motoren, grote props van 11" of 12", lichtere lipo.

    Het frame op zich is al bijna de helft lichter dan mijn huidige x650f dus dat scheelt ook weeral, kortom ga proberen hem toch zo licht en efficiënt mogelijk te houden.

    Verdere tips en info zijn uiteraard welkom !
     
  11. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    De (F450 clone) Q450 en is prima. Iets wat meer flex in de armen dan een originele DJI en daardoor zal ie iets meet vibreren. Daar passen max 10 inch props op .. met tussen de 750kv-1200kv motoren.

    De regel is :
    3S lipo : 10 inch
    4S lipo : 8 inch acro / 9 inch met wat rustiger vliegen

    Maak 'm niet te zwaar .. FPV, landing gear en zeker een gimbal halen de vliegtijd drastisch naar beneden. De F450 is eigenlijk het leukste als er helemaal niets op zit, zelfs geen GPS. Op 4S met 8 inch en 4s 4000/5000Mah.

    Wat ik op de x650f had gemonteerd weet ik niet meer precies, lang geleden. Ik had 'm voor iemand anders gebouwd en had geloof ik HP2212 1000kv's van RCTimer met 10inch props op 3S 5000mah. Vliegtijden weet ik niet maar zeker geen 20 minuten ;-)
     
  12. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Wil ook net het toeval zijn, ik heb dezelfde rctimer motoren ook op 5000 3s maar heb er 9x4.7 carbon props op zitten.
    Ik vindt persoonlijk dat die 2212 1000kv motoren teveel stroom verbruiken en ben daarom van plan om lager kv motoren te gebruiken op de Q450.
    Ik zoek nog wel even uit wat best is via ecalc.
     
  13. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Voor de q450 neem ik zeker multistar lipo's, zou ik 3s of 4s nemen.
    Het gaat er bijmij echt om de vliegtijd, niet om het agressief rondvliegen ofzo, dus geeft een 5000mah 4s een langere vliegtijd dan een 5000 3s ?
    Wel meegerekend dat de 4s iets zwaarder is van gewicht.
     
  14. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem

Deel Deze Pagina