Hulp gevraagd bij keuze motor RC project

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Mikey84, 5 nov 2024.

1. Mikey84

Mikey84

Lid geworden:
    5 nov 2024
    Hallo allemaal,

Ik bekijk momenteel de mogelijkheid om een "RC Billy driewieler" uit de film SAW te maken. Voor de mensen die de film niet kennen; Het is een driewieler met een pop erop. Voorbeeld:

De driewieler en pop wegen ongeveer 5-6 kilo samen. Ik weet eigenlijk niet goed welke motor ik moet aanschaffen om de achterwielen aan te drijven. Wie kan me advies geven?

- De motor moet liefst niet heel veel lawaai maken
    - De driewieler moet langzaam en stapvoets kunnen rijden (niet heel snel dus)
    - De motor moet "low profile" zijn, zodat deze niet echt zichtbaar is onder het achterste deel van de driewieler.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

2. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    lecraM vindt dit leuk.
  3. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    leuk project! het is goed op te lossen, maar, het loopt wel een beetje in de kosten als je het heel stil wil krijgen (het kan zeker).
    het mooist is als je een niet te kleine motor hebt, die langzaam kan draaien. ook is het heel handig als je 3D kan printen (ik kan dat niet en zonder kan ook).
    er zijn vaker projecten zoals dit, met raakvlakken. zoals een modelbouw boot. ik heb daar zo niet al "recepten" voor, maar, ik zal zeker meedenken.
    er zijn vast mensen die al iets uitgezocht hadden eens, maar, ik kan wel een voorstel doen tzt.

ik heb weleens iemand gezien, die eigenlijk met "low tech" materialen, ook zoiets heeft gemaakt, maar heel knap (laat je daar niet door ontmoedigen, hij is gewoon erg handig, wel een goed voorbeeld)

(edit: ander filmpje, meer rijden)

4. Mikey84

Mikey84

Lid geworden:
    5 nov 2024
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gelukkig meerdere 3D printers ter beschikking alsook een mooie werkplaats met veel gereedschappen (lang leve de hobbyclub).

Ik heb wel wat budget voorhanden en het geluid is niet echt heel belangrijk (deze driewieler gaat rijden op evenementen -comic cons).

Maar goed, welke motor moet het nu worden...? Ik zit even vast.
    Ik wil niet zomaar motoren gaan kopen. De tijd om te testen wil ik wel investeren, het budget niet natuurlijk.

lecraM vindt dit leuk.
  5. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ah goede! dan kun je mss tandwielen printen e.d. tzt. motor weet ik zo niet direct maar ik zal straks ook meezoeken (ik vind dit een leuk onderwerp iig, motivatie) (wel vliegtuig motoren maar dat hoeft hier niet).

mss is een soort "gimbal" motor ook wel geschikt.

6. Mikey84

Mikey84

Lid geworden:
    5 nov 2024
    Nogmaals bedankt. Ik ben momenteel inderdaad bezig met 3D geprinte onderdelen.

De houders voor de 22mm kogellagers en de tandwielen worden uiteindelijk wel in metaal. Wil nu vooral een testopstelling maken.

7. Tino

Tino

Lid geworden:
    4 feb 2017
    Ik zou bijvoorbeeld gaan voor een combi die vaak in crawlers gebruikt worden.
    Die kunnen mooi gedoseerd rijden en een beetje Crawler zit ook op tussen de 5 en 6 kilo.

de Hobbywing fusion wordt hier heel veel in gebruikt.
    Is er in 3 uitvoeringen 1200/1800 en een Pro versie in 2300 KV .

lecraM vindt dit leuk.
  8. Mikey84

Mikey84

Lid geworden:
    5 nov 2024
    Bedankt voor de tip. Heb net even zitten Googlen, er bestaat zelfs een "versie" met ingebouwde ESC.

lecraM vindt dit leuk.
  9. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ah dat is echt een mooie idd! en waterdicht. supergoede aansturing, haast precisie rotatie.

Deel Deze Pagina