Hulp gevraagd: X-Y-tafel motorkeuze

Discussie in 'CNC' gestart door Gillis01, 26 feb 2011.

1. Gillis01

Gillis01 Guest

Ik ben een leerling van het 6de jaar industriële wetenschappen en ik moet daarom een eindwerk maken, in mijn geval een kleine x-y-tafel (kermisgrijper).
    Deze stuur ik aan met 2 motoren.
    Aangezien ik helemaal niets van motoren weet zoek ik iemand die mij een type motor kan geven, ik heb al gehoord dat een stappenmotor daar vaak voor wordt gebruikt. Of zou ik hier eerder naar een gelijkstroommotor moeten kijken omdat deze makkelijker te besturen is?
    De motors kan ik aankopen via de school maar ze mogen natuurlijk niet te duur zijn, het liefst zou ik ze willen halen uit één of ander huishoudtoestel.

Een verplaatsing van 10-15 cm/s zou zijn wat ik nodig heb. Ook moet het koppel groot genoeg zijn (ondanks er niet veel belasting op komt). Het vereiste toerental is ongeveer 5200 omw/min volgens mijn berekeningen (indien ik een snelheid van 15 cm/s wil). De draadstang heeft een spoed van 1,75mm (metrische schroefdraad). Ik denk dat voor deze toepassing metrische schroefdraad wel ok is.

Ik voeg een foto toe van het concept:
    ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Deze motor voldoet volgens mij wel, er is een data sheet bij in de vorm van een pdf aan de rechterkant.
    AANDRIJFMOTOR 385 2,5:1 - Transmissiemotoren - Conrad Electronic

Anderzijds zal ik ook axiale lagers nodig hebben veronderstel ik?

Alle informatie die ik kan krijgen om een x-y-tafel te maken is welkom.

Alvast bedankt

Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2011
  2. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Ik weet ook niets van motoren, maar weet wel dat titelkeuze van het topic cruciaal is om goede antwoorden te verkrijgen. Ik zou er van maken:

Hulp gevraagd: X-Y tafel motorkeuze

3. Gillis01

Gillis01 Guest

Bedankt, ik ben nogal nieuw bij forums...
    Dom foutje

4. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Gillis , voor cnc aansturing gebruikt men meestal stappen motoren ,
    als je een klein butget hebt sloop een oude printer daar komen er wel een paar uit!
    gebruik wel plastic handschoenen anders zitten je handen onder de inkt.
    voor het aansturen heb je wel een speciale kaart nodig en software om het aan te sturen

5. Gillis01

Gillis01 Guest

Zouden motors uit printers voldoen voor deze toepassing, want ik weet niet hoe sterk die zijn.
    Aangezien ik metrische schroefdraad gebruik heb ik een toerental van +-5000 toeren/minuut nodig. Ik weet niet of een stappenmotor daar gemakkelijk kan aangeraken, ik dacht altijd dat een stappenmotor eerder voor trage maar nauwkeurige bewegingen werd gebruikt zoals een x-y-printer/plotter.
    In de lessen op school heb ik geleerd om te programmeren met Logo, een programma van Siemens. Daarvoor heb ik een Logo-controller nodig maar daar kan ik via de school aangeraken.

Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2011
  6. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    5000 toeren/minuut ga je niet redden met stappenmotoren, zelfs niet met een servomotor. het maximum ligt toch wel zo'n beetje tussen de 2000 (stap) - 3000 (servomotor) rpm.
    ik adviseer je een draadstang te nemen met een hele hoge spoed. Anders gaat het al snel richting een DC motor met een rotary encoder erop..(wat niet erg eenvoudig is, want je moet dan zelf een regelaar ontwerpen). Heb je al eens aan een tandriem gedacht?

Gr. Rik

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Gillis01

Gillis01 Guest

8. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Dan weet ik al dat het niks word . :D

Trek een oude penplotter uit elkaar en je hebt alles wat je nodig hebt .;)

Mvg Johan

9. Gert-Jan

Gert-Jan

Lid geworden:
    27 sep 2007
    kijk even bij stappenmoteren.nl

gr gj

10. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi Gillis,

Ik weet natuurlijk niet hoe precies jij je x,y tafel wilt kunnen besturen. En of je m positie gecontroleerd wilt, of dat je m gewoon met een joystick bestuurd

Als het positie gecontroleerd moet zijn, dan is mijns inziens het eenvoudigst voor je:
    Spindels veranderen naar hogere spoed (kogelomloop, 1cm spoed per rotatie ofso), en stappenmotoren gebruiken.
    Met DC motoren is dit wat lastiger.Ik weet niet wat je elektronische kennis is wat betreft PID regelaars. Als je per se DC-motoren wilt gebruiken moet je volgens mij je eigen PID controller ontwerpen (geen eenvoudig klusje) waarbij je veel hardware (elektronica) zelf moet maken.

Als je het simpel mag houden en je assen stoppen tot ze op het einde zijn (of je de joystick los laat), gebruik dan idd gewoon DC motoren, als de positie niet teruggekoppeld hoeft te zijn.

Kun je eens meer uitleggen wat je precies wilt doen, dan kunnen we je beter helpen ;)

Gr. Rik

11. Gillis01

Gillis01 Guest

Beste Rik,

Ik heb totaal geen verstand van al die dingen. Ik ben een leerling Industriële wetenschappen, een richting vooral theoretisch en heel weinig praktisch. Het enige dat we gezien hebben op school en ik ook kan is programmeren met Siemens Logo.
    Het systeem was, 3 knoppen, 1 knop om de x-beweging te doen, 1 knop voor de y-beweging en 1 knop om de cilinder uit te laten gaan en iets met een zuignap te grijpen.
    De grijper zelf is een volledig pneumatische kring dus daar zijn er geen problemen bij.
    De x-y-beweging daarintegen.
    Zolang je op de eerste knop drukt moet de motor werken en de grijper volgens de x een beweging maken, hetzelfde voor de tweede knop. Eenmaal de gewenste positie is bereikt druk je op de derde knop om het object te grijpen.
    Dan moeten de motors het gegrepen object naar een luikje brengen en het daar lossen. Dus de motors moeten in een andere richting kunnen tot een eindeloopschakelaar de motors uitschakelt.
    Van elektronica weet ik niets, alleen een plc aansturen met logo.
    Ik hoop dat dit een beter beeld geeft.

Gillis

12. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    In dat geval denk ik inderdaad gewoon Dc motoren gebruiken. Op de uiteinden maak je eindschakelaars die de motors tijdig stoppen. Voor de x-as moet je denk ik aan 2 kanten een motor maken, de y-as kan af met 1 motor. DC motoren stuur je normaal aan met een H-brug. Dat is alleen eigenlijk nodig als je ook nog snelheid wil regelen. Echter denk ik dat je ook relais (bestuurbare schakelaars) kunt gebruiken, om de polariteit van de motor om te schakelen. Hierbij schakel je de motoren gewoon vol aan of uit.

Hopelijk kun je er wat mee ;)

Gr. Rik

Deel Deze Pagina