Ok, tijd voor een nieuwe lader. Op dit moment heb ik een simpele robbe 5 lader. Ik vlieg een brandstof heli en heb alleen een lood accu 12v, 1800mah 4,6v en 3000mah 1,2v voor mijn ontvanger en zender. Ik wil een lader waarmee ik kan laden :wink: ,ontladen, zien hoeveel mah er nog in de accu zit en hoeveel er bij is gekomen. Het komt regelmatig voor dat ik weken niet vlieg. Heb ik om de accu's in goede staat hebben dan ook een 'druppel' lader nodig? :?: Of is dit nodig. Hier lees ik veel goeds over de schulze 330 lader en waarschijnlijk ga ik daarvoor. Maar misschien heeft iemand anders nog alternatieven?
Als je niet elektrisch vliegt is een jamara X-peak 3 eigenlijk al voldoende voor jouw toepassing. Daarmee kan je alles laden (lood, nicad, nimh, li-ion, lipo) en testen tot 10 cellen (3 voor li-*). Vergeet "druppelladers". Je noemt dat omdat je zeker wilt weten dat je accu vol is, maar dat is dan niet de manier naar mijn idee. Even op de snellader voor je gaat vliegen is beter dan wekenlang op een druppellader. Af en toe ontladen met de ontlaadfunctie voor als tesrt en om even te cyclen kan zeker geen kwaad. echter... Voor dit soort toepassingen is "nachtje laden" voor het vliegen niet eens zo slecht hoor.
Ik zou dan toch liever voor de Robbe Ultimate Lipo gaan. Bijna even duur als de x-peak en kan net iets meer aan. (max 25 NiCad/NiMH LiPo 1-4 en 2-12V loodaccu's bij max laad- en ontlaadstroom van 5A/3A.) Met de link die Daanja in het topic (waar ik eerder naar doorverwees) poste, heb je deze lader voor 88 euro. Maar Harold heeft wel gelijk; als brandstofvlieger is een Schulze 330D overbodige luxe en voldoet een iets goedkopere lader zoals de x-peak of Ultimate LiPo ook prima.
De Robbe Infinity 2 is op dit moment bij Hoellein in de aanbieding voor € 125 . Zie Highlight op www.hoellein.com Daarbij een gratis waardebon (kostenlosen Gutschein) ter waarde van € 40 voor het updaten van de software naar de lipo-versie. Waarschijnlijk is die waardebon alleen in Duitsland geldig, maar zeker weten doe ik dat niet.