Beste Forumleden, Een aantal jaar geleden heb ik van vrienden een EC-135 als verjaardagskadootje gekregen. Nu had ik daar toentertijd een aantal keer geprobeerd ermee van de grond te komen zonder onderdelen daarna te moeten vervangen maar eigenlijk bij het afstellen viel er nog zoveel te verbeteren steeds dat deze nieuwe hobby op een moment in de slop raakte (te weinig tijd ervoor en ik was 3 paar nieuwe rotorbladen armer in een week) Nu kwam ik deze week de helikopter weer tegen in een donker hoekje en eigenlijk zou ik deze hobby weer op willen pakken! Inmiddels heb ik een aantal tutorial gelezen over het afstellen en begin ik een idee te krijgen wat ik precies zou moeten doen maar nu heb ik mijn twijfels of de onderdelen wel allemaal correct staan/zijn... Bijgevoegd een link naar de foto ervan... beukwood's Library | Photobucket Mijn twijfel is of het gedeelte waarmee je naar links en rechts, naar voren en achter stuurt... (de rotorkop?!) wel helemaal correct in elkaar zit... Ik heb gelezen dat in principe deze ring rond de draaias waterpas in alle richtingen zou moeten staan omdat je anders een afwijking in die richting krijgt... Nu zit het zo dat die ring nu wel min of meer waterpas staat alleen zie je dat het pinnetje niet meer in het boogje past. Druk ik deze er wel in dan staat de ring erg ver naar achter gekanteld (totaal niet natuurlijk) Mijn vraag: Klopt het dat het pinnetje hier niet in staat of heb ik te korte tussenstukjes die de rotorbladen met de ring verbinden? (De helikopter heeft nu op het moment niet de neiging ook maar recht omhoog op te stijgen dus elke keer dat ik iets probeer in de richting van zweven dan sloop ik een paar rotorbladen) (Sorry voor de erg vage termen maar ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten noemen) Alvast bedankt voor eventuele tips!
Ik hoop dat dit een serieuze post is......... Zo te zien zitten de servo armpjes verkeerd op de servo's. Zet de zender aan. Zet de ontvanger aan. Zet alle trims in het midden. De servo armpjes moeten nu haaks op de verticale stuurstangetjes staan. Is dit niet zo dan moet je de servo armpjes met het schroefje demonteren en in de juiste stand, horizontaal, dus haaks op de verticale stuurstangetjes op de servo plaatsen.
Bedankt voor je reactie Be-eL! Nu in het fotoalbum heb ik een foto geplaatst waar ik de servoarmpjes horizontaal heb staan (met de zender en ontvanger aan). Maar zoals je ziet is nu de "ring" totaal scheefgetrokken. En ik dacht dat deze heel erg waterpas moest staan omdat anders de helikopter nu automatisch naar achteren vliegt... Zou het kunnen dat mijn as te hoog gemonteerd is? (het zou kunnen dat ik deze jaren geleden ooit heb geprobeerd te vervangen) beukwood's Recent Uploads | Photobucket
Is inderdaad zeker een probleem met de hoogte van de as. dat kop stuk moet er lager op komen. zodat die ''ring'' (dat ding heet een swashplate of tuimelschuif) recht staat en de servo armpjes ook.
De tuimelschijf zit te hoog. Dat kun je ook zien aan het inslijtspoor op de as onder de tuimelschijf. Je zal de vier schroefjes waarmee de onderste rotor op de as zit los moeten maken, het geheel laten zaken en zoeken naar gaatjes in de as waar de schroefjes in moeten komen. Meestal moeten alleen de bovenste twee schroefjes in gaatjes in de as vallen. Als je je woonplaats in je profiel vermeld kan iemand die bij je in de buurt woont je misschien aanbieden om even bij hem/haar langs te komen. Je mag ook bij mij langskomen.