Hulp + vragen bij 2 hobbyking setjes?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door r.marijnissen, 9 feb 2015.

1. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ik wil ook eens een poging wagen in fpv land.
    En hoewel er in dit deze hoek de vragen wel om de oren zullen vliegen hoop ik toch op wat hulp, tot juiste aanschaf want je kan blijven lezen eens de stap maar is maken, volg alleen nog niet wat nu juist wel of niet met elkaar compatible is.

Ik heb nog een nieuwe ongebruikte axn floater liggen, lijkt me leuk om deze als basis te nemen en evt later nog een setje voor een quadcoptertje.
    AXN Floater-Jet Glider EPO 1127mm (PNF)
    Als zender ben ik in bezit van een 2.4 ghz futaba 14sg en blijf daar liever ook bij.
    Heb voorlopig geen behoefte aan een 3 poot met zend station etc wil eerst eens kijken hoe ver je komt met een gewone setup.

Ik zat te denken om te beginnen met deze set:
    Quanum Complete FPV Bundle Set w/ Goggles, 5.8GHz 32ch Video TX & RX, CP Antennas and Camera (PNF)

Toch wil ik evt meteen een 2e 5.8Ghz zender+camera setje mee bestellen die ook werkt met die bril.
    ***Wat is dan een van deze betere opties van HC?
    Zoiets?:
    SkyZone 5.8g 600mw 32CH FPV Wirless AV Tx & Rx Set TS832 and RC832
    Met:
    Boscam 5.8GHz Cloud Spirit Circular Polarized Antenna Set SMA
    En:
    1/3-inch SONY CCD Video Camera (PAL)

Liefst redelijk plug/play omdat het nog allemaal nieuw is voor mij.
    Maar betere combo, opties laat het weten wel bij HC graag en moet werken met eerdere genoemde bril.

*** Hoe sluiten jullie een pan tilt mount aan?
    FPV Fiberglass Pan-Tilt Camera Mount L-Size
    Zat er aan te denken bovenstaande erbij te nemen 2x maar sluit je de servo,s aan op losse kanalen en op b.v een draai knop van je zender zodat je in de lucht wat bij kan draaien of?

***Wil meteen een osd mee bestellen weet iemand welke werkt met bovenste 2 zend setjes? Zoiets?:
    Hobbyking G-OSD 3 Mini OSD System w/GPS Module

Ik zal beginnen zonder osd maar bestel het liever wel meteen mee.

*** Waar kun je de lipo voor de video bril het beste bevestigen? Aan de bril of lange kabel met de lipo in je jaszak ofzo?
    Kan me voorstellen dat als hij aan de bril komt dat je niet een te zware lipo wilt hebben. Ook vraag ik me af wat die bril+ ontvanger ongeveer verbruikt? 1500mAh 3 cell genoeg? voor een middagje vliegen.

Heb begrepen dat je het 1e setje voor in het vliegtuig kan voorzien van stroom via de balancerplug van je lipo op 3 cell.
    AXn floater vliegt met een 2200mAh 3cell +- 25 min, wat verbruikt zon camera + zender ongeveer, verbruikt dit veel van de vliegaccu? Anders evt iets meer mAh nemen, fpv setje neemt ook gewicht in dus moet ook allemaal niet te zwaar worden.

Een ding wat ik nog jammer vind is dat je hiermee nog niet je beeld kan opnemen.
    Iemand nog tips voor een licht cameratje dat toch goed beeld geeft?
    Ik heb nog een Keychain HD camera liggen, misschien dat ik die eerst even test.
    Weet wel dat de lipotje van de keychain camera niet super lang mee gaat met de gewone variant, zal met de hd versie die hier nog ligt niet veel beter zijn.
    Misschien bestel ik een iets grotere 1 cell lipo mee en soldeer die aan de hd keychain, zodat meerdere opnames mogelijk zijn, past dan alleen niet meer in de behuizing.

Hoop dat jullie me wat opweg kunnen helpen. want lees me scheel :smile:

2. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hier een paar antwoorden. Ken ook niet alle spullen dus daar laat ik mij niet over uit.

Echte FPV bril is beter maar ja kost ook een stuk meer.
    Voordeel daarvan is bv een ingebouwde 5.8 module en dan een goede 600mW immersion Vtx.
    Kan een hoop gedoe schelen. MAar goed, overall werkt die ook wel.

OSD zou denk ik kunnen. Ken het niet. Optie Remzibi OSD. Werkt ook leuk.

Headtracker. Niet noodzakelijk.
    Alleen Pannen via bv je rudder stick (in de mix maar dan wel je Vliegtuig rudder uitschakelen op de moment) is vaak voldoende. De rest maakt het alleen ingewikkelder en gecompliceerder en dat wil je niet als je hier net mee begint. Al genoeg valkuilen waar je soms doorheen moet technisch gezien.
    Wil je echt met je hoofd de boel regelen moet je een Heatracker module kopen.
    Deze wordt vaak gekoppeld aan je zender (leerlingmodule) en kost je dan 2 kanalen.
    Dus je ontvanger moet dan ook vaak 6 kanaals zijn of meer.

Camera kan maar denk dat het ook beter kan.

Bv deze
    RunCam 600TVL DC 5-17V Wide Voltage Mini FPV Camera - SecurityCamera2000.com

of de oudere versie. De gewone 600TVL

http://www.securitycamera2000.com/p...-600TVL-D%2dWDR-DNR-Board-Camera-For-FPV.html

Beide met 2.8mm lensje (eventueel met IR filter)
    Beeld is het belangrijkste om te hebben en daar heeft de camera een groot aandeel in.
    Wit of zwart beeld door te weinig of te veel licht vliegt niet fijn.

Stroom verbruik geheel (hangt af veel veel dingen maar iets in die richting)
    Houdt het op circa 500mA. Dus dat is 500mAh per uur extra. Op een half uurtje vliegen mis je dan 250mAh accu. Je merkt het net maar is te doen.
    Als je nu bv 2200 25C hebt kun je 2650 20C overwegen. Scheelt dan niet gek veel.

Aansluiten niet via balanceerstekker maar netjes een Y kabel solderen.
    Als je voedt vanuit je vliegaccu een LC filtertje er tussen plaatsen of bv eeen stepup printje.
    Bij immersion zit er een 5V uitgang op. Deze kan je dan weer 12V maken voor Vtx, cam en OSD. Heb je een stabiele voeding en meestal stoorvrij. (strepen in beeld door ruis op de videolijnen)

Dan ben je weer wat verder.
    Goedkoop kan maar vaak is iets duurder hier toch vaak ook wel beter.

3. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Opname Cam.

Mobius.
    Eventueel voeden vanuit de USB laadplug via je hoofdaccu (5V output van je Vtx of BEC)

Als je vliegt met de Fatsharkbril (Dominator V2 kan je de opname in de bril maken maar dit is geen HD kwaliteit.

4. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Dus pan tilt met eerder genoemde kan alleen dan rudder loskoppelen en hem hier aankoppelen. Uitslag instellen/expo naar behoefte.
    Dus je maakt een bocht naar links, camera stuurt mee naar links, Vliegt dat ook echt fijner dan camera vast zetten? Camera stuurt dan altijd de hoek om.
    Snap dat een headtracker het fijnste is maar dat laat ik even.

Hoog/laag pan tilt dan evt op een draai knop zetten om wat te testen handig?

Die mobius lees ik inderdaad veel goeds over, geeft inderdaad mooi beeld en mooie kleuren zeker vergeleken met de betere keyshain 808 16 camera.
    En gewicht is niet gek.
    [media=youtube]ZRIlUudCj6Q[/media]

Wat betreft bril, denk dat dit wel erg leuk is om mee te starten.

Wat betreft runcan 600tvl, is die zo in te pluggen om eerder genoemde set?
    Vind soldeer werk geen probleem maar gezien mijn ervaring met fpv liever eerst pluggen.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Nee je vliegtuig rudder staat dan wel uit op dat moment.
    Je stuurt gewoon handmatig met rudder je camera links en rechts.
    Wil je wel je rudder functioneel houden dan kan je de boel zo programmeren dat je de pan-servo op een schakelaar zet zodat je hem weer vast zet als je wel je rudder wilt gebruiken.
    Maar in normale vlucht kan je best wel zonder rudder vliegen.
    Of deels je rudder met je ailerons mee mixen.

Weet niet hoe je dat moet programmeren. Moest bij mijn mx12 een omweg maken. Rudder kanaal is namelijk niet in of uit te schakelen. Dus moest ik het via andere kanalen in mixen.
    Bv kanaal 5 en 6. Rudder kanaal mee mixen met dit om hem zo schakelbaar te maken.
    Vlieg zelf mijn Bixler zonder rudder en camera continue op rudderstick. Is meer dan zat. Mis er niets aan.

Headtracker wordt ik denk ik een beetje gestoord van.
    Zonder headtracker is het al lastig om je hoofd de goede kanten op te houden of stil te houden.

6. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
  7. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
  8. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Pan servo is een 10 trams 180 graden turnigy servo.

Remzibi werkt goed. Laatste versies kan je ook snel accu's wisselen zonder dat je GPS lock kwijt is.

Aansluiten valt mee. Idd schema zoeken. Zal eens kijken.
    Bestellen via remzibi himself op rcgroups is het veiligst.

Aansluiten is eigenlijk alleen 12V voeding.
    Video in/out lijntje. En eventueel 12V in om voltage uit te lezen maar dat werkt normaal ook al vanuit de hoofdlijnen.

Probeer hem wel wat te koelen door hem deels in de luchtstroom te houden. Happertje of zo richting OSD is voldoende.

De rest is vrij simpel in te stellen met het bijgeleverde kabeltje en te downloaden software.

Rechts op de foto de remzibi en GPS.

Links is de immersion Tiny telemetry voor mn Tracker audio. Dat doet remzibi helaas niet uitgooien.

Laatst bewerkt: 10 feb 2015
  9. Kcnarf

Kcnarf

Lid geworden:
    15 nov 2014
    interessant draadje! ik zit in hetzelfde proces. wat ik kan toevoegen is dat headtracking voor mij geen must is, met mn eerdere experimenten voldeed de cam links recht kunnen bewegen met een 3 standen schakelaar op de zender prima.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Wat voor bec gebruiken jullie met minimaal 6x mini servo?
    Heb nog een 3a turnigy liggen, bec van esc ga ik niet gebruiken bij zoveel servo,s.
    Misschien heb ik nog een 7.5a bec maar is weer zwaarder.

Heb nu:
    axn floater, 35aesc, 2200kv motortje, hxt900 4x en 2x voor pan tilt, als record camera mobius.
    quanum fpv set. 2700mAh 3 cell compact zippy lipo deze is net zo zwaar als een 2200mAh maar omdat de zender en camera er ook op komt heb ik zo wat meer mAh, 1300mAh 3 cell voor bril en ontvanger.

Heb evt ook nog een pan tilt voor de mobius camera meebesteld maar dat wordt wat veel denk ik.

11. Kcnarf

Kcnarf

Lid geworden:
    15 nov 2014
    voor de vuist weg, met de 3 ampere bec ga je het wel redden met 6 mini servos

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina