Humblebee helicopter

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door wimR, 22 jun 2003.

1. wimR

wimR Guest

Hallo allemaal,

ik heb een paar dagen geleden het volgende speelgoedje ontdekt en vanwege de prijs ook meteen besteld

HUMBLEBEE HELICOPTER

Echter, voor deze prijs ( 50,- EUR) kan het natuurlijk niet veel zijn en het blijkt ook dat dit helicoptertje niet echt kan sturen. Door het gas even los te laten, draait hij automatisch, wat dus wil zeggen dat je altijd maar 1 kant op kan sturen.

Ik ben van plan om dit ding een btje te upgraden/verbouwen zodat hij wel echt kan sturen. Zo hoop ik toch nog een grappig heli'tje te hebben voor een goedkope prijs en heb ik ook nog eens een leuk tijdverdrijf.

Ik dacht aan het volgende:

Dus aan iedere zijde van de heli een klein rotortje hangen, zodat de richting bestuurd kan worden. Dit van bv oude kleine computerventilatortjes ofzo. Zou dit werken?

Ik weet echter helemaal niets van modelbouw en ik zou graag willen weten hoe ik de rotortjes aan zou moeten sturen. Dus, door middel van een zender, de rotortjes in draaikracht (in beide draairichtingen) kunnen aansturen.

Hoogstwaarschijnlijk resulteert dit in het gebruik van 2 zenders, de originele van de humblebee en een om de zijrotortjes aan te sturen, maar dat is achteraf wel in elkaar te bouwen.

Wie kan mij op weg helpen?

alvast bedankt!

2. Anonymous

Anonymous Guest

Ik denk niet echt dat je idee haalbaar is.
    Ten eerste omdat je veelste veel gewicht krijgt.
    En ik eigenlijk ook nog nooit iemand zien vliegen met 2 zenders....:!:

Ik denk zeker omdat je nog geen ervaring hebt met modelbouw dat dit niks word.

3. wimR

wimR Guest

waarschijnlijk heb je gelijk maar ik wil het toch proberen!

als ik echt superlicht materiaal gebruik..

Ik heb nog een oud R/C wagentje, waarvan ik kan gebruiken:

de zender
    de ontvanger
    de servo's (2)

Ik zou het op prijs stellen als iemand me kan vertellen wat ik verder aan materiaal nodig heb.

Ik neem aan een snelheidsregelaar? Twee in dit geval. Hoe werken die precies (hoe aan te sluiten)?

4. Anonymous

Anonymous Guest

servo's heb je in dit geval niet nodig.
    Want je gaat geen roeren bewegen.
    Een computer fanetje is zeeeeer zeker af te raden. (volgens mij heeft theo bijna 1 in ze oog gehad om dat het ding de toeren niet aan kon)
    Dus kun je beter is proberen te maken met een staart rotor.
    Hiermee het geheel te laten draaien. Maar ook hier weer het probleem van het zwarte punt en de kracht van het motortje voor de rotor.

Je hoeft eigenlijk niet een snelheids regelaar (alleen aan/uit voor motortje)

Maar ik zou voor boven staande oplossing gaan.

5. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    dat was Niek, nadat hij z'n processor fan op een speed 300 6.0 motor had gezet :twisted: , bedoelt om een hele kist aan te drijven, niet om een model dat in evenwicht hangt een beetje te draaien...

als je hem niet harder laat draaien dan aangegeven staat (of dat hij oorspronkelijk draaide) vliegt hij echt niet uit elkaar.

verder lijkt mij de draaiarm (hefboom) een beetje kort als je de 2 'fannen' tegen de romp aan hangt.

kan je niet met een servo een grote soort 'potmeter' aansturen, en zo het toerental van je staartrotor regelen? Of een electronisch regelaartje natuurlijk...
    (het mooist/best blijft natuurlijk de variabele pitch ;))

6. wimR

wimR Guest

ik kan ze natuurlijk altijd wel wat verder van de romp hangen. En ik dacht dat ik die servo's nodig had om de snelheidsregelaar aan te sturen. Ik had het idee dat servo's een mechanische snelheidsregelaar aansturen (zoals joost hierboven met zn potmeter bedoelt),maar dat zal wel helemaal niet zo zijn dan.

Ik wil wel graag variabele snelheid hebben voor de fans en natuurlijk in 2 richtingen kunnen laten draaien.

Maar als het niet met servo's is, hoe wordt zon snelheidsregelaar dan aangestuurd??

anders toch maar die snelheidsregelaar inwisselen voor die potmeter.. ;)

Deel Deze Pagina