Hummingbird en F14 zender

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door KriZ, 21 okt 2004.

1. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Hoi,

Is het mogelijk een hummingbird te besturen met een F14 zender? Ik wil graag zo'n micro heli kopen maar wil geen nieuwe zender erbij kopen. Wat is het verschil tussen een humminbird FP en CP? En wat is het verschil in vlieggedrag en besturing?

Groeten

Kris.

2. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    fp= fixed pitch
    cp=collective pitch

de eerste is door de vaste bladhoek toerental geregeld. de cp heeft een verstelbare bladhoek. zie voor veel meer over fp/cp de zoek knop.

doordat een fp toerental gestuurd is moet het volgens mij wel mogelijk zijn om hem zonder mixers te vliegen en dus ook zonder computerzender. de complete sets worden immers ook zonder computerzender geleverd.

Groeten Halmar

3. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ja hoor. Je moet dan wel gebruik maken van een mixerboard of je moet er een gyro met Heading hold/lock inzetten (wat sowiezo geen onverstandige keuze is)

4. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    He bedankt voor de reacties. Wat zou zo'n heli mij vliegklaar kosten? Bij Homeflyer hebben ze een century2 optie voor 189 euro , er staat bij compleet zonder zender. Dus voor 189 euro kan ik vliegen? Wat is het verschil tussen de gewone hummingbird en de elite?

5. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
  6. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Had u toevallig ook nog een antwoord op mijn andere vraag :D ?

7. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    U???????? tis hier de mc donalds niet! Oh nee, daar zeggen ze meneer tegen je ;)

Je gaf het antwoord zelf al Kris ;)

Ik zou voor de elite FP gaan, die kan je nog ombouwen naar CP als je later meer wilt. (en neem er wat spareparts bij ;) )

8. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Oke een FP dus. Maar is die set van 189euro alles wat ik nodig heb? Lader en spul heb ik wel (Ben fanatiek rc powerboater).

9. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ja dat staat op z'n site, dus mag je daar wel vanuit gaan ;)

Ik zou er wel een Hat op zetten,
    Zie verslag van z'n CP broertje: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12505

...en als je toch al een goede lader hebt (en dus lipo's kan laden) dan zou ik lekker met lipos gaan vliegen.

10. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Is een zoom eigenlijk ook met een F14 zender tevliegen? Of als dat niet kan aangepast worden zodat het wel kan.

11. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    nee dat gaat niet, dan kom je echt kanalen te kort.

12. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Dan word het een hummingbird. Maar ik vind de airwolf versie wel leuk maar dat is een v2 en geen elite. Wat mis ik dan allemaal? Is ie ook om te bouwen naar een elite?

13. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Volgens mij kan het wel hoor. Je kan de F14 namelijk uitbreiden met extra kanalen.
    Aangezien de Zoom geen 120 ccpm heeft zou je hem met een heading hold gyro en throttle op een apparte schuif of switch kunnen besturen.

De Eco 7 is ook CP, die is ook met een simpele 4 kanaals zender te besturen.

Ik was ook begonnen met een Airwolf Humminbgird v2. Maar raad het toch niet aan voor een beginner. Nadat ik de heli goed in de lucht kon houden, probeerde ik het eens met fuselage. Maakte een klein crashje en de hele voorkant lag in elkaar. De fuselage is gemaakt van nog breekbaarder plastic dan patatbakjes.

De V2 is overigens niet om te bouwen naar een Elite.

Ik zou niet voor de Zoom gaan. Standaard is dat is echt 1 brok ellende. :(

14. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Maar een F14 is toch al een 4 kanaals zender? Bij hobbydeals staat dat er tenminste 4 nodig zijn?! Of zie ik wat over het hoofd? Welke helis zijn nog meer te besturen met de f14 en zitten in dezelfde klasse als de zoom? Ik vind zo'n zoom toch meer heli als een hummingbird. Ik heb nog een beetje het idee sneller uitgekeken te zijn op de hummie dan als op een zoom.

15. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Eigenlijk ben ik op mijn Zoom uitgekeken, en vlieg nog vrolijk met mijn Hummie.

Ik heb een F14 van 7 kanalen hier liggen. Er zijn er alleen 3 niet aangesloten. (sloop hem maar eens open) Dus eventueel wel uit te breiden.

De F14 is niet echt een geschikte zender om heli's mee te vliegen. Te simpel. Voordeel van de Zoom is dat deze simpel aan te sturen is. Maar veel heli's gebruiken 120 ccpm wat alleen mogenlijk is te besturen met een computerzender. Of een aparte CCPM mixer te kopen voor de heli.

16. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    als je echt serieus heli wilt vliegen kom je eigenlijk niet onder een fatsoenlijke zender uit, waar je curves in kan zetten enzo.

feit is wel dat je enorm veel keuze hebt.
    bevoorbeeld een FX18, is een prima zender om mee in testappen in de heliwereld.
    kost 90euro, heeft wel 3 punts curves maar je kunt er prima fatsoenlijk heli mee leren vliegen.

volgende stap is iets in de richting van de hitec eclipse, of een futaba 7C, beide zitten in de 250 euro range.

hoger zal het snel oplopen, een 9C van futaba, of de 9Z spreek je al over een aanzienlijk hoger bedrag.

als het weinig mag kosten zou ik zeggen, kijk eens naar de FX18

17. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Oke hardstikke bedankt! Is de Century BL motor een goeie? Ik heb jou vaker gehoord over een Razor 350 maar die kan ik niet vinden op de site van homeflyer. Als je ook een BL staartmotor hebt moet je daar dan weer een aparte controller voor hebben?

18. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    @Gerard

Pobleem is dat ik me ook veel bezig hou met rc powerboating en dit is gewoon voor erbij. Dus ik wil het relatief goedkoop houden .Ik heb een nieuwe F14 zender en een Sanwa super exzes computer zender maar deze is alleen geschikt voor auto's en boten. De boten kosten al genoeg geld dus ik wil eigenlijk geen andere zender. Meschien dat ik het zo leuk vind dat ik uiteindelijk wel overstag ga maar eerst maar eens kijken hoe zo'n hummie FP bevalt.

19. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Ik heb een Hummingbird elite FP besteld 8) Gelijk maar een century brushless motor en phoenix 10 regelaar, HAT + 2props, alu shaft Collar, alu head stiffener.

Even iets anders. Heeft iemand een schema hoe ik mijn F14 zender op de pc aan kan sluiten? Heb het al eens gevraagd in de model elcktonica gedeelte maar geen antwoord gekregen. Anders kan ik al wat brokken maken met realflight g2.

20. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Headstifner? Shaft Collar??? dit heeft de elite niet nodig hoor!
    Headstifner past niet eens op de kop en een collar zit er standaard al op

Ja, maar je moet wel even solderen: Futaba F14 met trainerkabel koppelbaar aan Hitec Eclipse 7?

Deel Deze Pagina