Hydrojet vragen, regelaars etc.

Discussie in 'Speedboten' gestart door Hans N., 9 aug 2003.

  1. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik ben al drie jaar in het bezit van de bouwdoos van de Thor van Billing Boats. Bij dit model zat de beslagset en de twee hydrojet aandrijvingen inbegrepen.

    Toendertijd heb ik er voor de aandrijving 2 speed 600 bij gekocht en 2 regelaars ( max 35 A ).
    Bij het bouwen bleek dat de bevestiging van de 600-motoren in de romp en de as-verbindingen niet overeenkwamen. Dus toen toch maar 2 speed 700 BB gekocht ( zoals aanbevolen in de beschrijving ).
    Ik wil 'm nu toch voor snelheid maken.

    Maar wat voor regelaars kan ik hier voor het beste gebruiken. Ik heb geen idee wat deze motoren aan amperage trekken met een hydrojet-aandrijving. Heeft iemand hier suggesties over?
    Of zijn er mensen met ervaringen met de Thor.

    Nog tips voor de accu's ? Ik heb nog twee nieuwe 8-cel-pakketten 2400 mAh Nicad's liggen die ik er voor wil gaan gebruiken.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.684
    Locatie:
    Salland
    Hans
    Het type regelaars doet er niet zoveel toe, het vermogen wat ze aankunnen wél. Om dat te bepalen: Zie de gegevens van de fabrikant, of test het zelf uit.
    Klem een motor vast (tussen hout in een bankschroef) en zet de as ook vast. Plaats de amperemeter (en dat zal een forse moeten zijn!!) tussen een accu en de motor en sluit de motor even (KORT!!) aan.
    Dan krijg je het maximaal opgenomen vermogen.

    Als je de motoren al hebt ingebouwd: Ook je amperemeter in de stroomkring opnemen en de hydrojet in het water houden (met silliggend model, dus een mede-modelbouwer vragen om je model vast te houden) en je accu aansluiten.

    Het vermogen wat de meter aangeeft x twee + een veiligheidsmarge van 40% (voor het geval je troep in je hydro's krijgt, en dan weet je hoe zwaar je regelaar moet zijn....
    Ik vrees overigens dat die twee 2400 mA accu's snel leeg zullen zijn bij deze motorisering...
    Groet,
    Roel
     
  3. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    2x speed 700, en op de jets, zit je rond de 70 ampere maximaal, Robbe Navy 570, en dan waterkoelen lijkt me een goede keuze.........Peet.......8)
     
  4. 70??? :? wow, ben ik even blij dat ik kleine bootjes bouw waarvan de motoren bij elkaar nog niet eens 200 mAh trekken :D
     
  5. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    @ Roel, ik ben blij dat P.Pete al antwoord gegeven heeft voordat ik aan de slag ben gegaan met werkbanken accu's en meters. Daar zag ik toch wel even tegenop.

    @ Kor, ik heb nog Speed 600 voor je in de aanbieding, voor je sleper.


    @ P.Pete, ik neem aan dat je dus 1 regelaar voor 2 motoren bedoelt?
    Ik was van oorsprong uitgegaan van 2 motoren, 2 regelaars. Elke motor dus z'n eigen regelaar.
    @ P.Pete, ben jij een beetje bekend met de THOR van BB, wat is in jouw idee een redelijke uitvoering voor de Thor, en wat voor accu-configuratie?



    @ALL
    Nog even wat meer specs.

    Speed 700 BB Turbo ( nr. 3307 )
    9.6V
    13.000 rpm onbelast
    15 A bij max. werking
    77 A blokkeerspanning

    Toendertijd aangeschaft 2x Robbe Rokraft 120up
    20/30A 5..10 NC
    Volgens (beknopte) handleiding geschikt voor 600- of 700-size Power motors. Zouden deze elk een speed 700 kunnen trekken? Er zit een termische beveiliging op. Of loop ik toch het risico hiermee voor Spaanse Stoomboot te gaan spelen? ( ik denk zelf dat het effe te weinig is, chips.... 2x fl. 137,50 werkeloos, gaat waarschijnlijk richting de Te Koop sectie.
     
  6. Het lijkt mij niet meer dan logisch om maar 1 regelaar erin te leggen. Bij hydrojets heb je het niet nodig om te sturen met de waterstraal want dat kost uiteindelijk alleen maar snelheid. Gewoon 1 regelaar is genoeg.

    en die speed 600??? is wel leuk....komt mn sleper in plane, mag dat? :lol:

    succes ermee
     
  7. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is zo logisch wat je zegt. Ik had toen wel de gedachte om langzaam te kunnen manouvreren met de jets. Bij deze 3,5 jaar oud idee afgevoerd.

    Dit projekt stamt nog uit mijn laatste vrijgezellenperiode. Dus bouw heeft 3 jaar stil gelegen, maar door dit forum ( ik vlieg ook ) weer de bootverhalen gelezen en dan begint het vaarwater al weer te koken.
    Dus nu mijn tijd nog beter proberen te verdelen tussen vriendin, vliegen, varen, bouwen, en uit rusten van drukke baan.
    Hemelzijdank heeft zij ook een hobby waarbij zij redelijk wat kosten maakt, en tijd aan besteed.
     
  8. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Is dus al weer een hele tijd geleden dat ik de thor heb zien draaien, Ik geloof dattie goed gaat met 2x 14,4 accu´s dus 4x7,2 volt waarvan er dus 2x2 parralel komen te hangen, sowiso had dus de rokraft 120 niet gegaan want die gaat maar tot 10 cellen, en ook het vermogen is te weinig, die 15 ampere die ze opgeven haal je alleen maar in de meest gunstige vorm, Mijn vuistregel is altijd : Neem 2x de vollast stroom en 10X de leerlaufstroom, dat weet je het werkgebied wat je motor trekt....
    En wat Kor al zei een jet stuurt bijna niet met de waterstraal, je kunt dit truukje wel met de keerkleppen uithalen, een vooruit en een achteruit laten slaan, gaat best aardig........................Peet....................8)
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.684
    Locatie:
    Salland
    Mijn ervaring met hydrojets: (Azimuth Atlantic Challenger en de Moonraker)
    Eén regelaar op beide jets gaat prima. Als je met langzame snelheid wilt spelevaren (kort draaien enz) kan je met keerkleppen heel veel doen:
    Eén motor keerklep omhoog houden (dus waterdruk naar achter) en de "binnenbochtmotor" de keerklep omlaag (dus waterdruk naar voren)
    Resultaat: lekker korte bochten! Met een beetje mazzel kan je om je eigen as draaien... In de Moonraker had ik zelfs nog een boegschroef om het hele geval een beetje te helpen. Was wel prettig als je tegen de wind in moest draaien... :)
    Roel
     
  10. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    Heren, bedankt. Ik ga dus binnenkort een nieuwe regelaar aanschaffen, en wellicht ook nog wat nieuwe paketten.
     
  11. Alleen nu lees ik dat powerpete dus de keerkleppen apart aanstuurd. Is wel leuk natuurlijk maar is dat niet heel erg lastig, want echt nodig heb je het niet lijkt mij.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.684
    Locatie:
    Salland
    Sorry zoonlief... ff beter opletten! :cry:

    Bij de Moonraker heb ik de kleppen apart aangestuurd, juist om bij manoeuvreren in de haven sneller rond te gaan. Eerst was dit niet het geval, had ik gewoon twee servo's parallel aan elkaar met een V-kabeltje, later is dit gemodificeerd. Werkte prima, had duidelijk meerwaarde.
     
  13. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Heren, ik ben de nieuwe eigenaar van de Thor van Hans N.

    Ik begrijp dus dat er een 70aH regelaar in moet komen?

    Groeten,Arnold
     

Deel Deze Pagina