ifo

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door werner, 1 jul 2003.

  1. werner

    werner Guest

    Hello
    Graag had ik geweten of er mensen zijn die al wat ervaring
    hebben met de mini IFO. Je weet wel, dat kleine ronde vliegende object.
    Ik heb al sinds geruime tijd een mini en vlieg er graag mee. Zowel indoor
    als outdoor in de tuin. Op de vliegclub beperk ik me meestal tot de heli
    of de grotere benzine modellen.
    Ik had nu graag een nieuwe gemaakt. Met richtingsroer ditmaal. Graag
    had ik van jullie geweten met welke motor en batterijen jullie de beste
    resultaten hebben verkregen.
    Zelf heb ik al verschillende motors gehad met verschillend resultaat.
    Probleem ik dat vele van die motortjes, vergelijkbaar (Multiplex) met de aangeraden
    GWS A, snel opbranden met 8 cellen NiMh. Performance van 7 cellen NiMh of 2 cellen
    LiON valt tegen.
    De Pot 25 van Potensky is dan weer robuuster maar te zwaar denk ik. Vertical performance
    op 2 cellen LiON is amper mogelijk.
    Kunnen jullie me helpen?
    Alvast bedankt.
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De laatste 2 jaar tijdens het indoor seizoen ontstellend veel met de mini IFO gevlogen. Favoriete aandrijving: GWS IPS A met 10x5 prop en 3 Kokams 560 Lithium-Polymeer cellen.

    Geheim van lange levensduur van de GWS motortjes: Lichte IFO (125gram), veel spanning (12V) dan heb je minder stroom nodig en een hoogfrequente regelaar (Slim 105). Zelfs met deze maatregelen is het niet wenselijk om de akku in 1 keer achter elkaar leeg te vliegen. (30 minuten) Het is beter om de vlucht telkens na 5 minuten te onderbreken om de motor wat af te laten koelen.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.916
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zijn die extra koelichaampjes die je om zon motor kan doen dan geen oplossing om het geheel wat binnen de perken te houden ?

    en weet iemand een adres voor de ifo in NL of belgie?
    ook een gebruikte sta ik voor open.
    wil aankomend seisoen me toch echt ook in het indoor gaan storten :wink:
     
  4. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    AHT in Almelo heeft er nog eentje liggen

    schrik niet van de prijs.
    ik weet het niet precies ongeveer 75 euro

    er zijn wel tekenigen in omloop, misschien dat je via het forum iets kunt krijgen.
     
  5. werner

    werner Guest

    Bert
    Alvast bedankt voor je antwoord. Die GWS A, weet je welke vertraging
    daarop zit?
    Hoe kom je op die 12 V spanning. Wat bedoel je daar juist mee?
    3 cellen op de GWS A? Is dat niet te veel. Heb je een beperking ingesteld?
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    A=82:14 of ongeveer 1:5,9
    3 Volle LiPo's zijn 12Volt. De grap hiervan is dat je zoveel vermogen hebt dat je maar heel even gas hoeft te geven om tot het plafond verticaal te stijgen, met minder power moet je eerst een heel stuk horizontaal snelheid opbouwen wat uiteindelijk meer energie kost en meer warmte in de motor produceerd. De beperking is door middel van je gasstick.
     
  7. werner

    werner Guest

    Bert
    12V ok, was even verstrooid. 2 cellen zijn inderdaad 7,2.
    Wat als je bijvoorbeeld aan't hoveren bent. Ik kan mij wezenlijk
    voorstellen dat je dan een bijna continue stoom hebt die vrij hoog is.
    1:5,9 is inderaad de vertraging die ook bij mij de beste resultaten gaf.
    Bedankt.
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Vermogen nodig voor hover blijft even groot. Vermogen = spanning x stroom dus (meer spanning) x minder stroom = zelfde vermogen.... Meer spanning is dus hoveren met minder gas. Uiteraard doe je dat dan niet 20 minuten lang..... ;)
     

Deel Deze Pagina