Het is bij de bekende 'shocksetjes' van Ikarus (worden onder verschillende namen verkocht) lastig te zien wat nu precies het scharnierpunt is, omdat er niet echt een vast punt is. Ik heb bij m'n vorige shock de hoorntjes op ca. 5mm van de scharnierlijn gezet (gemeten vanaf scharnierlijn tot 1e plastic), dat had als gevolg dat de uitslag naar boven fors groter was dan naar beneden. Bij de 2e heb ik het hoorntje dichterbij gezet, zeg 3.5mm, maar nog steeds is de uitslag naar boven groter, zij het nu wel minder. Veel dichterbij kan niet echt, het hoorntje heeft dan neit genoeg 'vlees' meer en gaat ook dwarszitten bij maximale uitslagen. Dat brengt mij tot mijn vraag.. wat is de ideale afstand tussen scharnierlijn en deze hoorntjes, zodanig dat de uitslagen beide kanten op even groot zijn?
Om rolroerdifferentiatie (uitslagen boven groter dan beneden of andersom) met rolroeraansturing d.m.v. 1 servo te voorkomen moet je er voor zorgen dat de hoek van de stuurstangen ten opzichte van het draaipunt c.q. de as van de servo 90 graden is. M.a.w. hoek van denkbeeldige lijn van draaipunt stuurstang op servoheveltje naar draaipunt (as) servo t.o.v. stuurstang = 90 graden Afstand hoorntjes 4 of 5 mm van scharnierlijn is OK. Gebruik servo's met een goede nulstelling cq die goed centreren, anders is je kist niet te trimmen (Dymond D47S is een toppertje) Zie foto:
Ik zet ze altijd zo kort mogelijk bij de scharnierlijn om grote roeruitslagen te behalen. Het verchil in uitslag zal je altijd hebben met deze hevels. Voor hoogte- en richtingsroer maakt dat niet uit omdat je daar de servoweg met de zender kan begrenzen en zo gelijke roeruitslagen instellen. Als je op de rolroeren slechts 1 servo gebruikt zal je zelf een servohevel moeten maken waarmee je differentieel creƫert om de ongelijke roeruitslagen weg te werken. En Koen heeft er al een foto van staan zie ik nu.
Aangezien de uitslagen van de ailerons ook te klein waren, was ik al met een hevel bezig, maar dan van .4mm vliegtuigtriplex. Beetje crude, maar het volstaat. Qua servo's moet ik het even doen met wat ik heb, ze doen het redelijk. Het valt mij op dat de Towerpro op zich wel goed centreert, maar dat hij het laatste stukje vd. beweging vrij traag doet. De robbes zijn traag, maar voldoen voor de rest tot nu toe wel.
Inderdaad, zo doe ik het ook. Centreren doen ze zeker goed, de hxt500 ook, ik trim eenmalig het model met invliegen, en daarna eigenlijk nooit meer. Als ze niet goed centreren, dan blijf je trimmen. Overigens is het setje van Ikarus duurder en minder compleet dan die van rctechnics, alleen is die laatste niet altijd op voorraad (ik hoorde geruchten dat een zekere Alex B uit S nog wel eens alle setjes opkoopt in 1x) Grt.
Dit setje komt ook van rctechnics. Mijn ervaring is alleen precies andersom, bij het setje van rctechnics zaten geen wieltjes, bij die van Ikarus wel. Zijn voor de rest dezelfde setjes, vandaar dat ik zeg dat ze onder meerdere namen verkocht worden. En die Alex B te S heb ik ook van gehoord, ontzettende asociaal is dat, kijk maar uit.. straks komt ie langs om je ff af te rossen ofzo..
Tsja, ik heb inmiddels meerdere varianten van hetzelfde setje gehad. Bij Ikarus krijg je ook 2 losse raamwerkjes met deeltjes, daar is het deel met wieltjes een los raamwerkje. Bij RCTechnics heb ik het een keer als geheel raamwerkje gehad, met wieltjes, en een keer zonder wieltjes. In alle gevallen zijn het dezelfde setjes, de raamwerkjes en gietpunten zijn ook identiek, enige verschil is dat Ikarus het raamwerkje in 2en knipt. Althans, dat is mijn ervaring dus.
Zo krijg ik ze, eigenlijk nooit anders geweest; (behalve dat extra motormountje met 3 punten, maar dat kun je natuurlijk gewoon weggooien)
He.. het zijn dezelfde dingen, maar dit is weer een andere variant dan die ik ken. Jammergenoeg heb ik geen setjes meer om foto's te maken.. ik koop namelijk wat ik nodig heb en gebruik dat dan, ga er geen 5 op vooraad leggen