Indoor Depron Stunt dingetje (158 gram vliegklaar!!)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Tadango, 9 sep 2003.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003

Dit moet ongeveer 180 gram gaan wegen of minder.

Opsomming gewicht :

Model 75 geschat klaar (nu 45 zoals op tekening)
    Accu 30 (KOK 350HD x 3)
    Regelaar 10 (Jeti 08 )
    Servo : 12 (2x5,6grams)
    Ontvanger : 10 (Jeti REX 5)
    Motor : 30 (Zelfbouw CD-Rom +/- 250 gram trekkracht op 5A)
    Prop : 6 (APC 8x3,8 )

Totaal : 173. De genomen waarden zijn naarboven afgerond. 7 gram speling nog :) Moet lukken... Motor moet met een 8x3,8 APC 250 gram trekkracht leveren en dat lijkt me voldoende ;)

Vliegtijd is niet lang maar ach, het is maar indoor en na 3 min rondjes draaien word je toch duizelig :)

2. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
    Absoluut leuke kist, maar nog niet licht genoeg....zwaartekracht trek er nog steeds aan :? .

Vliegt zeer scherp, zeer wendbaar. Kist reageert dus sneller (ook op windshifts over heuveltjes), dan ik kan reageren.

3. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    RC-zeppelins (zie www.rc-zeppelins.com) een betere hobbie voor jouw? :lol:

Ik heb ze nog niet in acro-uitvoeirng gezien, misschien een nieuwe uitdaging!

4. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
    Ik wacht nog steeds op helium-extruded schuim, waar ik ballast moet toevoegen om de kist aan de grond te houden :) .

5. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Heeft wel eens als 1 april grap in de FMT gestaan.

Helium tilt slechts 1 gram per liter.
    Soortelijk gewicht van je depron dan van 40 naar 39, dus dat maakt helaas maar weinig uit.

Op dat zelfdragende depron kan je dus wachten tot je een ons weegt :p

6. toine

toine

Lid geworden:
    22 aug 2003
    Daar moet je heel wat liters helium voor drinken :p

7. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    denk dat het verdampt is voordat je het binnen hebt :roll:

of je moet in en heeeele koude omgeving staan :wink: brrrrrr

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Als we nu 20 liter helium samen persen :). Maar even ontopic.

@Jeppie, waarom nog te zwaar? hij kan mischien 160 worden als ik niet te veel lijm gebruik enzo en koolstof stangen voor roerhevels.

@Niek, Zeppelins? Wel eens mee geprobeerd rug vlucht te maken? Okee, prop hangen is een eitje :)

9. Didier

Didier Guest

Betekent dit dat je alleen elevator en ailerons aanstuurt?
    Je moet er ook rudder op gooien.
    Dit is een must voor 3D vliegen en het is big fun.

10. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
    @Tadango: Als je hem (of is vliegtuig een "haar"?) op 173 gr kan bouwen dan is dat heel netjes en (als je de forums van RCgroups mag geloven) erg licht gebouwd. Die van mijn was 345 gr vliegklaar (overigens wel met 3 x E-tec 1200).

Ik heb grote vlakken "gelijmd" door oppervlakken heel licht in te smeren met thinner. Oppervlak wordt daardoor plakkerig. Snel op elkaar en aandrukken. Mocht je daarmee gaan experimenteren: eerst op afvaldelen uitproberen: teveel thinner zorgt voor "inbranden" van een gat.

:( Ik had voor vleugel 3 lagen gebruikt. Waren er 2 van 6mm gepland. Derde (3mm) is erop gekomen nadat ik geprobeerd heb een sticker erop te strijken: Had gelezen dat dat met strijkbout op laagste stand wel kon: NIET DUS :evil: .

Zoals Didier al zei: wel rudder erop; maakt het allemaal veel speelser (zoals je aan fotoos zag :cry: ).

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Tja, kan altijd nog. Eerst maar eens kijken of hij goed vliegt. (Eerlijk gezegd heb ik geen 3e servo meer :)) Het word ook niet echt 3d vliegen maar meer stunten (loopings en rug vlucht) en ultra ligt)

12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Hij is maar 158 gram geworden!! Hij hangt al aan zijn prop (handen boven de vleugel en meer niet :)) bij 40% gas. Volgas trek hij enorm omhoog. Motor heeft bij 1A al 100 gram trekkracht dus met 350 mAh cellen moet de 20 min te halen zijn en torqen bijna 6 min lang :) Volgas omhoog helaas maar 3 min :( Naja, is toch voor indoor ;)

13. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Mooi resultaat. Die cd-rom motor met nieuwe ring en neodym magneten neem ik aan?

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Jep. Bij Mr. George heb ik de kleinste N45 magneten genomen. Geen misfire of wat dan ook :) Alleen als hij heeeel langzaam loopt slaat hij af en moet ik eerst gas dicht voordat hij weer loopt. Maar dat doen alle motoren. Ook meteen naar volgas neemt hij perfect op. op 40% gas ook heel constant lopen. geen misfire of wat dan ook. Rendement is maar 70% en dat komt omdat mijn rotor omhoog moest want mijn wikkelingen (28x0.4) waren wat dikker dan het origineel :) Toch ben ik aardig tevreden. Dubbel kogelgelagerd en mijn vader heeft een alu bus gedraait waar de stator op zit en de lagers inzitten. Met Hunstof menemertje maar 28 gram totaal :) Detail foto's komen nog maar eerst vliegen in Delfzijl :) Eens kijken wat dat ding doet als ik hem vrij laat....

15. 250gr trekkracht =~6500rpm met 8/3.8.
    3 lipo's +-10.8V bij 5A
    rendement = 37% :roll:

Niels

16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik heb geen idee wat hij precies doet maar na +/- 8 min recht omhoog en compleet gek doen enzo is de motor net warm. Maakt mij het rendement uit :) Dingetje vliegt erg goed. 1/3 gas en recht omhoog :) Langzaam vliegen wil erg lastig, stil hangen erg goed daar in tegen.

Als ik met motorcalc op 298 gram uitkom met een APC 8x3.8 op 8830 rpm dan heef mijn motor op 10,2 V met 5,8A nog een rendement van 76% De motor heb ik gestest en ingevoerd en komt hetzelfde uit in motocalc qua trekkracht en stroom als in de praktijk. Motor heeft dus ongeveer 70% rendement. Vandaar dat hij bij continu 30W net warmpjes voelt.

17. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002

Helaas niet zien vliegen vandaag... mischien morgen....

18. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Marcel, waar is bovenstaande foto genomen, Delfzijl?

19. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    Yep, za 13 sept heerlijk weer (zonnetje en beetje wind).

20. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
    Tadango,

Mooi resultaat. Krijgen we nog een fotootje van je kist?

Deel Deze Pagina