Indoor Ultimate Bipe

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Theo Coenen, 23 dec 2002.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bij mijn versie is de romp 5 cm breed,
    de bovenvleugel zit 3 cm voor de ondervleugel afstand bovenvleugel naar ondervleugel 15 cm (hoogte),
    de romphoogte voor 7,5 cm ruggetje 14 cm en achter 7,5 cm romplengte 65 cm,
    vleugel koorde 20 cm spanwijdte 65 cm,
    zwaartepunt vermoedelijk 7 cm achter de neuslijst van de boven vleugel.

    Denk er wel aan dat de gegeven maten van mij behoorlijk afwijken van die van Pieter Nap.
     
  2. emp1re

    emp1re

    Lid geworden:
    19 dec 2002
    Berichten:
    239
    bij het toestel van Pieter (zie foto met al zn maten) is de breedte van het toestel 4 cm.
    de hoogte bij het neusje (dus waar het houten schotje zit voor de motor met vertrager) =6 cm

    en de hoogte aan de staartzijde is 9 cm

    en de max hoogte bij de cockpit=16 cm


    hoop da dr wat mee ken
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Ik bem momenteel bezig met een 2X micropitts 60cm spw. (bijna klaar)
    Is er voor een dubbeldekker een bepaald criteria voor wat betreft V-stelling onder en bovenvleugel?
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag in Alphen de Ultimate Bipe ingevlogen en het vloog perfect. Helaas tijdens de 2de vlucht vrij veel last van storing. Tijdens een van die momenten de motor te snel gestopt waardoor ik geen snelheid genoeg meer overhad om het model netjes af te vangen bij de landing wat dus resulteerde in een licht beschadigde neus. Voor de rest ben ik zeer tevreden met de resultaten.

    Wel heb ik al wat verbeterpunten ontdekt en die worden bij een eventuele nieuwe Bipe ingevoerd.

    De belangrijkste verbeter punten zijn: Een smallere romp (minder weerstand) en proberen om een veel lichtere versie te maken deze weegt nu 326 gram en het moet mogelijk zijn om dit terug te brengen naar 250 gram.
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Foto's van de eerste vlucht van de Ultimate Bipe.
    Foto's met dank aan Tita.

    Vlak voor de start. Doet hij het of doet hij het niet?
    [​IMG]


    De eerste vlucht ging perfect.
    [​IMG]
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag begonnen aan een nieuwe versie van de Ultimate Bipe. op de romp na blijft eigenlijk alles bij hetzelfde. De romp wordt nu een profiel romp gemaakt van 2x 6 mm Depron tegen elkaar gelijmt. De depron onderdelen bij elkaar wegen nu net 80 gram.
     
  8. Theo,

    Die profielromp van 2* 6 mm depron, zitten daar dan ook nog koolstof verstevigingen in? Heb je de vleugels van je ultimate getaped en versterkt met koolstof of zijn ze zonder tape of koolstof al sterk genoeg?

    En aan iedereen;

    Wat denken jullie, is 5mm depron voor profielromp en vleugels met één koolstof ligger van 3 mm sterk genoeg voor een indoor 3D? de afmetingen zijn 90 cm lengte en 90 cm span en een gewicht van 300 gram. (het is geen tweedekker) .Of moet ik deze ook nog intapen?

    Alvast bedankt, Niels
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee er zitten geen koolstof verstevigingen in de romp wel een houtenlat om de vertragings unit op vast te zetten. Ook de vleugels zijn zonder tape en koolstof sterk genoeg. Dit komt door de vrij grote vleugelsteunen. Wel zitten er koolstofschoren vanaf die steunen naar de romp dit werkt als spandraden.
     
  10. hey dank je voor het snelle antwoord! Weet jij (of iemand anders) hoe je 2 depronplaten op een lichte manier aan elkaar kan lijmen? Watvoor lijm gebruik je hiervoor? Ik probeer altijd alles met aceton te lijmen, gaat prima maar om zo'n grote oppervlakken aaneen te ****en weet ik echt geen raad...

    Niels
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Spuitbus lijmspray voor papier, posters en foto's van Bison, beide zijden licht inspuiten 20 minuten laten drogen en op elkaar leggen en goed aandrukken. Werkt perfect. De rest lijm ik met Uhu Por of Zap Odorless met activator, of Pattex profix 400 (pu-lijm).
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.242
    Locatie:
    Almere
    Lijkt mij stevig genoeg voor doorbuiging. Torsie meer een probleem met 1 ligger. Intapen heb ik nog niet gezien bij indoor.
     
  14. mja, torsie.... Is 2* 3mm depron op elkaar geplakt met 1 ligger misschien torsiestijver? Dan "trek" je op de lijmnaad...mmm, misschien eens proberen met een proefstukje 8) zo duur is depron nu ook weer niet.

    Niels
     
  15. goed?

    Hallo 8)

    Ik weet het, dit draadje is al "een ouwe koe" maar ik ga er toch nog even op verder. Ik denk dat ik ook eens een poging ga wagen zo'n ultimate te "klonen". Ik heb dus alvast een schetsje gemaakt van de rompzijkant. (ik vond ff geen potlood, dus dan maar even in cad 8) )

    ziehier het resultaat:
    [​IMG]

    Ik heb die tekening gemaakt a.d.h.v. de afmetingen hier gegeven en van deze foto:

    [​IMG]
    Deze foto v.d. bigultimate zo van de zijkant is vragen om kopiën 8) :wink:

    Lijkt dit zo een beetje op de ultimate van mamo? Is de stand van de vleugels goed? Heeft die ultimate een volledig plat vlak als vleugel, of zit er een profiel in? Zou dit het vlieggedrag van mamo's ultimate benaderen? Zijn de verhoudingen zo een beetje juist? kan iemand die die ultimate heeft zeggen wat er nog moet veranderd worden? (ik zou graag de proporties van de ultimate van mamo zo goed mogenlijk benaderen...)

    Niels
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kijk effe op de eerste pagina van deze draad daar staan de originele maten van de Ultimate van Mamo. denk eraan dat hun het model overwegend vliegen met een brusshless of mini LRK. Martin Mangelmann (Mamo) zelf vliegt hem met een mini LRK.
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.242
    Locatie:
    Almere
    Ik heb recent goede ervaringen met bison alleslijm.
    In principe werk elke "alleslijm" of hobbylijm wel goed (staat bij geschikt voor styropor), maar die van bison werk vrij snel.
    Insmeren, minuutje laten drogen en vastdrukken. Nog niet volledige sterkte, maar wel moglijk om door te bouwen.
    Bison heeft ook een transparante (niet bruine) PU lijm.

    Tip gehaald van http://www.aeronutz.flyer.co.uk/
    http://www.aeronutz.flyer.co.uk/materials.htm
     
  18. Ja Theo, die maten heb ik wel gezien hoor, en ik heb er rekening mee gehouden, maar er zijn toch een paar gissingen bij omdat ik niet ver genoeg maten beschik...deze vraag ik nog wel eens... :wink:

    ja, ik heb al gezien dat ze er overwegend borstelloos op vliegen, geen probleem, want dat was ik ook van plan 8) . Ofwel komt er een vertraagde cd-motor in, ofwel mijn mini...

    Niels
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    welke maten moet je dan nog hebben?
     
  20. mja, nog een paar hoeken en een paar zijden, zodat ik echt het "origineel" plan kan reconstrueren. Ik zal ze even (dit weekend) aanduiden op de tekening, dat is duidelijker, maar nu heb ik even wat anders te doen (examens... 8O )

    Niels
     

Deel Deze Pagina