Interferentie?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Norwen, 8 jan 2022.

1. Norwen

Norwen

Lid geworden:
    17 jun 2017
    Ik ben bezig met een p51 te bekleden met aluminium, zijn hier ook piloten die ervaring hebben met interferentie vanwege het alu?
    Is het voldoende om de antenne kabeltjes naar buiten te leiden?
    Ik vlieg met Futaba T14

Ik hoor het graag!

Vr.gr.Jan

2. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    Heb een beech d18 gehad die ook volledig met aluminium bekleed was; dun spul, iets van 7micron dacht ik. Antennes (redundant rx systeem, dus 2 ontvangers met totaal 4 antennes in diversity en op verschillende locaties in het vliegtuig) intern werkte bij frsky niet goed (aantal keer in safe mode gevlogen…). Naar buiten gebracht ging beter, maar nog steeds geregeld telemetry lost. Overgestapt op jeti, antennes intern geen enkel probleem; altijd 100% ontvangstkwaliteit (natuurlijk niet alle antennes altijd op volle ontvangssterkte; afhankelijk van positie van het vliegtuig wat heel normaal is).

dus, mijn advies zou zijn: let op de plaatsing (line of sight en aanstralingspatroon vd antennes) waar bij ik in eerst instantie het gewoon intern zou proberen. Uitgebreide range test doen en bij slecht ontvangst eerst antennes verplaatsen en als het dan niet verbeterd, naar buiten plaatsen.

3. Norwen

Norwen

Lid geworden:
    17 jun 2017
    Top, dankjewel!

4. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Pas op, als een ontvanger 2 antennes heeft betekent dat niet automatisch dat er van antenne diversity gebruik wordt gemaakt. Vooral bij de goedkopere merken is dat vaak niet zo.
    Als je een ontvanger zien met aan beide zijkanten een antenne dan is dat vrijwel altijd een open dipool en vormen beide antennes feitelijk één antenne. Die antennes moeten dan ook in één lijn met elkaar staan (één naar links en één naar rechts) en niet onder 90° met elkaar. Ik heb mensen horen roepen dat één van die antennes een nep antenne is omdat hij met de "aarde" is verbonden. Dat is dus niet juist het is wel degelijk, een deel van, de echte antenne en functioneel!
    Wanneer je van eventuele satelliet ontvangers gebruik maakt is er meestal wel diversity tussen die twee satellieten of tussen de satelliet en de ontvanger. Die satellieten hebben echter vaak maar één functionele antenne hoewel het er twee lijken.
    Wanneer je een duurder (beter?) merk gebruikt heeft de ontvanger wel twee losse antennes en diversity. Vaak hebben ook de eventuele satelliet ontvangers van die merken twee losse antennes en diversity. Daarom heb je meestal (veel) minder ontvangst problemen met die apparatuur.

5. Norwen

Norwen

Lid geworden:
    17 jun 2017
    Ik gebruik uitsluitend Futaba en bij hun is het voorschrift dat de 2 antenne draadjes 90 gr. T.o.v.
    elkaar moeten staan.

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Futaba gebruikt antenne diversity dus moeten de antennes inderdaad 90° t.o.v. elkaar geplaatst worden. De antennes komen dan ook aan 1 kant of aan 2 kanten onder 90° uit de ontvanger.
    Overigens is en blijft aluminium een goede afscherming van radiosignalen. De dikte van het metaal maakt niets uit, zelfs een 0,1 micron dikke laag kan het signaal al volledig tegen houden.
    De hoge frequenties die we nu gebruiken (2,4GHz) hebben maar kleinere "gaatjes" in de afscherming nodig om er toch doorheen te komen. Een stel raampjes in de romp kan al voldoende zijn. Dat kan voor de lagere frequenties zoals de 35MHz te weinig zijn zodat die besturing niet of heel slecht zal werken.
    Toch zou ik heel voorzichtig zijn en blijven met het inwendig bouwen van de antennes in een "metalen" romp. Persoonlijk vind ik dat een beetje te link, het hoeft maar 1 keer fout te gaan....

7. Norwen

Norwen

Lid geworden:
    17 jun 2017
    Helemaal waar, ik ga ook proberen of ik de ontvanger in het middendeel van de vleugel kan monteren zodat de antenne draden naar buiten kunnen.
    Bedankt voor je reactie!

Deel Deze Pagina