Inverter wel/niet op generator

Ik heb een generator aangeschaft (1000watt) om mijn accu's te kunnen laden maar ik lees nu iets over een inverter? Ik kan niet uit de specificaties opmaken of deze op/aan deze generator zit, heb ik een probleem als deze er niet op zit?

Je lader gebruikt 230 volt ac? Of 12/24 volt dc.
De generator die jij gebruikt heeft meestal een 230 volt ac uitgang .
Kun jij je lader op 230volt aansluiten,heb je geen probleem,anders zul je er een omvormer tussen moeten zetten die van 230 volt ac 12/24volt dc maakt
Groet Martijn

Mijn lader is 12 volt maar ik gebruik gewoon een omvormer, op de generator zit gewoon een 220 aansluiting. Maar ik las dat iedereen een generator met een inverter ? gebruikt. Wat doet een inverter dan?

Een inverter maakt van gelijkstroom (dc) wisselstroom (ac).
Dus als je generator gelijkstroom produceert en jij hebt wisselstroom nodig moet je een inverter hebben.
Precies het tegenovergestelde van waar jij mee werkt, je generator maakt wisselstroom en jij gebruikt gelijkstroom.

Als je er een normale stekker in doet (zoals thuis in het stopcontact) komt er 220V wisselstroom uit. Volgens mij is dat gebruikelijk. Daar kun je dus alles wat op 220V werkt zo op aansluiten.

En dat heb je, zo schreef je zelf al:
op de generator zit gewoon een 220 aansluiting.

Veel elektronica werkt echter op 12V gelijkstroom, dan heb je een omvormer (converter) nodig. En die heb je je.

Andersom, als je iets hebt wat 12V gelijkstroom produceert (een generator of bijvoorbeeld de accu van je auto) en je wilt er 220V wisselstroom apparatuur op aansluiten (zoals je koffiezetapparaat van thuis) dan heb je een inverter nodig.

Een inverter maakt van gelijkstroom (dc) wisselstroom (ac).
Dus als je generator gelijkstroom produceert en jij hebt wisselstroom nodig moet je een inverter hebben.
Precies het tegenovergestelde van waar jij mee werkt, je generator maakt wisselstroom en jij gebruikt gelijkstroom.

De Inverter van een generator heeft hier niets mee te maken.
Een generator welke is uitgevoerd met een inverter drive wilt niet anders zeggen dat hij afhankelijk van de belasting (stroom afname) zijn toerental aanpast.
Bij lage belasting draait het motortje langzamer en zodra de belasting toeneemt gaat het motortje harder draaien.
De inverter in het aggregaatje zorgt ervoor dat de frequentie van 50 Hz ongeacht het toerental gelijk blijft...

Nou....volgens mij zit het toch net wat anders. Een inverter in een generator maakt van de wisselstroom eerst gelijkstroom en vervolgens weer wisselspanning. Vandaar dat het een inverter heet. Daarnaast zit er een schakeling in die het motortoerental aanpast aan de belasting maar dat heeft weer helemaal niks met de term "inverter"te maken.

" How does the inverter work?

Honda 's inverter technology takes the raw power produced by the generator and uses a special microprocessor to condition it through a multi-step process.

First, the generator's alternator produces high voltage multiphase AC power. The AC power is then converted to DC. Finally the DC power is converted back to AC by the inverter. The inverter also smoothes and cleans the power to make it high quality. A special microprocessor controls the entire process, as well as the speed of the engine.

Honda uses only high quality inverters in our generators, which produce stable, consistent power.

Bron: Honda Generators - Inverter Generator Advantages

Feitenlijk heb je 2 "aanssturingen" voor generator, de AVR methode en de Invertor methode. (ook de brushles moet er nog tussen maar die laten we nu even echterwege) De invertor methode geeft je toerental onafhankleijk een prachtige 50hz gespiegelde (soms erg blokkige blok) sinus. Ideaal voor picky electronica.
De Avr methode is (meestal) toerental geregeld, en draait op een vast toerental om deze 50hz te bekomen... Werkt goed voor powertools en andee niet kritische electronica

Edit: voor powertools kan avr prima werken, voor electronica zoals laders computersn geschakelde voedingen, tvs, etc etc.. is de invertor DE manier..

Laatst bewerkt:
Ok, maar kan ik ergens aan de aggregaat zien of er een inventor op zit? Ik kan nergens iets vinden in het boekje dat erbij zit. Ik ben zelfs bang dat hij er niet opzit, heb ik er dan wat aan?

Nogmaals de specificaties gelezen en er staat , digital inverter:p. Ik denk dus dat er een inverter opzit.

Hij zit nog nieuw in doos dus ik heb hem nog niet geprobeert, maar als ik hem ga gebruiken kan ik dan ergens aan merken dat er een inverter opzit, bijv. Aan het toerental?

Digitale aggregaten, het belangrijkste deel van generator is de omschakelaar: INVERTER. De INVERTER "zuivert“ de aanvankelijke wisselstroom, keert het om naar gelijkstroom en vermindert de vervorming van de voltagegolf tot de laagste grens. En uiteindelijk is de gelijkstroom omgekeerd naar schone en vlotte wisselstroom.

kan ik dan ergens aan merken dat er een inverter opzit, bijv. Aan het toerental?

Niet aan het toerental.
De inverter zorgt nu juist dat de 230V geleverd wordt met altijd 50 Hz, onafhankelijk van het toerental

Je kan de uitgangsfrequentie meten en dan de motor wat langzamer laten draaien (belasten) als dan de frequentie niet inzakt zit er een inverter in.

Goedkope inverters maken een blokspanning (knippen gelijkspanning in aan/uit delen) en een dure inverter maakt sinusspanning.
Vooral motoren vinden het niet prettig om op goedkope inverters te draaien.
Bij trafo's kan ik me voorstellen dat die het ook niet fijn vinden. (sterk brom geluid).

Met een (trafo)acculader op een goedkope inverter zou ik zeker de temperatuur van de trafo in de gaten houden.

Welke generator heb je eigenlijk?

Als het een Kipor is, hoef je je nergens zorgen om te maken: de mijne kan ik een radio op aansluiten zonder dat de boel begint te storen, en ik kan er bijvoorbeeld twee verschillende gereedschappen op aansluiten zonder dat je aan de ene merkt dat de andere aan of uit gezet word.

Die dingen geven gewoon nagenoeg perfecte 220V 50Hz sinus. Honda's zijn nog beter.

Als het een of ander goedkoop tweetakt geval van de Karwei o.i.d is, dan wordt het anders....

Groet, Bert

Meer merken-suggesties en -ervaringen

Voor nog meer leesvoer zoeken binnen discussietitel op aggregaat OR aggregaten OR generator OR generatoren OR agregaat OR agregaat. Zoeken binnen titel kun je met de uitgebreide zoekfunctie: rechtermuisklik op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster. Je kunt de zoek verder beperken tot een aantal subfora, betreffende subfora aanklikken terwijl je ctrl-toets ingedrukt houdt.

Meer (forum)zoektips/zoekmogelijkheden, ook zeeeeeer nuttig voor Google/IxQuick, in de
FAQ zoekfunctie

zonde van je letters! :D

Is hetzelfde als antwoorden met "volkswagen" op de vraag welke auto heb je.

Kan dus een kevertje zijn of zo'n platgeslagen bus, hoe heet dat ding schoenrek of zo?

Back