Ik heb eerder een bouwverslag van een reddingboot bijgehouden, de Koningin Juliana. Nu ga ik een bouwverslag bijhouden van een RC zeilboot. Ik heb ervaring met de bouw van RC modelboten, maar nog helemaal geen ervaring met RC zeilboten. Ik vind experimenteren leuk en ik wil met deze zeilboot ervaring opdoen m.b.t. RC zeilen. Een bouwpakket wil ik niet. Ik wil zelf wat te bedenken hebben qua constructieve oplossingen. Maar het leek me wel verstandig om enige houvast te hebben. Na wat rondsnuffelen heb ik bij de NVM een tekening gekocht: Ik was op zoek naar een slank en klassiek uitziend model, domweg omdat ik dat mooi vind. De lengte moest zodanig zijn dat het model nog te vervoeren zou zijn dwars op de achterbank van een auto. Met 1,15m gaat dat wel lukken. Het model heeft wel wat weg van de J-klasse vormgeving. Ik gebruik eigenlijk alleen het spantenplan (knikspant) en het algemeen plan. De constructiedetails in de tekening volg ik niet. Als bouwplank werd een stuk kanaalplaat gebruikt. Het was een noodgreep, maar het werkte prima. De spanten werden er met smeltlijm uit een lijmpistool op vastgelijmd: Uiteindelijk blijven alleen de spanten die holtes erin hebben in de romp zitten, de rest gaat er weer uit. Tussen de permanente spanten zit en soort "kielkast" voor de uitneembare kiel. De spanten werden onderling verbonden voor meer stijfheid. Ik heb geen kielbalk gebruikt, gewoon om te proberen of het zonder ook lukt. De huidplaten (1,5 mm triplex) erop: In de glasweefsel met epoxy gezet: De huidplaten waren alleen aan de "permanente spanten", de boeg en de spiegel verlijmd. Het was een kwestie van de verfschroeier op een paar plekken richten en toen kon de romp van de bouwplank worden getild. Hennegatskoker erin: En met een 3D geprint roer ziet het er dan zo uit: Ook de binnenzijde van de romp heeft een laagje glasvezel met epoxy gekregen. De tekening voorzag een kiel zoals een J-klasse dat heeft, maar ik wil een "zwaard" met onderaan een bulb. Ik denk dat een vrij kort zwaard (de koorde) de boot wendbaarder maakt. Daarnaast heb ik de mogelijkheid om het zwaard t.o.v. de romp naar voren of achteren te plaatsen. Dan kan ik het drukpunt dus verplaatsen. Maar eerst de bulb: ik heb een bulbvorm 3D geprint en daarvan gipsen mallen gemaakt: Met mijn trouwe Enders benzinebrander uit 1959 werd het lood gesmolten: En dit is het idee: De loodhelften zijn op stukken messingplaat gelijmd. In de onderste helft is M6 draad getapt. Daarin zitten M6 draadeinden. De bovenste helft kan over die draadeinden schuiven. Ook de zwarte (3D geprinte) delen schuiven over de draadeinden. Het bovenste deel vult de kiel-kast van de romp. Ik kan door een ander vulstuk te printen de kiel naar voren of naar achten plaatsen t.o.v. de romp. Ook kan ik met meer of minder vleugel-profiel afstands-stukken (en langere/kortere draadeinden) de diepte van de bulb veranderen. Eventueel kan ik zelf de bulb verzwaren door tussen de loden onder- en bovenhelft extra lood te plaatsen. Wordt vervolgd! .
Een prachtige keuze van boot zwrtw en het schiet ook al aardig op. Succes met de verdere afbouw. Groet, Bert
Leuk bootje. Er is niets leukers dan gewoon wat zagen en plakken, en al werkend de marges van wat wel of niet blijft drijven en wel of niet wil zeilen te verkennen. Zeker als uiteindelijk het er mooi uit ziet.
Bedankt voor de reacties en "leuks"! Inmiddels zit de meeste apparatuur in de romp: Het batterij-houdertje moet nog een plekje krijgen, maar dat komt goed. En ook het dek wordt voorbereid. Op handige plekken openingen: Wordt vervolgd!
Als je storingen en uitval midden op het water wilt voorkomen, zou ik in plaats van een batterijhouder een accupack solderen van vijf (5!)NiMH, of een LiFepo ontvanger accuutje van b.v. Hobbyking: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-nano-tech-1700mah-2s1p-20-40c-lifepo4-receiver-pack.html Ik heb er eentje in mijn SeaWind (de enige accu behalve een viercellen NiMH pack die paste) en ik kan er dágen op zeilen. Groeten, Jan.
Dat is een goede tip. Het pakketje van jouw link kost ook nog eens weinig. Ik heb al een lader die ook LiFePO4 aankan. Dank!
Ik ben weer wat verder met het zeilschip. De onderkant van het dek met de schootdoorvoeren: Ik wil de romp onder de waterlijn blauw maken en boven de waterlijn wit. Er was alleen bij de boeg een klein beetje plamuur nodig. Voor de rest was 2 componenten primer/vuller voldoende. Daarna heb ik eerst het blauw gespoten. Vervolgens kon de waterlijn worden afgetekend: De standaard van de romp heb ik zodanig gemaakt dat de romp waterpas staat. De romp is tijdelijk verzwaard met een accu zodat het geheel goed op z'n plaats blijft liggen. Een blok hout van de juiste hoogte en een kraspen doet de rest. De schuinstelling van de kraspen t.o.v. het houtblok is met de krammen te bepalen en dat was de "fijnafstelling". De reden om éérst het onderwaterschip te spuiten is dit... ...de afplaktape plooit dan aan de kant waar dit niet uitmaakt. En zo staat het geheel er nu bij: Misschien lukt het komend weekend om de romp wit te spuiten. Bij de overgang van romphuid naar dek komt nog een (half)rondhout.
En die was nog helemaal in oude staat met windvaan besturing Alleen de kiel was verdwenen Maar ik heb haar verkocht aan iemand die haar ging restaureren en volledig rc ging maken Ik kwam er niet aan toe Ben meer van de sleepvaart
Het is even geleden dat ik hier wat heb geschreven. Er zijn wat andere prioriteiten waardoor het bouwen langzamer gaat. Maar er zijn wat vorderingen. De overgang van romp naar dek heeft een half-rondhout gekregen. Het was nogal licht grenen en ik wilde het donkerder hebben. Ik heb het halfrondhout ingewreven met heel erg verdunde bruine 2 componentenlak. Dat werkte goed, de houtnerven bleven mooi zichtbaar. Daarna heb ik het halfrondhoud en het dek met blanke 2K lak afgelakt . Ook heb ik een start gemaakt met de luiken van het dek.
Ik heb op het moment wat andere prioriteiten qua hobby dan modelbouw. Maar ik volg nog diverse topics hier op het forum. Gisteren was het aardig weer met een klein beetje wind. Tijd om de eerste proefvaart met het zeiljacht te maken. Dat was leuk! Er was al prima mee te zeilen. Bij een windvlaag was het mooi om te zien dat de snelheid enorm toenam en -gezien de golfvorming- de rompsnelheid al snel werd bereikt. Vergeleken met (elektro-)motormodellen ben je als "schipper" wat intensiever bezig met het varen. Dat maakt het varen interessanter. Het model is erg wendbaar en reageert goed op het roer. Er is nog wel het e.e.a. te verbeteren. Het oploeven is te sterk. Verder vind ik de boeg wat te laag en de spiegel te hoog in het water liggen. Ik ga dus eerst de kiel wat naar achteren plaatsen. Daar had ik in voorzien qua ontwerp, dus dat is makkelijk aanpassen. Een beetje experimenteren, dat vind ik leuk. Binnenkort maar eens opnieuw proberen met wat meer wind. De zeilen heb ik voorlopig (?) heel simpel gemaakt uit één stuk van Tyvek. Dat leek me handig om mee te experimenteren.
Gefeliciteerd met je geslaagde proefvaart! Het vaarbeeld ziet er al goed uit. Naar aanleiding van je verbeterpunten: - Houdt er rekening mee, dat het verplaatsen van de kiel het zeilgedrag zal veranderen; te ver naar achteren en de romp zal wellicht goed in het water liggen, maar behoorlijk lijgierig zijn. Ik zou eerst eens schuiven met het gewicht in de romp (ontvangerpakket) om te zien hoeveel gewicht je moet verplaatsen om de neus omhoog te krijgen. - Loefgierigheid; het draaipunt van je keerfok zit nu aan de voorkant, waardoor er niets het achterlijk tegenhoudt om uit te waaien, iets wat op de foto's goed te zien is, dit reduceert het rendement van de fok. Verplaats je het draaipunt op de fokkeboom naar achteren, dan zorgt de spanning op de voorstag er voor, dat er ook spanning op het achterlijk komt. De bolling van de fok kun je dan afstellen met een dirk (topping lift). Door het verplaatsen van het draaipunt wordt de spleet tussen fok en grootzeil groter, dat verstoort de spleetwerking en dus het rendement. Je hebt dus de optie om de fok groter uit te voeren (langer onderlijk) en zó de loefgierigheid in te tomen. Op de foto's de nieuwe langere fokkeboom van mijn Kyosho SeaWind, die ook onverbeterlijk loefgierig was met de standaard fok: Proefondervindelijk heb ik het draaipunt nu op een kwart van de lengte van de fokkeboom. Hier het verschil in lengte tussen de oude en nieuwe fokkeboom: Aan de mastzijde zie je de dirk, of kraanlijn naar boven lopen, die zit boven aan het bevestigingspunt van de fok aan de mast, zodat 'ie geen invloed op het soepel draaien van de fok heeft. Met de nieuwe, grotere fok, loopt de SeaWind bij constante wind voorbeeldig rechtuit, zonder roer input. Alleen in vlagen moet ik corrigeren voor het oploeven en platslaan (licht weer model). - Zeilvorm; ik zou het onderlijk van fok en grootzeil instelbaar maken, zodat je kunt spelen met de bolling (en het rendement) van beide zeilen. Zo strak als een plank werkt bij een model voor geen meter... Groeten, Jan.