jena1ccdiesel

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door fc3003, 9 dec 2006.

  1. fc3003

    fc3003 Guest

    xxxxx
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb er twee, een gebruikte zonder sproeierbuis en naald, en een fonkelnagelnieuwe. Is een oostblokmotor, meen uir de voormalige DDR. Is 'oude techniek' motor, en ontwerp kan best lang meegegaan zijn (misschien uit jaren '60 of zelfs '50), maar was nog vrij lang te koop, in ieder geval tot de val van de muur in het oosten, daarna is de markt in midden europa (lees Duitsland) zelfs overspoeld met deze dingen. Ik heb het idee dat ze nog in de jaren '80 geproduceerd zijn.

    Hij is ondermeer interessant omdat hij geen aanzuiging via de krukas heeft. Mijn niet-technische brein zegt dan dat de krukas sterker moet zijn. Bij veel goekope motoren breekt de krukas snel, dat zal hier denk ik niet snel gebeuren.

    Probleem is dat ik het niet weet. Ik heb die van mij nog niet laten draaien. Je komt de motor echter nog regelmatig tegen op beurzen etc., vooral in Duitsland en van aanbieders uit voormalige communistische landen, maar ik geloof niet dat ik er ooit iets slechts over gehoord heb. Geen slecht nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen.

    Of hij goed terug te drosselen is zal moeten blijken. Het is zo te zien geen echte langeslag motor, dus in die zin niet typisch een motor om erg langzaam te lopen, maar probeer het gewoon eens!

    Het kan trouwens goed zijn dat dit naar oostblok maatstaven een dure goede motor was. Jena's komen volgens mij uit, of zijn verbonden aan het Zeiss concern, van de lenzen, en dat waren ook kwaliteitsproducten. De mijne heb ik gekocht op een beurs in Duitsland (Lampertheim) op advies van Jan Bakker. Hij heeft erg veel motoren gehad, ook deze, en hij zou me het advies niet hebben gegeven als het geen goede motor was.
     

Deel Deze Pagina