Jet Teng XXX

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door benovitch, 19 aug 2013.

  1. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Hallo,

    Mij eerst even voorstellen, mijn naam is Ben en heb sinds deze week m’n eerste Jet een JTM XXX met Jets Munt VT80, dankzij Edwin D. Ik vlieg reeds geruime tijd met EDF en dacht waarom niet. Nu komen er natuurlijk allerlei vragen naar boven van hoe en wat en hoop hier mijn antwoorden te vinden.
    Het bouwen van het toestel is geen probleem, enkel het aandrijfgedeelte daar ik hier geen ervaring mee heb.
    Zoals bijv. welke UAT zou ik het beste nemen voor de VT 80?
    En zou ik werken met 1 of 2 tanks voor de kero?
    Ook de plaatsing van de thrust tube ten opzichte van de turbine zelf, op wat moet ik zeker letten? De pijp is van Grumania en heb via hun website wel een handleiding gevonden maar misschien zijn er nog dingen waarop ik moet letten.
    Gebruiken jullie een schakelaar tussen de Lipo en de turbine om deze uit te schakelen of enkel de stekker?
    Ook zou ik willen gebruik maken voor de voeding van mijn ontvanger van een DPSI BIC om zo daar het verbruik mee te monitoren.

    Alvast bedankt voor de hulp,

    Ben
     
  2. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
  3. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ohw hou 'm zo licht mogelijk maar dat geld zo'n beetje voor elke jet, ik heb een schakelaar tussen de accu en ecu zitten maar als je er goed bij kunt kun je die ook achterwege laten
     
  4. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    alvast bedankt voor de info.

    Wat betreft de inlaten van het toestel, deze is normaal gemaakt voor EDF te vliegen. Kan het kwaad als ik de inlaat zou inkorten zodat ik de tank langs achter kan inschuiven tot tegen het schot waar de neus eraan gevezen wordt. Dit komt misschien ook beter uit voor het zwaartepunt te bepalen. Ik weet dat bij EDF toestellen het belangrijk is voor een goede ducting, Hoe zit dit met turbines? Ik veronderstel dat ik niet lager mag gaan dan 100%FSA van de compressor.

    Ben
     
  5. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
  6. Edwin D.

    Edwin D.

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    99
    Hoi Ben,

    Als je vragen hebt bel me ff, het is echt geen Rocket sience :)

    Ik had 2 1liter flessen van jetcat olie in gedachten naast mekaar voor de tanks.
    Als UAT de MAP Bubbel trap die werkt geniaal.

    De ducts maakt niks uit, kun je in zagen plakken en knippen wat je wilt!

    Volg het draadje wat ik je gemaild heb op RC-groups.

    Cheers,

    Ed
     
  7. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Welk type leiding wordt er meestal gebruikt tussen de verschillende tanks tot aan de pomp?

    Ben
     
  8. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    leidingen

    Tussen de verschillende tanks Tygon.
    Van de UAT naar de brandstofpomp en tot de turbine doorzichtige Festo (4mm buitenmaat)
     
  9. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Ik heb nu doorzichtige Festo 6 mm liggen, om tussen de tanks te gebruiken. Deze is mss wat aan de stijve kant ten opzichte van de Tygon?
    Heb gisteren de tanks gehaald die er in komen een 40oz en 20oz tank. Een 125ml UAT is ook onderweg van Jaap.

    Ben
     
  10. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    wieldeuren en servo's. De servo's zijn gemonteerd met een servoraam van bij Emcotec. Servo's zijn DES658BBMG van Graupner. Alles zal op 5,9V draaien daar er een DPSI BIC van Emcotec in komt om de kist te voorzien van spanning.

    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com

    Turbine en tanks op hun plaats, turbine maar direct voorzien van een FOD screen daar we een graspiste hebben bij ons op de club. De tanks liggen zo ver als het kon richting het zwaartepunt.
    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com

    Voorste wieldeur ook aangesloten op zijn servo, moest wel een beetje van de deur wegschuren om deze volledig te kunnen openen. Ligt waarschijnlijk een beetje aan de plaatsing van de scharnieren.

    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com

    De 2 tanks, samen 1,8L, zitten onderin vast tussen twee sandwich platen gemaakt van 1,5mm balsa en glasvezel. Had ik nog ergens liggen. Verder is er een velcro band om ze op hun plaats te houden. Tussen tank en sandwich platen zit wat zachte velcro op de tank geplakt tegen het inslijten.

    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com

    De Grumania thrust tube achterin valt iets in het model, kan dit kwaad?

    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com

    Festo afsluitkraan voor het tanken, gewoon op zijn plaats gehouden door leidingklemmen van Festo
    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com

    Hier goed te zien is de velcro band om de tanks op hun plaats te houden.

    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com
     
  11. Edwin D.

    Edwin D.

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    99
    Ziet er netjes uit Ben!!
     
  12. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    We doen ons best. Vandaag roerhoorntjes in de vleugel gezet. En wat bezig geweest met de doorsequencer.
     
  13. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    pijp

    Dat je pijp iets binnen het model uit komt is denk ik geen probleem.
    Maar volgens mij steekt je motor te ver in de pijp
     
  14. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Het lijkt zeker of de motor te diep zit maar als je het gemeten hebt dan moet het goed zijn.

    Je bent lekker op geschoten zeg :thumbsup:

    En wat betreft dit:
    No problemo.

    Grt,
    Berto.
     
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
  17. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Ik ben op Jet Power het eens gaan navragen bij de mensen van Grumania en over het een beetje in de romp zitten maakte hij zich niet zoveel zorgen. Zolang er maar voldoende lucht rondom kon overstromen. Hij benadrukte echter wel dat ik die 45mm moest naleven. Ik zal het nog eens nameten om zeker te zijn.

    Ben
     
  18. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Iemand ervaring met een Alewings sequencer? Heb deze meegebracht van Jet Power omdat de 5 kanalen afzonderlijk te regelen zijn kwa tijd en pulsbreedte. Alleen de mijne doet het niet zoals voorzien. Even afwachten wat de fabrikant zegt.

    Ben
     
  19. Edwin D.

    Edwin D.

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    99
    Tsja.....

    Had een jet tronics voor je ;-)
     
  20. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Weet ik Edwin, maar hierbij zijn maar 3 kanalen afzonderlijk te regelen.

    Ben
     

Deel Deze Pagina