Juiste loodaccu + Lader.

• Topicstarter Topicstarter timvaneert
  • Startdatum Startdatum
T

timvaneert

Guest
Hoi,
Ik ga beginnen met de vlieghobby en heb nu bijna alles binnen om te, gaan bouwen. Nu heb ik ook een Graupner Lipo Charger 4, en wil daar nu een loodaccu voor kopen aangezien ie alleen op 12V werkt.

Dit is van de Lipo Charger 4: 2 Brothers RC - Bussum

En nou zat ik te denken aan deze Loodaccu: Conrad Electronic - System Information EDIT:Link doet het niet bestelnr: 250815 - 89

Nou vond ik straks ook nog een lader bij ons in de kast, volgens mij is het een lader voor autoaccu's maar kan deze lader ook de loodaccu laden? Dit stond op de doos:

Laadspanning: 12V
Laadstroom: 4amp. RMS
Loodbatterijen min: 20Ah
Netaansluiting: 230V
Dubbele isolatie: TÜV/GS gekeurd

Werkt dit alles samen?
Groetjes,
Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij werkt je link naar Conrad niet, dit is volgens mij vaker het geval bij Conrad, dus als je het best. nr. geeft kan iedereen hem vinden.

Naast dat je je lader uit een 12V accu kunt voeden, kun je er ook voor kiezen een (schakelende)voeding te kopen. Deze maakt van 220 12V zodat je niet steeds je loodaccu hoeft op te laden. Let wel op, je moet een gestabiliseerde voeding hebben, dus laat je adviseren.
Natuurlijk moet je bij deze optie wel 220 in de buurt hebben, dus als je verwacht ook accu's op het vliegveld te gaan laden is een 12V loodaccu ook een goede keus. Ik heb vroeger regelmatig een 50Ah loodaccu (die zijn zwaar) op de fiets meegesleept :D.

Groeten Halmar

Dit is het best.nr 250815 - 89 (Heb het ook even aangepast in me eerste post.) Een schakelende voeding zat ik eerst ook al aan te denken, maar ik wil ook me accu's op het veld kunnen laden. Als deze loodaccu+lader niet goed is, kan iemand me dan vertellen welke in wel moet hebben?
Groetjes,
Tim

Tim,
Deze combinatie zal niet best werken ben ik bang voor. Ten eerste is de capaciteit van de loodaccu veel te laag. Hij is slechts 3,2Ah, afhankelijk van de capaciteit van je LiPo kan je die uit deze accu waarschijnlijk net één keer laden. Een wat grotere LiPo kan je er niet eens mee vol krijgen.

De lader voor autoaccu's kan je ook absoluut NIET gebruiken om deze loodaccu er mee te laden. Je zal hem er mee opblazen!!! Bij de specificaties staat ook: Loodbatterijen min: 20Ah. Aangezien de gell accu die jij op het oog hebt maar 3,2Ah is zal de laadstroom veel te hoog zijn.

Je LiPo lader kan maximaal 4 LiPo cellen aan en hij kan met maximaal 3A laden. Zoals ik al schreef hangt het voor een heel groot deel van je LiPo accu(s) af welke 12V accu je nodig hebt. Wanneer je bv een 3S1P / 2200mAh accu hebt zal je loodaccu toch minstens iets van 12Ah moeten zijn om je LiPo daar maximaal een keer of 4 uit te kunnen laden. Wil je vaker kunnen laden dan zal je een nog grotere loodaccu nodig hebben.

Een (oude) autoaccu is dan misschien een goede tip, dan kan je ook de loodacculader gebruiken om die te laden. Het nadeel is wel dat die nog al lomp en zwaar zijn. Zo'n accu elke keer naar het veld slepen is een heel gedoe, maar je moet wel wat voor je hobby over hebben. :):)

Tim,
Deze combinatie zal niet best werken ben ik bang voor. Ten eerste is de capaciteit van de loodaccu veel te laag. Hij is slechts 3,2Ah, afhankelijk van de capaciteit van je LiPo kan je die uit deze accu waarschijnlijk net één keer laden. Een wat grotere LiPo kan je er niet eens mee vol krijgen.

De lader voor autoaccu's kan je ook absoluut NIET gebruiken om deze loodaccu er mee te laden. Je zal hem er mee opblazen!!! Bij de specificaties staat ook: Loodbatterijen min: 20Ah. Aangezien de gell accu die jij op het oog hebt maar 3,2Ah is zal de laadstroom veel te hoog zijn.

Je LiPo lader kan maximaal 4 LiPo cellen aan en hij kan met maximaal 3A laden. Zoals ik al schreef hangt het voor een heel groot deel van je LiPo accu(s) af welke 12V accu je nodig hebt. Wanneer je bv een 3S1P / 2200mAh accu hebt zal je loodaccu toch minstens iets van 12Ah moeten zijn om je LiPo daar maximaal een keer of 4 uit te kunnen laden. Wil je vaker kunnen laden dan zal je een nog grotere loodaccu nodig hebben.

Een (oude) autoaccu is dan misschien een goede tip, dan kan je ook de loodacculader gebruiken om die te laden. Het nadeel is wel dat die nog al lomp en zwaar zijn. Zo'n accu elke keer naar het veld slepen is een heel gedoe, maar je moet wel wat voor je hobby over hebben. :):)

Iniedergeval alvast bedankt, voor het reageren en de duidelijke uitleg!
De Lipo die in mijn Easycub komt is 3s 2200mAH, ik ben er van plan 2 te kopen en wat ik op internet vond kon ik met mijn setup ongeveer 15min/20min vliegen. Dus als ik ervoor zorg dat ik ze alletwee al thuis heb opgeladen, hoef ik ze denk ik niet meer 4 keer te laden op het veld hoogstens 2 keer.

Is deze dan niet iets?
Conrad Electronic - System Information (Als de link het niet doet dit is bestelnr: 250816 - 89)

En zou deze lader dan geschikt zijn?
[URL="http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=8A82B83B1434560FE10000000A010220&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&ownrow=11&p_load_area=0502151~1&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail(bestelnr"]http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=8A82B83B1434560FE10000000A010220&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&ownrow=11&p_load_area=0502151~1&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail
(bestelnr[/URL]: 250338 - 89 )

En waarvoor staat de afkorting Ah eigenlijk?
Groetjes,
Tim

Ah = Ampere x uur

Persoonlijk zou ik voor een grotere accu gaan. Wat je nu aangeeft heeft een capacitiet van 7Ah. Theoretich zou deze accu met een belasting van 7 ampere gedurende een uur helemaal leeg zijn. Deze capaciteit haal je allen als je hem in een uur of 20 (!) leeg trekt. In de praktijd is de accu dus helemaal niet bedoel voor zulke hoge belastingen, en zal hij dus veel minder lang mee gaan. Daarnaast kunnen loodaccu's niet goed tegen te ver ontladen. Mijn inschatting is dat je met met een 7 ampere accu een keer een van jou lipo accu's kunt opladen. Er gaat immers ook nog wat energie verloren tijdens het laden, je accu word een beetje warm, je lader ook enz.
Mijn advies is een loodaccu met een capacitied van 30 Ah of meer op te snorren. Kun je meteen die lader die je nog had staan gebruiken.

Groeten Halmar

Laatst bewerkt:
Ah = Ampere/uur

Persoonlijk zou ik voor een grotere accu gaan. Wat je nu aangeeft heeft een capacitiet van 7Ah. Theoretich zou deze accu met een belasting van 7 ampere gedurende een uur helemaal leeg zijn. Deze capaciteit haal je allen als je hem in een uur of 20 (!) leeg trekt. In de praktijd is de accu dus helemaal niet bedoel voor zulke hoge belastingen, en zal hij dus veel minder lang mee gaan. Daarnaast kunnen loodaccu's niet goed tegen te ver ontladen. Mijn inschatting is dat je met met een 7 ampere accu een keer een van jou lipo accu's kunt opladen. Er gaat immers ook nog wat energie verloren tijdens het laden, je accu word een beetje warm, je lader ook enz.
Mijn advies is een loodaccu met een capacitied van 30 Ah of meer op te snorren. Kun je meteen die lader die je nog had staan gebruiken.

Groeten Halmar

Sorry maar ik begrijp het niet helemaal (Terwijl je het volgens mij toch goed uitlegt, maar heb het toch heel vaak gelezen.)... Als ik het misschien dus goed begrijp, lees ik dat als de accu vol geladen is, hij binnen een uur weer helemaal leeg is:confused:. Kun je (Of iemand anders), het misschien anders uitleggen? Advies is nog steeds enorm welkom!!

Tim

Sorry maar ik begrijp het niet helemaal (Terwijl je het volgens mij toch goed uitlegt, maar heb het toch heel vaak gelezen.)... Als ik het misschien dus goed begrijp, lees ik dat als de accu vol geladen is, hij binnen een uur weer helemaal leeg is:confused:. Kun je (Of iemand anders), het misschien anders uitleggen? Advies is nog steeds enorm welkom!!

Tim

De totale capaciteit van de accu's (lipo's) die jij wilt kopen 2x 2,2 ah = 4,4 ah, die je nog eens op wilt laden zul je met de lader 4,4 ah in die batterijen pompen. Hoe doet de lader dit, hij trekt normaal de benodigde stroom uit het stopcontact waarna hij deze in de batterijen stopt.
Je wilt nu in plaats van het stopcontact de loodaccu gebruiken. Maar omdat de accu slechts 3,2 ah capaciteit heeft, zal hij niet genoeg stroom kunnen leveren aan de lader en zal de lader de batterijen niet op kunnen laden.
Hij adviseert dus een loodaccu van 30 ah om als 'voedingsbatterij voor de lader' te gebruiken.

Als tweede noemt hij nog een punt, als je de loodaccu met 1c ontlaad (1x zijn capaciteit) dus in jou geval 3,2a. Dan zal de loodaccu snel kapot gaan, want daar kan deze niet tegen.

Als je echter een loodaccu van 30ah is het slecht 0,1en een beetje C zijn. En zal de loodaccu het beter aan kunnen.
Hoop dat het je wat duidelijker wordt.

Ga ik het nog eens proberen. Je accu heeft een capaciteit van 7Ah. Dit betekend dat als je aan deze accu een lamp/motor zou hangen die een stroom trekt van 7A, je de accu in een uur leeg hebt. Bij een stroom van 3.5A duurt het twee uur voor de accu leeg is, bij een stroom van 1A duurt het 7 uur. Zo te volgen?

Nu ga je je vliegaccu opladen met een stroom van 2.2A (1C) Aangezien je accu een capaciteit heeft van 2.2Ah zal hij na een uur vol zijn. (in de praktijk duurt dit langer door de methode van laden). Om te kunnen laden gebruikt je lader ook nog wat stroom, totaal heeft hij bijvoorbeeld 3A nodig om je vliegaccu op te laden. Deze trekt je lader dan uit je loodaccu.

Heb je hier wat aan?

Groeten Halmar
PS: Het is niet nodig elk bericht te quoten, we kunnen het vorige bericht ook zelf heel makkelijk terug vinden ;).

Wanneer je bv een 3S1P / 2200mAh accu hebt zal je loodaccu toch minstens iets van 12Ah moeten zijn om je LiPo daar maximaal een keer of 4 uit te kunnen laden.

Sorry voor het quoten, maar dit is een oud bericht vergeleken met de anderen dus post dit toch maar even... ONTOPIC: met die 3S1P bedoelt ie 3S 2200mAH, waarom zegt hij dan dat je dan de Lipo een keer of 4 kunt laden tenzij die 3S1P iets anders betekent...
Tim

4x2200mAh (=2.2Ah) = 8.8Ah Dat is minder als de 12 die de accu als capacitied heeft. Dus dat moet kunnen. Alleen heb je bij het laadproces ook verliezen, waardoor je dichter bij de 12 komt, misschien zelfs er overheen. Daarnaast belast je de 12 Ah accu nog behoorlijk bij het laden. Darom adviseer ik een grotere (>30Ah) te gebruiken. Deze kan het makkelijk verwerken, zonder dat je de grenzen van wat de accu kan opzoekt, en zo kan hij dus langer mee gaan.

Groeten Halmar

En als ik nu is bijv. 2 keer Lipo's laad i.p.v. 4 keer, zou dat wel een beetje gaan? Kijk ik snap heel goed dat 30Ah beter is, maar die is ook veel prijziger.

Tim

2 keer zal wel goed kunnen met die 12 Ah accu. Wat je ook eens kan proberen, mijn accu was destijds een afgekeurde accu van een scootmobiel. Deze dat was een 50Ah accu, en als die nog 80% presteerd van de nieuwstaat is er niets aan de hand voor ons modelbouwers, en dus prima te gebruiken. Ik heb voor zo'n tweedehansje 15 euro ofzo betaald :D.

Groeten Halmar

Ok bedankt, je hebt toch nog alles heel goed kunnen uitleggen:thumbsup:.
Bedankt, voor het advies!

Tim

als je toch op zoek gaat naar een nieuwe accu, koop dan een semi-tractie accu.
Deze zijn er op gebouwd om lange tijd een niet al te hoge stroom te leveren.
Een normale auto(start) accu is er op gebouwd om korte tijd een hoge stroom te leveren.
regelmatig diep ontladen zal deze snel doen sneuvelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dan denk ik dat ik hier voor ga:

Conrad Electronic - System Information (Bestnr:250818 - 89 )

En dan deze lader:
ITS System Information (Bestelnr: 250338 - 89 )

Verder nog een vraagje, hoe kan ik zien wanneer ik me accu moet laden? Want, ik denk dat als ik de spanning meet er gewoon 12V staat en niet hoeveel Ah beschikbaar is. En als mijn loodaccu is opgeladen, kan ik dan de loodaccu gewoon enkele dagen laten staan zonder dat ie leegloopt of moet ie aan de lader blijven?
Tim

De accu die je opgeeft is wel bruikbaar maar toch marginaal wat betreft de capaciteit. Je kan jouw LiPo daar misschien 4 keer, maximaal 5 keer uit laden. Meer zal je niet lukken.
De opgegeven lader kan je prima voor deze loodaccu gebruiken. Deze lader zal de accu wel langzaam laden maar dat geeft helemaal niets.
Een loodaccu moet je gaan laden als de spanning onder belasting tot 1,8V per cel is gezakt. Dat betekend dus dat je moet stoppen met ontladen als de accuspanning van een 12V accu gezakt is tot ongeveer 11V. Veruit de meeste LiPo laders zullen zelf stoppen als de accuspanning van de voedingsaccu te ver inzakt. Dat punt is bijna altijd om en nabij de 11V.
Als de loodaccu leeg is MOET je hem altijd zo snel mogelijk weer opladen. Laat hem niet een paar dagen leeg staan want dat is echt niet goed voor de accu.
Voor meer info over loodaccu's kan je DIT artikel bij de modelbouw FQA eens lezen.

Ik zou een wat zwaardere lader kiezen. Met deze gaat het wel heel lang duren (twee dagen ofzo) voor dat hij weer vol is. Een lader die 1A laadstroom haalt is veel nuttiger, dan kun je in een nacht je accu weer opladen.

Groeten Halmar

Back