juiste verhouding van toerental main en staart rotor??

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hoogvlieger, 27 sep 2012.

1. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

Hallo, via dit draadje een verzoek om mening/advies over de juiste verhouding van motor, en rotor toerental + de tail rotor.

het gaat om m'n AS-350 (trex 450 sport v2 met schaal fuselage).
    om m'n ESC rendabel te houden, staat m'n th curve op 75%.
    mooi voor de main rotor, maar de staart rotor heeft (nu de romp erop zit) te weinig toeren om goed te sturen, waardoor de slider bijna geheel in de hoek staat...

de 12 tand motor pinion is toen vervangen door de oorspronkelijke 15 tand.
    maar nu staat er voor mijn gevoel véél te veel toeren op de main rotor, denk zelfs teveel voor een schaal heli. :(:(
    net of ie in idle up staat als 3d heli...
    kan 'm ook niet meer makkelijk rustig op hoogte houden etc.
    wel doet de staart het nu veel beter, en staat de slider niet meer geheel aan één kant van de tail rotor as.
    is die hoge toerental normaal, of is het beter om bij een schaal heli de RPM wat lager te hebben???

groet,
    hoogvlieger

Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2012
  2. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    :cool:Als je nu grotere staartbladen op zet moet het toch beter worden,
    die verhouding van hoofdrotor RPM en heckrotor zal ik niet veranderen, als die sice (450er) niet verandert woord.
    :eek:Ik had het anders om bij de 250er, dat die staartbladen te groot waren,
    de heli was onrustig in het heck en met kleinere staartbladen weer rustiger en toch nog goed te sturen.

:rolleyes:En wat RPM betreft, als die te langzaam is, kan je volgens mij nog moeilijker met de staart sturen,
    misschien ook ma de RPM meten,
    bij mijn 450er ook een grotere pin opgezet en als je luistert, denk je dat hij nu langzamer draait, maar is niet zo, anders om.

3. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    staart toeren

Ik ben zeker niet de meest ervaren modelpiloot hier, maar het lijkt me wat vreemd. Het toevoegen van een schaalromp zal absoluut gevolgen hebben voor de vliegeigenschappen van de 450 maar de verhouding toerental mainrotor en tailrotor is niet veranderd.

Blaast de tailrotor misschien tegen een groot kielvlak van je schaal romp aan ? Dan kan ik het me voorstellen....

Wat mij verbaasd is een 15T pinion; mijn TREX450 heeft voor gewone vlucht voldoende aan een 11T pinion, in idle up de throttle naar 95% en dan is er voldoende power voor loops/flips/rolls. Als ik er een 13T op zet heb ik zo veel power op de hoofdrotor dat ik full 3D zou kunnen gaan vliegen, al laten mijn skills dit bij lange na niet toe. Als ik 15T toe zou passen spat het ding uit elkaar ben ik bang !

Misschien gaat het hier dan over het vermogen van de motor, vooralsnog vind ik het een raar verhaal omdat de verhouding niet is veranderd.

Ik hou het draadje even in de gaten want ik ben ook wel benieuwd (voor als ik in de toekomst misschien een schaalromp om mijn 450 zet !)

4. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

dat gaat bij mij helaas niet werken Uwe.
    die bladen zijn ook langer, en zullen dan tegen de blauwe staartvin aan komen...

heb geen RPM meter, dus daar dan eerst naar kijken :)
    maar wat is dan een goede meting, of ''cijfer'' voor de kop??
    200??:confused:

groet,
    Hoogvlieger

5. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

thanks voor de info :)

Jawel :)
    dit is 'm
    tja, wat jij schreef over loop etc kon ik met een 12T pinion.
    dit komt mede door de hoge TH curve, om de ESC goed te houden.
    als ik die zo laag zet als voor dit apparaat nodig is, heb ik aan het einde van de vlucht een bakplaat in de romp :rolleyes:

dat vrees ik dus ook!!
    maar als ik de headspeed omlaag haal, blaast de tail niet goed genoeg meer :(
    waardoor ik 'm bijna vol rechts op rudder moet geven, om 'm maar recht te hangen, laat staan een bocht naar rechts...

groet,
    Hoogvlieger

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. wildwil

wildwil

Lid geworden:
    29 jul 2010
    Hallo mede vlieger met een AS350..;)

Ik vlieg dan wel met een 600size, maar ik had ook het zelfde probleem.
    Opgelost door iets meer toeren te draaien en grotere tail bladen.
    Zelf vlieg ik hem met een drie blads kop, welke dan weer niet te hooge toeren mag draaien.(max 1800)
    Maar verder een mooi vliegbeeld.
    Het is altijd even zoeken en vragen naar oplossingen.
    Kom je er niet zelf uit hebben we toch maar hier een mooi form....
    En als het niet lukt bel dan effe met RC heliparts, Albertino heeft genoeg ervaring op alles wat met een heli te maken heeft.

Suc6 met vliegen en maak eens een filmpje..

Gr Wil :robot:

7. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

hoi collega ;)

grotere tailblades werkt niet vanwege de verticale tail fin.
    die word dan in plakjes gesneden :D
    hoeveel toeren heeft de 600 op de kop??:confused::)

groet,
    Hoogvlieger

8. TdeB

TdeB

Lid geworden:
    5 jun 2008
    Je kunt proberen de tail blade grips te wisselen van leading edge control naar trailing edge control (of andersom).
    Misschien kun je dan meer instelhoek krijgen.

Tim

9. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    Drie blads tailrotor klinkt als een mooie maar dure oplossing. Bestaat er geen groter vrijloop tandwiel voor jouw heli ? Daarmee hou je je rotorsnelheid origineel maar tail gaat sneller draaien. Voor TREX450 zijn die wel te krijgen, kortom dan toch verhouding veranderen.

Hulp bij een helispeciaalzaak (welke dan ook) is sowieso altijd een goed idee. De winkel waar ik regelmatig spullen koop (Flycam Lexmond) kan ik altijd terecht voor specifieke vragen, en is altijd bereid te helpen. Ik zal het morgen eens vragen daar ik ga daar 's morgens heen voor wat spulletjes.

10. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    O en wat is dat met je regelaar ? Bij mij maakt het niet uit op welke stand ik vlieg dat ding is niet heet te krijgen !?!?

Overigens wel een mooie romp !

11. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Mijn 600er hovert met 1900,
    en de 450 vliegt tussen 2200 en 3200.
    Moet je het precies weten wat ik vlieg met de 450, moet ik nog een keer meten, ik vlieg zo, da het goed voelt.

12. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

om dat te beantwoorden: dit is een stukje kennis wat Student me vertelde:
    Dank je wel :D

groet,
    Hoogvlieger

13. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Het feit dat de regelaar niet warm wordt, wil niet zeggen dat het goed is natuurlijk ;-)

ik heb zelf ook wel eens een tijd op 60% gevlogen, maar dan wel goed de temps in de peiling houden, omdat je buiten het rendabele gebied gaat werken

Qua toerental op de kop, ik heb bert(brutus) wel eens zien vertellen dat hij 2000 toeren op de kop had bij zijn 450
    Geen idee of dit met of zonder romp was, maar dit is voor de gemiddelde vlieger misschien wat aan de lage kant

Bij ons in de club hebben we een lid met een 450 in een traumaheli romp, hij had hetzelfde probleem
    dit hebben we een stuk beter (let op: niet opgelost..) door er mini titan bladen op te zetten.
    de trex bladen zijn slank, bij de mini titan bladen is de afstand tussen voorkant blad en achterkant blad groter
    Daardoor krijg je ook meer luchtverplaatsing, dus meer vermogen op de staart

Wat de eerder genoemde Brutus ook wel eens deed, was de hoofdrotorbladen van een mcpx kleiner trimmen tot ze klein genoeg waren voor in de staart van een 450
    geeft hetzelfde effect, al zou ik zelf eerst met de mini titan bladen beginnen

Verder is het ook een bekend gegeven dat een heli met een romp veel last van de staart heeft..
    sommige 1:1 heli's kunnen niet eens dwars op de wind hooveren, laat staan vliegen
    de schaalrompen hebben dat ook
    dat is ook de reden dat je met een schaalromp er beter aan doet om de hh van de gyro uit te zetten.

Mijn clubgenoot zijn heli werd ook met enige regelmaat uit het lood geblazen..

14. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    inderdaad bij Schaalhelis de HH uit bij te veel wind,
    in HH verlies je zo veel kracht aan de staart, dat de heli plotseling hoog of laag gaat, terwijl de gyro de staart probeert vast te houden,
    zou het dat toch een beetje kunnen zijn, dat je te krampachtig probeert de staart vast te houden?

15. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

dat is nu de reden dat HH bij mij altijd uit staat.
    want de servo houd het dan niet meer, en zal vroeg of laat bezwijken onder de druk van de HH.

heb vanmiddag nog een testvluchtje kunnen doen met een 13T pinion erop.
    één tandje kan veel verschil maken!! :D
    lijkt erop dat ik een mooie compromis heb gevonden tussen tail en main rotor.

wanneer de wind gaat liggen een tweede vlucht maken om de échte veranderingen in vlieggedrag eruit te halen :)

groet,
    Hoogvlieger

16. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    @hoogvlieger:

zal mooi zijn, als het zo lukt en je tevreden kan zijn met je mooie heli !!

17. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    ben benieuwd of het met die nieuwe pinion gelukt is.

vind die romp echt geinig, heb je evt. een filmpje van het vliegbeeld

18. TdeB

TdeB

Lid geworden:
    5 jun 2008
    Hier nog naar gekeken?

19. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Een romp/schaalheli moet je niet in HH modus vliegen, dit soort helikopters zijn sterk geneigd om de neus in de wind te steken, sterker dan je staart aansturing is. Het gevolg is dus dat je staartrotor al het vermogen opslurpt.
    Zekers bij rondvlucht, de staart volgt vanzelf in normal modus en ontlast je de boel.

20. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

@Tim: de heli werkt nu zoals ik 'm hebben wil.
    en je tip: dat is toch voor de main rotor??

@Rheli: de gyro staat in Rate Mode.:)
    met HH was de tail servo er namelijk al lang geweest. :rolleyes:

groet,
    Hoogvlieger

Deel Deze Pagina