Bouwverslag Junkers Ju-87 B2 Picchiatello ⇨ W.Nr.0353 | 236 Sq. 96 Gr. Aut. B.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 30 okt 2013.

1. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Goed gemaakt.
    Zo zie je dat je met eenvoudige middelen een mooi eindresultaat kan bereiken.

Ton

2. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Mooi gedaan man :thumbsup:
    Hoe heb je die gaatjes in de loop geboord?

Groeten, Ralf

3. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Ton en Ralf bedankt! :D

De gaatjes heb ik uit de hand met een dremel geboord. Was lastig want het boortje liep steeds weg op het ronde buisje, vandaar dat de gaatjes niet mooi in een lijn zitten maar wat golven over de loop :oops: Voortikken met een centerpunt lukte niet want dan sloeg ik `t dunne buisje dicht. Achteraf gezien had ik dan beter tijdelijk een staafje in de loop moeten doen, maar da`s nu te laat ;)

Groeten, Ramses

4. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Mooi gedaan ! heb je dat metaal effect met een ''dry brush'''gemaakt ?

Mvg,

Bart

5. Sven-Boxmeer

Sven-Boxmeer

Lid geworden:
    15 mrt 2009
    dat geweer is mooi gemaakt zeg!

6. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Ja dat ism!
    Gaaf

7. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Update

.
    Bart, Sven en Femmo bedankt! :D
    @ Bart: Ik heb de Mauser met aluminiumtape bekleed en hoefde het gunmetalgrey er alleen maar met een fijn schuurpapiertje langs de randen af te schuren voor een verweerde indruk.

Van balsa een plug voor de wielbekleding gemaakt:

Ik heb de tweede laag PU licht geschuurd. De laatste foto van de Picchiatello in hout. Vanavond gaat er een grondlaag grijs overheen:

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    peter 55 vindt dit leuk.
  8. Sven-Boxmeer

Sven-Boxmeer

Lid geworden:
    15 mrt 2009
    3 x raden welk project ik net op een post van mbf op facebook voorbij zag komen :D

9. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Eeeeh een multicopter

10. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Ik zag het Sven, leuk!

Groeten, Ramses

11. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
  12. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Ramses ,

Hoe ga je de wielkappen maken ?

Mvg,

Bart

13. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Ik zoek inderdaad ook altijd naar walk-arounds van de kisten die ik bouw Serge, bedankt. De Stuka in het RAF Museum te Londen is alleen helaas een latere D-versie.

Ha Bart, daar zat ik eigenlijk nog wat over te twijfelen, van balsa of van glasweefsel oid. Ik heb een wielkap van balsa gemaakt welke ik ook als plug kan gebruiken.

Ik zag bij de Action hele goedkope hobbyklei en wilde eens proberen dat te gebruiken om eenvoudig, goedkoop en snel een afdruk te maken.

Het probeersel:
    De goedkope hobbyklei, 5 potjes voor zo`n €1,50

Meer dan genoeg voor de afdruk van een halve wielkap. In een ijsbakje de klei geduwd en de plug met wat zeepwater ingesmeerd om te kunnen lossen. Daarna de plug tot de helft in de klei geduwd en er weer uitgehaald:

Een laagje glasweefsel en epoxy erin gesopt met een penceel. Niet te hard duwen want dan duw je ook in de klei. M`n epoxy is helaas op dus heb het voor dit probeersel bij één laagje glasweefsel gehouden:

Wanneer de epoxy hard is kan je het klei er heel eenvoudig weer afhalen en de klei kan weer hergebruikt worden. Resultaat:

Valt opzich niet tegen, maar om ze sterk te maken moeten ze een stuk dikker worden en ze zullen dan uiteindelijk zwaarder zijn dan de balsahouten "plug". Het is wel een methode die ik voor andere onderdelen vaker toe ga passen want het werkt erg eenvoudig en snel en is heel erg goedkoop.

De wielkappen worden dus gewoon van balsa wat betekent dat ik er dus nog maar eentje hoef te maken ;)

Groeten, Ramses

14. scaleflying4life

scaleflying4life

Lid geworden:
    24 nov 2007
    wielpoten

Hoi ramses,

Misschien een idee om je wielkappen van de picachu ;))

Van gelamineerd triplex en balsa te maken.
    zo heb ik mijn poten van de D.21 gemaakt is puur een tryout.
    maar moet zeggen het is erg stevig, ik heb daarbij de wielpoten in zijn geheel door laten lopen .
    dus van boven naar beneden is de constructie van gelamineerd triplex en balsa met in de kern 3x 4 mm staal draad.
    het wiel zelf zit vast met een hardmetalen bus die ik door de wielkap heb geboord.
    het voordeel van de triplex kern is stevigheid , de uiteinde zijn uiteraard van balsa omdat je dat mooi in vorm kan schuren.
    het geheel oogt stevig en is ook stevig, mijn vleugel zal het eerder begeven bij een te harde landing.

groetjes pascal

15. summit

summit

Lid geworden:
    13 dec 2009
    Hoi Ramses

Als eerste , geweldig wat je aan het bouwen bent .

Vraagje

Wat doet het druktankje onder het machinegeweer , ik heb het internet geraadpleegd , maar vind niets terug hierover ( waarschijnlijk zoek ik verkeerd , maarja ) .

MVg Peet

16. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Hoi Peet, bedankt! :D Ik heb geen verstand van vuurwapens maar zag het druktankje op foto`s staan en heb het maar nagemaakt. Hieronder bijvoorbeeld te zien op een foto van een Mauser MG81Z (Zwillinge) uit een latere Stuka. Deze twee MG81`s naast elkaar gemonteerd geven ca. 3000 schoten/minuut in plaats van de ca. 1500 schoten/minuut van een enkele Mauser MG81:

@ Pascal: Ze worden inderdaad van hout, ik ben bezig er nog een wielkap van balsa bij te maken (had er al één gemaakt ;)). Hier de tweede grof gevormde wielkap, moet nog verder in vorm worden geschuurd:

Ik moet nog verzinnen hoe de wielkappen te bevestigen zodat ze wat kunnen bewegen en niet bij een harde landing de vleugel slopen, heb al wel een idee.

Groeten, Ramses

17. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    @ Peet: Ik vond dit net en lijkt me de reden van het druktankje:

The German Aircraft Machine Gun, MG81, 7.92 mm, is a Mauser designed air-cooled, belt-fed, recoil-operated (gas assisted) weapon which fires from an open bolt. The weapon is light and easily manufactured and is used in place of the German M.G. 15 in many German aircraft. It is a flexibly mounted gun and serves as an observer’s weapon.

Caliber 7.92 mm. (.312 in.)
    Weight 13 lb., 14 oz.
    Length 35 ins.
    Length of barrel 18.75 ins.
    Operation Recoil, gas assisted
    Fire Automatic only
    Muzzle velocity* 2,500-3,000 f/s
    Rate of fire 1,200 to 1.500 rds./min.
    Ammunition All 7.92 mm Mauser types
    *Muzzle velocity varies according to ammunition used.

Groeten, Ramses

18. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    En dat gaat [URL="[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    expansie vat heeft te maken met de gasterugstoot welke opgevangen wordt om beider afsluiters terug te kunnen drukken om de volgende patroon te kunnen pakken in een non paralell schot systeem ,waardoor je een stabiel platform creert(lees geen terugslag maar een constante duw ) waardoor je beter kon mikken . tevens was het expansie vat al onder druk waardoor weigeringen minimaal waren .

20. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Update

.
    @ Femmo: Heftig 8-O
    @ Serge: Bedankt voor de info!

Update

Ik heb op de Picchiatello een laagje grijs als primer gekwast. Op sommige plekken is de houtnerf helaas nog te zien en moeten nog wat geplamuurd worden. Bekleden met glasweefsel geeft een gladdere huid dan bekleden met tissue direct over balsa. Alle onderdelen zijn nu klaar en de ruwbouw is dus helemaal afgerond. De onderdelen van de grijze muis:

Even in elkaar gestoken, de wielkappen nog los naast de wielpoten. Alle stukjes balsa, triplex en litho worden nu echt een Picchiatello [stuka] :D:

Nog één wielkap bijgewerken en dan alles weer schuren en beginnen met het afwerken.

Groeten, Ramses

peter 55 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina