Jureren start/landing F3A-C

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 2 mei 2011.

  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik kreeg er meerdere vragen over op de A wedstrijd, het bleek dat men niet teveel wilde 'zeuren' (bij de SC) maar toch wel nieuwsgierig was hoe het nou zat.

    Wat? Het starten/landen in de C klasse. Dit onderwerp is op de vliegersvergadering ter sprake geweest en ik, en kennelijk meerdere met mij, waren in de veronderstelling dat besloten was dat start/landing in de C niet (meer) gejureerd zouden worden.

    Tijdens de 1e C wedstrijd dit seizoen, zijn de starts en landingen echter wel gejureerd.

    Aangezien ik toch al luis in de pels ben, heb ik de vraag maar voorgelegd aan de SC. Ik post het hier om de andere vraagstellers te laten delen in het antwoord.

    het is dus niet mijn bedoeling hierover een discussie te starten

    Het SC standpunt is als volgt

    - voor de F3A-X (C) is besloten starts/landingen niet te jureren
    - voor de F3A-C is er op de vergadering kennelijk besloten dit over te laten aan de SC
    - de SC heeft besloten dat voor F3A-C de starts/landingen wel gejureerd moeten worden

    Als redenatie hierbij werd gesteld dat van X, B en A vliegers het als bewezen wordt geacht dat die kunnen starten en landen (als ik naar mijn eigen landingen kijk vd. laatste wedstrijd.. hmm). De C vliegers worden nog geacht zich te bewijzen op dat vlak. Men gaat er daarbij vanuit dat deze dan ook zullen gaan trainen op crosswind landingen, óók bij forse wind (wedstrijden worden pas afgelast vanaf 6bft).

    Dat is dus hoe het nu zit, en dus is het correct dat op de 1e C wedstrijd de starts/landingen beoordeeld zijn.

    Waarvan akte.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mei 2011
  2. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    367
    ik ben voorstander van het niet beoordelen van de start en landing. Dit om 2 redenen:
    - het is in mijn ogen slecht te beoordelen en de eisen aan het figuur staan slecht omschreven;
    - het dwingt vliegers om crosswind te starten en landen.

    Het verbaasde mij ook bij de eerste C wedstrijd dat het beoordeeld werd aangezien de tendens tijdens de vliegers vergadering tegen het beoordelen van de start en landing was.
    Diep in mijn geheugen van de vliegersvergadering staat dat er besloten was het te beoordelen met 0 of 10 punten en K factor 1.
     

Deel Deze Pagina