ka/funtana achtig model

M`n eerste serieuze poging om zelf wat vliegend te maken :)

gaat dit vliegen ????

gewicht vliegtuig 302 gr.
electronica +accu 321 gr.
totaal 623 gram

span 105.5 cm
lengte romp 91.0 cm

Hoe rekent men de oppervlakte van de vleugel uit. incl. het stuk waar die door de romp gaat of alleen beide vleugels ??

motor axi 2808/16
accu 2s1p 1500Ma

1 plaat depron 6 mm
een paar stukkies balsa
en een halve zeepfles voor de cockpit :)

v1.jpg

v2.jpg

v3.jpg

v4.jpg

het zwaartepunt(kantelpunt is het zelfde?) ligt bij de zwarte ster

v5.jpg

zoals gezegd heb ik geen idee of dit gaat vliegen, ik hoop binnenkort een keertje hulp daarbij te krijgen
tips en op of aanmerkingen welkom. ik ben nog een echte beginner en beleef alleen aan het bouwen al erg veel plezier

groet marco

Waarom zou dit niet gaan vliegen? Ziet er goed uit...

ik hoop dat de electronica combinatie goed is , geen ervaring daar in en een beetje afgegaan op de adviezen van de modelbouwzaak

de prop is trouwens een apc 10x3.8

ziet er goed vliegbaar uit. de hevels van de rolroeren zitten wat vreemd geplaatst, dat verkleint de uitslag.
wat is het gewicht en waar ligt het zwaartepunt, hoe lopen de roeren. dat zijn zo wat vragen die beantwoord moeten worden voor het invliegen.
Heb je dit gebouwd zonder vliegervaring? dat maakt de prestatie nog groter.
Als je vermeld waar je woont kan er iemand reageren om je te helpen.
In je profiel kun je dat opnemen en anders even vermelden in een vervolg berichtje.

groet Erik

M`n eerste serieuze poging om zelf wat vliegend te maken

Dan ben ik benieuwd naar je 10e poging want dit ziet er al heel goed uit! knap werk!

Wel apart dat de servo stangen en hevels aan de bovenkant zitten. :D

hallo Erik,
het totaal gewicht is 623 gram de rest van de gegevens staan boven aan in de 1e post

hoe die hevels geplaatst moeten worden weet ik eigenlijk niet, doormiddel van foto´s van allerlij modelen hier op het forum heb ik een tussen weg gekozen. en of de uitslag van de rolroeren voldoende is zal de praktijk uitmoeten wijzen maar zo wel graag willen weten hoe je meer uitslag zou kunnen verkrijgen doormiddel van de hevels.

het zwaartepunt staat in de laaste foto aangegeven doormiddel van die zwarte ster. als ik het toestel bij de uiteinden van de vleugels op m´n vingers o.i.d leg ligt hij op dat punt in balans(neem aan dat dat het zwaartepunt is :oops: )

en inderdaad, het is gebouwd zonder noemenswaardige vlieg ervaring er bestaat ook geen tekening van. alleen wat fotos van modellen hier en daar gevonden op internet

ik woon een beetje ver weg van de meesten van jullie namelijk in paraquellos de jarama :) dat ligt in spanje

groet marco

Hoi Noah,

Ik neem aan dat ze normaal aan de onderkant zitten dan ?
zal daar de volgende keer rekening mee houden :)
hier voor had ik een diablo shock gebouwd(op de achtergrond te zien op de eerste foto) die had ze ook aan de bovenkant. vandaar

in spanje?hmm..ik kom hem graag invliegen.
even met de vrouw overleggen of ik het (hele) weekend mag vliegen..whaha

spaan14 zei:
in spanje?hmm..ik kom hem graag invliegen.
even met de vrouw overleggen of ik het (hele) weekend mag vliegen..whaha

is goed :lol: bereid je maar voor op temperaturen dik boven de 30 graden, het is me toch een partij warm hier vandaag :zon:

De roerhevels plaats je normaal zo dat het punt waar de stuurstang erop aansluit precies boven de scharnierlijn is. Ik denk dat het zwaartepunt iets tever naar voren is, reken dat nog eens na met dit online programma. http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg neem dan ongeveer 30 % van MAC.

Verder heb ik maar 1 opmerking, plaats in het vervolg de servo's van de rolroeren in de andere weg, nu kunnen ze te gemakkelijk kantelen als je stuurt. in de lange weg gelijk aan de stuurstang is normaal beter.

Hoi Theo,
ik ga dan proberen die roer hevels aan te passen omdat de uitslag mij niet helemaal aanstaat, indien mogelijk ook de servo´s maar dat zal wel wat moeilijker worden.
ik ben gisteren met dat online programma bezig geweest. als ik het goed berekend heb kan het zwaarte punt inderdaad iets naar achteren.
ik ga het nog een keer uitrekenen. vele voor mij nieuwe termen als mac, root chord, sweep distance . etc. moet ik ook nog even uitzoeken wat dat precies inhoud :)
groet marco

Roerhevels zeker aanpassen, zal zeer lastig reageren op ailerons anders.

btw, zou voor de eerste vlucht een iets snellere prop nemen dan 10/3.8. Minstens 10/4.7 of nog meer. dat zal iets vlotter vliegen.

Niels

ik zie net dat ik de verkeerde motor had vermeld in de eerste post, is inmiddels aangepast

Niels.
zou de combinatie van motor en accu dan nog goed zijn ? te lang vol gas slaat de regelaar vrij snel af. die is 35 amp. ik heb volgas een beetje terug gebracht op de zender
de overgebleven kracht van de motor nu is nog ruim voldoende om zo uit de hand recht omhoog te schieten.
maar ik heb nog een 10/4,7 liggen misschien gewoon even proberen. de eerste vlucht kan trouwens nog wel even duren want ik ga het echt niet alleen doen. alleen nog even de juiste persoon erbij zoeken :)

Gas terugregelen op de zender moet je niet doen, misschien heb je in een noodsituatie wel eens alle vermogen nodig, en daarbij, waar dient je gasstick anders voor? Normaal gezien vlieg je nooit volgas met een model als dit, dus dat de accu een beetje overbelast is op volgas is niet zo erg.

10/4.7 zal nog wel gaan, 9/4.7 kan anders eventueel ook. Is gewoon om wat meer propsnelheid te hebben, anders ga je het gevoel hebben dat je zeer veel gas moet geven om in de lucht te blijven. Met zo'n lage pitch prop vliegen voelt nogal "dood" aan als je rondjes vliegt, is meer iets voor keihard 3D;).

Als je met die shockflyer op de achtergrond goed overweg kan mag iets als dit vliegen geen probleem zijn ;).

Niels

Back