Op mijn Happy Hunter komen 2 kaapstanden :?: Op de Smit Hunter waren ze volgens mij verplaatst of geheel verwijderd. Vindt het wel leuke dingetjes, maar wat is in hemelsnaam de functie van van deze dingen. :roll: Nog een: hoe komt een sleepverbinding tot stand tussen sleper en het te slepen vaartuig. Neem aan dat ze niet zomaar even een tros "overgooien" naar het andere schip. Ben weer zeer benieuwd naar de antwoorden. :wink: Greetings, Luit
een kaapstand is een paal met daar twee rollen op waar je een touw tussen door legt nu kan het touw alle kant en op staan terwijl het wel gewoon recht naar de lier word geleid. als je deze op je boot wilt bouwen raad ik je aan om deze door het dek naar de bodem van je boot te maken en hem daat te bevestigen omdat er vaak vool kracht op vrijkomt. ik hoop dat je nu genoeg weet zo niet stuur even een mailtje met je vrag naar me groeten taco annema taco84@home.nl
hallo het slepen gaat inderdaad zomaar met een trosje hangt wel af wat ge aan het slepen zijt natuurlijk he een booreiland is iets anders dan een coastertje niet dan ook nog af je op zee sleept dan op de schelde daar wordt er met een rekker gesleept das een kabel met een stuk nylon er tussen dat speciaal gevolgten is en zo rek op de sleep kan zetten ik heb eens een reportage gezien daar waren ze aan een ijsberg aan het trekken om die uit de richting van booreilanden te houden waren ze zo een weekje of drie aan zo een berg aan het slepen volle gas leuren aan zo een berg niet normaal die kaapstanders maak die maar srieus vast want anders pleur je die zo van je schip ik ken de kaapstanders van de smit dat zijn er met twee en met een rol die rollen kun je best tot zo diep mogelijk in je schip laten steunen want daar trek je met al je kracht aan dat was het zowat sportieve groeten raf
Luit schreef: De sleepverbinding tussen twee vaartuigen komt heel eenvoudig tot stand: Van het te slepen vaartuig wordt er eerst een 'apenvuist' overboord gegooid. Een apenvuist is een touw met aan één uiteinde een gevlochten bol zodat door het gewicht van deze bol het zeer eenvoudig word om je touw te gooien naar een plaats waar jij het wilt hebben (waar is mijn goeie ouwe marinetijd gebleven?). :cry: Het andere uiteinde van dit touw wordt dan op het te slepen vaartuig aan de lus van de eigenlijke sleeptros vast gemaakt. Dus de bemanning van de sleper hoeft enkel maar de apenvuist binnen boord te halen terwijl de bemanning van het te slepen vaartuig zachtjes de sleeptros laten vieren. Eens het touw met de apenvuist volledig aan boord van de sleper is hoeft men nu enkel maar de sleeptros aan de sleephaak van de sleper te bevestigen. Zo, dit was een beetje in't kort hoe een sleepverbinding tot stand komt en inderdaad, uiteindelijk komt het er op neer dat men gewoon maar een trosje overgooid. Groetjes, Droopy
"Kaapstand" komt af van het woord "kaapstander". Dat was een verticaal opgestelde lier op de bak of op het overloopdek van (bijv) een oostindiëvaarder. Als je wel eens op de Batavia (Lelystad) bent geweest, heb je er vast wel eens omheen gelopen. De grote kaapstander (op het overloopdek (geschutsdek) bediende de grote mast, de kleine kaapstander (op de bak) bediende de fokkemast. Een andere lier was de horizontaal opgestelde lier, het "braadspil". Deze werd op de Batavia gebruikt om de zeilen en de ra van de bezaanmast te bedienen. Eenzelfde soort lier trof je ook aan op kogge's, de kleinere handelschepen die tussen de Hanzesteden voeren, een eeuw eerder. Het vastmaken van een tros kon ook (met name bij de marine) op een andere manier gebeuren: Als een schip op zee bevoorraad moest worden, door HM Poolster of HM Zuiderkruis, werd een verbinding gemaakt door het overschieten van een lijn. Met het geweer FAL werd d.m.v. een gaspatroon een lijn overgeschoten. (gaspatroon: een huls met alleen kruis en geen kogel) Aan die schietlijn zat een (wat dikkere) hieuwlijn en daarmee werder de lijnen overgetrokken die uiteindelijk als een soort kabelbaan gingen dienen tussen de schepen. Daar konden pallets met voedsel of een brandstofslang met diesel mee tussen de schepen heen en weer gehaald worden. Bij de KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij werden ook wel mortieren (krombaangeschut) gebruikt die vanaf het strand een lijn schoten naar een schip wat op de oever vastgelopen was. Ook dan weer hetzelfde principe: dunne lijn overschieten, daar aan vast zat een dikkere lijn, tot je uiteindelijk de lijndikte had die de klus moest klaren. Voordeel van een geweer of mortier: Je kan over een grotere afstand een verbinding tot stand brengen. Roel
Ik geniet met volle teugen van dit forum :!: :!: :!: Al die antwoorden, het is gewoon geweldig. Bedankt :!: Luit
Oké, een andere verklaring van een ogenschijnlijk "vieze" uitdrukking: "Met je kloten voor het blok staan"... Zoiets zeg je niet als je in het gezelschap bent van ZM Koning Albert of HM Koningin Beatrix. Toch is het een hele 'nette' zeemansuitdrukking. "kloten" zijn houten ballen met een gat er in. Door dat gat is een touw geregen. Een touw met een aantal kloten fungeert als een soort kogellager tussen mast en een ra. Eén nadeel: zo'n touw met een kloot erin, kan niet door een takel heen. (een blok) Dat gaat nu eenmaal niet, het stopt. Dus: "met je kloten voor het blok staan"betekent: je kan niet verder, tot hier toe. Heeft dus niets te maken met een nogal perverse martelmethode middels hakblok en teelballen of zo. (Ik zie jullie denken..... :? ) Roel
Leuk is dat: Probeer je een nette verklaring te geven voor vieze woorden, gaat je hele verhaal op aan de censuur.... Fijn, die klote-automatisering! (en dat was niét net bedoeld!!) Roel :wink:
Roel, blijf effe serieus joh. Ik probeer hier in alle ernst dit forum door te nemen en ik ben van het lachen al twee maal van mijn stoel gedonderd. Resultaat: kinnebak uit de haak en mijn klavier naar de kl%$(censuur) Droopy
iik zag op het nieuws dat er ergens op de wereld een lach dokter is die leert je op je stoel te blijven zitten terwijl je lacht