Kaartje om je ESC in te stellen.

Wat hebben die piepjes in de zender te maken met de instellingen van je motorregelaar? Ik zie eerlijk gezegd dat verband niet!

Om je ESC in te stellen heb je toch zo'n procedure waarbij je via de zender piepjes - korte en lange - in een bepaalde volgorde hoor en dan moet je op het juiste moment de linker handel van de zender respectievelijk naar voor en achteren bewegen om de instellingen te veranderen. Dat vind ik nogal lastig, je moet precies op het juiste piepjes signaal de handel over halen anders kan je weer opnieuw beginnen.

A ha, dat bedoel je. Maar die piepjes komen niet van de zender maar die maakt de regelaar om aan te geven bij welke stap in de programmeer lus je bent. ;)
Dat is lastig, zeker weten. Een vergissing is zo gemaakt en één piepje mis tellen geeft al een ongewenst resultaat.
Zo'n programmeerkaartje werkt zoals de fabrikant dat heeft bedacht.
Heel globaal is dat als volgt: Je sluit de kaart aan op je regelaar en daarna sluit je de accu aan. De motor moet je meestal niet aansluiten. Moet je hem wel aansluiten haal dan de prop eraf dan kan er weinig fout gaat als de motor plots zou gaan draaien.
Meestal zitten er ledjes op het kaartje waarop je kan zien hoe de regelaar op dat moment is ingesteld. Op een bepaalde manier kan je dan die instellingen aanpassen. Soms door het indrukken van een knopje soms door een soort menu door te gaan. Soms door een jumpertje te verplaatsen. Wel wie weet zijn er nog meer mogelijkheden.
Exacter kan ik het niet vertellen omdat de diverse fabrikanten daar hun eigen ideeën over hebben. Daar komt nog bij dat er zelfs verschillen tussen bepaalde types van één "merk" kunnen zijn.
Maar meestal zit er wel een vrij duidelijke gebruiksaanwijzing bij. Tenminste als je Engels of Duits kan lezen want Nederlands zit er zelden of nooit bij!

Ja, inderdaad de piepen komen uit de ESC zelf, zo vaak doe je het ook niet hè.
Ik heb inmiddels begrepen dat die kaartjes per merk verschillen, maar goed zo duur zijn ze niet. ik denk dat ik voor mijn volgende ESC zo'n ding erbij neem. gemak dient de mens nietwaar ;)

Ja, inderdaad de piepen komen uit de ESC zelf, zo vaak doe je het ook niet hè.
Ik heb inmiddels begrepen dat die kaartjes per merk verschillen, maar goed zo duur zijn ze niet. ik denk dat ik voor mijn volgende ESC zo'n ding erbij neem. gemak dient de mens nietwaar ;)

De piepjes komen uit de motor, wel aangestuurd door de regelaar.
In de regelaar zit geen zoemer oid, maar de motor krijgt pulsjes en maakt daarmee geluid.

En inderdaad met een passende! programmeer kaart is het leven een stuk makkelijker.

Rick

:roll: Op mijn leeftijd ben ik al blij dat ik überhaupt piepjes hoor, waar ze vandaan komen is dan van ondergeschikt belang hoor. :p

Diamond vtx is makkelijk via piepjes in te stellen. Je moet alleen tot 10 kunnen tellen. Dat lukt toch wel?

Tot tien tellen op zich moet na enig oefenen nog wel lukken, maar ik heb wel wat andere ESC's zo ingesteld maar ik vond het toch knap lastig het juiste moment te prikken hoor. slecht hoorbare piepjes, snel handelen enz.

Back