Beste collega turbine bouwers, Ongeveer een half jaar geleden heb ik via dit forum enige informatie ingewonnen omtrendt de constructie van mijn Kamps microturbine. Daarom lijkt het mij leuk om bij deze nog een paar fotootjes te posten van de resultaten. Om mijn turbine af te maken ben ik nog op zoek naar een geschikt stukje matriaal (hastelloy)om het turbinewiel van te maken, mogelijk dat iemand nog iets heeft liggen.... :wink: Met vriendelijke groet, Wessel
Hallo Wessel. Geen hastelloy gebruiken hoor Wessel , want dit is eigenlijk geen goed materiaal voor het maken van turbine wielen. Wat je beter kan zoeken is een stuk inconel 713 of 625 dit is prima spul voor het maken van turbine wielen. Inconel is prima te bewerken ,maar je moet het koud houden , dus in water of koel vloeistof als je het bewerkt. Kijk uit met hastelloy , mijn ervaring is : goed voor verbrandings kamers ,en ngv ,maar niet voor een turbine wiel , kan geen hoge hitte ,en trekkracht aan. Ik weet ook uit ervaring dat een turbine wiel zelf maken niet mee valt. Ik vind het fantastisch dat jij ook je turbine wiel zelf wil maken ,want dat kom je niet veel meer tegen. Als je er problemen mee hebt ,dan wil ik je graag verder helpen. Succes met het zoeken naar materiaal , ik heb het toen gehaald bij de haven van Rotterdam ,daar is een bedrijf wat wel eens van dit spul weg gooid. Moet je maar net weten . Ik zal aan mij collega vragen of hij nog wel eens wat van die plaat inconel tegen komt. groetjes, Martin.
Hallo Wessel. Mijn complimenten voor de turbine , zit er allemaal perfect uit hoor. Ik zal eens kijken of iemand nog een zelfbouw wieltje heeft liggen . Je hoort het wel . Succes, Martin.
Beste Martin, bedankt voor je snelle reactie, Ik had in eerste instantie een stukje inconel van een collega turbine bouwer (verfbrander) gekregen. Omdat inconel voor mij een nieuw matriaal is om mee te werken is dit helaas verloren gegaan. Mijn bevindingen zijn dat dit matriaal alleen maar te slijpen is. Dit is / was voor mij een reden om opzoek te gaan naar een alternatief (hastelloy). Ook hen ik overwogen om het wielje van 316 rvs te maken maar ik weet niet of dit wel goed gaat. Mvg Wessel
hoi wessel inconel is zelf harden en heeft een slegten warmte afvoer hier door trekt allen warmte in je gereedschap dus je moet rustig aan doen en goed koelen bv een boortje 2mm 100rpm of lager het is egt wel te bewerken buiten slijpen om oh turbine ziet er goed uit veel succes nog even 316 is geen optie niet doen als je kan gebruik inconel als je hulp nodig heb ik help je wel groetjes limme