Beste collega turbine/modelbouwers, Ik ben sinds een paar maand bezig met het bouwen van een turbine volgens het eerste boek van Thomas Kamps. Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat het ontwerp van de Kamps microturbine hier en daar is verbeterd, hierbij doel ik op de verbrandingskamer en het turbinewiel. Ik ben van plan om de verbrandingskamer van een KJ66 te gebruiken, kan iemand mij vertellen of dit wel een goed idee? Het "Homemade "turbinewiel wil ik vervangen voor een gegoten exemplaar, waar ik deze het beste kan bestellen? Ook ben ik opzoek naar 0.5mm 316 RVS, wie weet een geschikt adres in de buurt van leeuwarden. Ik heb Sallomons in groningen gebeld maar deze vond ik in eerste instantie vrij duur, 100mm bij 50mm 87 euro, of is dit wel redelijk. De diameter van de turbine heb ik verkleind van de in het boek beschreven 110mm naar het CV470 formaat 107.25mm, kan dit problemen geven of is dit niet zeer kritisch. Graag zie ik jullie reactie tegemoet en bij voorbaat dank, grt Wessel
Dag Wessel, welkom De Kamps turbine verschilt niet zo heel veel van de KJ66, sterker nog, de KJ66 is er deels uit ontstaan (...volgens sommige gejat zelfs.....) De KJ66 verbrandings kamer zal het hier gewoon doen, alle passingen op NGV natuurlijk effe checken. Ook die diameter aanpassing is geen probleem, alle KJ's draaien hier namelijk op. Je kan zelfs overwegen om de KJ66 compressor te gebruiken, die heefd een grotere inlaat diameter dan de standaard Kamps motor. (Ik geloof iets van 42 mm tegen 46 mm) Scheelt je zomaar 2 kg extra stuwdruk maar deze is wel iets duurder. Ik heb het Kamps boekje ook en er zullen ongetwijfeld verbeteringen zijn aangebracht sindsdien, uiteindelijk is het gekomen tot de KJ66 dus totdaar kun je je verbeteringen zoeken. Heb zelf echter geen ervaringen met die Kamps, misschien nog enkele anderen hier? Groetjes, Gerald
Hallo Wessel Goed te vernemen, dat je een Kamps/KJ66 turbine maakt. Eigenlijk kan je de slimme, of afhankelijk van je mogelijkheden, onderdelen combineren. Inderdaad kan de verbrandingskamer van de KJ 66 prima toegepast worden in zowel de Kampsketel als het gasblikje. ( dus maakt niet uit 110 of 107 en een beetje mm) Hetzelfde inzake de diffuser. ( gefraisd (KJ66) of met lamellen (Kamps), verschillen zijn relatief niet merkbaar inzake performance) Indien je exact de kamps bouwt, ( nog met gebogen stick vanuit het voorfront?) draait deze als een zonnetje. maar kom je rond de 5 a 6 kg stuwdruk uit. Indien je een giet wieltje aanschaft met een KJ66 Compressor wiel, kom je al gauw op 8kg uit. Dat gietturbinewieltje is op verschillende plaatsen op dit forum aangegeven alwaar aan te schaffen ( Medusa etc,) Mogelijk dat er nog een forumbouwer zich meldt en een wieltje voor je heeft liggen. Zelf heb ik ze tot nu toe altijd zelf gemaakt en haal ook ruim 8 kg. Het voordeel van de KJ66 verbrandingskamer is, dat je van rechte sticks gebruik kunt maken en eenvoudig de wervelgaatjes kan maken ipv trechterpijpjes insolderen. Alleen de tunnel van de KJ66 zou ik niet toepassen (voorspanningsveer bij achterlager) gewoon de schotelveer aan de voorkant houden. Op die manier voorkom je dat de as naar voren kan komen en het compressorwiel tegen het deksel aanloopt. Veel bouwers van de KJ66 (tunnel) hebben dit mee mogen maken. Aangaande RVS zijn ook wat bouwers die je mogelijk verder kunnen helpen. In feite heb je niet veel nodig en moet je net even de juiste kontakten leggen. Inderdaad als je zoiets moet kopen betaal je al gauw een behoorlijke prijs, terwijl bij een metaalverwerkings bedrijf deze stukjes in de metaalbak verdwijnen... Denk niet dat je in 1 keer een perfect motortje gaat maken.Je wilt altijd verder.... Er zijn nadien altijd dingen te verbeteren/aan te passen ( extra koelgaatjes, eenvoudiger smering, start motortje, stuwkone, NGV ( leitsysteem),Inconel, inspuiters, meer sticks, regeling, beveiliging, ECU, Kerostart etc. Maar zoals gezegd, zowel de 100%Kamps, alswel de 100% KJ66 (en ook kombinaties ervan), draaien als een tierelier, ook zonder verdere aanpassingen en vele bouwers hebben er veel en goed mee gevlogen.(en nog) Maar zelfbouwers blijven bouwen en experimenteren (met ook weleens minder goed resultaat, maar dat hoort er ook bij...) succes en groet, Jacques
Dag Jacques, da scheelde maar een minuutje.. Betreffend turbine wiel, effe mailtje sturen naar Dieter Albisser, ook héél goed spul: dalbisser@bluewin.ch Groetjes, Gerald
hoi Wessel ik ben ook begonnen met de kamps deel 1 maar je komt nog heel wat problemen tegen je kan het compressor wiel van een kj 66 (2038)gebruiken maar dan moet je ook de veer spanning aan passen en die word dan heel hoog dit is uit ervaring!! je kan dan ook beter je ngv aan passen wan de ngv van kj66 heeft een grotere door laat de binnen ring van ngv is kleiner van kj66 diffuser van kams kan je ook gebruiken voor een kj 66 is niks mis mee maar als je kans ziet bouw hem dan om naar een kj 66 bespaar je de moetem als je je email geeft heb ik wel de kamp de updaten voor je groetjes limme riksma kijk ook eens naar me link
Ik wil iedereen graag even bedanken voor de supersnel reactie.....top!! PS ik ben nog even aan het uitvogelen hoe het uploaden van foto's werkt zodat jullie de voortgang kan laten zien.
wessel je kunt beter even je mail adres anders neer zetten omdat je zo gegarandeerd plat gegooid gaat worden met spam. verander bijvoorbeeld je @ teken naar at
Ik ben ook begonnen met een kamps motor met eigen gemaakt turbine wiel liep goed. Omdat ik ook wel iets meer vermogen wilde heb ik er een 2038 compressor in gezet deze is groter in schoep hoogte en inlaat diameter. een kj66 verdichter andere as en inlaat waren ook nodig. Maar de motor werd te warm een teleur stelling. Het eigen gemaakte wiel heeft niet voldoende rendement. Het turbine wiel van Dieter albisser bracht uit komst ,de motor heeft nu ook 8 kg stuw druk in plaats van 5.
Ik heb de verbrandingskamer gemaakt van 321 rvs in plaats van 316, volgens de metaalboer zat hier weinig verschil tussen(behalve de prijs), klopt dit?
lijkt me dat je met turbine's je wel heel zeker van je zaak moet zijn en dat een klein beetje verschil voor een turbine een wereld van verschil kan zijn. natuurlijk weet ik dit als leek niet zeker.