Na anderhalf jaar (met veel bloed zweet en bier) werk heb ik afgelopen week voor het eerst mijn Kamps / KJ66 aan de praat gekregen. Hij draait op dit moment alleen nog maar op (vloeibaar)gas maar hoop straks over te gaan op vloeibare brandstof. Dit heb ik een keer geprobeert maar dit had tot resultaat dat de brandstof in de behuizing, en niet in de verbrandingskamer) ophoopte en daar is opgebrandt. Het brandstofpompje, kavan tandwiel type, regelde ik met een regelbare voeding maar bij lage spanning deed het pompje niets. Bij een hogere spanning sprong hij soms spontaan aan. Zijn er nog meer mensen welke ervaring hebben met deze pompjes en het regelen hiervan? Waarschijnlijk doe ik iets niet goed omdat dit pompje wel meer hiervoor wordt gebruikt. Ook trilt het motortje, na balanseren, nog een beetje. Ik heb geen voorspanning op de lagertjes staan, kan dit ook onbalans veroorzaken? Als er mensen zijn die nog tips hebben dan hoor ik het graag!! Mvg Wessel
Hallo Wessel, Aangaande het Kavan pompje, zijn er verschillende turbine vliegers die een dergelijk pompje jaren gebruikt hebben. (of nog steeds) Ik denk dat je dit pompje even uit elkaar moet halen, collectortje/borstels reinigen/checken. Het pompje kan normaliter heel goed geregeld worden. Het is geen technisch wonder, maar heel goed (zeker in testfase) toepasbaar. Mogelijk het pompje eens lekker een tijdje wat kero laten rondpompen...Als hij dan nog "hort en stoot", dan achter de mislukte turbine wielen aan smijten (over de schutting..) Je turbo mag niet trillen. Dus het balanceren is niet goed gegaan.... ( c'est simple). Inzake de voorspanning wordt deze bij de Kamps gecreeerd door de schuifpassing ( as versus tunnel) en de temperatuur verschillen. Beter is het een voorspanning te maken ( schotelveertjes ) een kilootjee is voldoende, terwijl er ook bouwers zijn die 5 kg voordruk toepassen. Ik begrijp dat je "normale" lagertjes toepast, hiervan kan de kooi ( afstandring van de kogeltjes) uit het midden gegaan zijn en een onbalance veroorzaken. Let op de smering. Als eenvoudige test, kan je de motor even in de hand houden en aanblazen met een gewone stofzuiger ( draait de motor ook al gauw 30 k) en dan mag je geen trilling voelen. Let op dat ook de compressor wordt gebalanceerd. (dus niet alleen de turbokant). groet, Jacques
Beste Jacques, Bedankt voor je reactie. Ik heb het compressorwiel niet gebalanseerd. Ik ben er blind vanuit gegaan dat deze al in balans was ook gezien de balanseersporen op de achterzijde van het wieltje. Ik heb dus de as en het turbinewiel gecontroleerd met het compressor wiel erop kon ik geen onbalans bemerken. Nu weet ik niet hoe precies de analoge manier van balanseren is.
Kamps/ KJ66 Beste Wessel, Ik zelf heb dit opgelost door de Kavan pomp permanent aan te sluiten op 8volt (4x2volt ) De pomp wordt gestart na het opstarten met propaangas............na het optoeren met het gas gaat direct de pomp aan. De brandstoftoevoer wordt middels een naaldafsluiter geregeld, er staat dus volle druk achter de afsluiter. In mijn geval wordt de KJ alleen gebruikt voor demonstraties dus is e.e.a. is in een project- opstelling ingericht. Dit voldoet natuurlijk niet als je er mee wilt gaan vliegen. Hier kun je dan beter een daarvoor geschikte pomp en ECU gebruiken. Verder gebruik ik de normale zuivere petroleum van de bouwmarkt met toegevoegde turbineolie. De brandstof toevoerleiding is NA de afsluiter gesplitst in een leiding voor de branderkamer, en een voor de lagersmering. In deze leiding zit tevens een kleine vernauwing waardoor maar 10ml brandstof per/min. loopt. Let op dat je de motor niet te lang op gas laat lopen, dan wordt hij veels te heet. De vloeibare brandstof heeft een koele werking op de motor. mvg Rene