Katja robbe

Discussie in 'Werkschepen' gestart door )ERIK(, 16 mei 2005.

1. )ERIK(

)ERIK( Guest

Hoi ik was al enige tijd in het bezit van een katja van robbe en vroeg mij af of ik er een speed 500e in kan zetten en welke prop ik nodig zou hebben voor en realistisch vaarbeeld met genoeg power ik heb er in het verleden wel eens met een 12turns auto motor mee gevaren maar dat was erg stuiterig

Is er tevens nog iemand in het bezit van de tekenigen die in het bouw boekje zitten ben ze namenlijk kwijt en aangezien de boot nog niet af is ( stoel stuur
    enzo )

2. Een speed 500e kan je er wel ingooien hoor,t'is alleen afhankelijk hoeveel toeren dat motortje heeft! :D .Waarschijnlijk zal ze met de gemiddelde 500 al behoorlijk hard gaan.Maar ik zou een 540 motor doen.
    Een standaard.(dit zijn snelle motoren en barsten van de power)
    Maar met die schroef krijg je dan een roomklopper.Maar als je een realistisch vaarbeeld wil,is een 400 al genoeg.

3. Carlo aka Rambo

Carlo aka Rambo

Lid geworden:
    8 feb 2005
  4. )ERIK(

)ERIK( Guest

De gegevens van de motor
    Speed 500 E 1788 6 - 12 V 12000tpm 0.4 - 2 A 67%
    50 x 35.8 8.5 x 3.17 158 g

5. Dat moet makkelijk kunnen!

6. Vincent K.

Vincent K.

Lid geworden:
    12 feb 2003
    Hoi,
    een speed 500 is een 540 alleen robbe had een type 500E. ook zijn er 10 tallen types 540 motoren.
    Voor de rest kan ik zeggen dat een 480 race ook een leuke motor is...deze is kleiner maar wel erg snel.. zo kan je de originele schroef behouden.

Succes.

Vincent

7. Je hebt gelijk sorry,maar...volgens mij heeft hij dus nog een 500e liggen.dan zou ik niet gaan investeren

8. Roel

Roel

Lid geworden:
    4 jul 2003
    Je kunt er niet zomaar een andere motor inzetten.
    tenminste kan wel maar je moet ook rekening houden met je schroef.
    als deze te klein is zal ie alleen maar schuim creeren maar niet echt hard gaan.
    Het schroefje wat erop zit lijkt me niet zo groot.
    Wat voor 1 is het.
    Ook te groot is weer niet goed omdat je dan je regelaar kan overbelasten

9. )ERIK(

)ERIK( Guest

de schroef is volgens mij zowie zo niet goed moet een 3 blads zijn maar dat schuim slaan zal wel mee vallen aangezien de motor 12000 tpm draait en ik er ook al een 12turns in heb gehad a 40000tpm maar welke prop heb ik nodig ???
    heeft er niemand een foto\tekening of zo heb namenlijk geen vlouw idee hoe de binnenkant in elkaar moet

10. Roel

Roel

Lid geworden:
    4 jul 2003
    Hier staat wel een foto van de boot.
    Alleen niet het binnenste maar je kan wel zien waar de stoeltjes en dergelijke komen

http://data.robbe-online.net/robbe_pdf_en/1020.pdf

maar had je geen andere onderdelen bij de boot?
    Dan zul je zelf iets moeten maken, een soort van houten dekje erin met een gat waar de accu in past en de ontvanger en regelaar er met dubdelzijdig tape of klitteband erop maken werkt goed

11. Xearo

Xearo Guest

hoe hard vaart zo`n bootje nu met een 500motor?

en is dat hard? ik kan geen beeld krijgen of het hard gaat of niet.

12. tja beetje stuiteren 20kmph?

13. Xearo

Xearo Guest

en is dat hard? of val je bijna in slaap aan de vijver?

14. Vincent K.

Vincent K.

Lid geworden:
    12 feb 2003
    Hoi,
    Die schroef van de katja is zo klein dat wanneer je er snel mee wil gaan er wel wat toeren op moeten. Nu zijn de 500/540 motoren over het algemeen geen toeren monsters. Dus of de boot veel harder gaat als met de standaard motor (met hetzelfde voltage) weet ik niet.
    En een grotere schroef kan je niet op deze as zetten, de as is maar een 2 mm dik of zo.

indien hij toch harder moet gaan en de 500 motor in zich moet hebben, dan zou ik zeggen. koop een 4 mm schroefas met wat schroeven. :)

groeten Vip-er

15. Xearo

Xearo Guest

maar komt het dan een beetje voorruit? of is het echt langzaam?

en hoe lang zal de vaartijd zijn met een 1500mA accu?

16. )ERIK(

)ERIK( Guest

het is al een 4mm as en heb m gevaren met een 12turns motor

17. xearo

licht er maar net aan wat jij hard vindt
    en die accu kan je uitrekenen met de gegevens van de motor

18. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    eej,

ik heb de katja zelf ook, heb er een messing 3 blad schroef onder zitten, en een speed 500 race 7,2V van graupner. Hiermee kan je snel varen, maar ook gewoon rustig (dus dan niet volgas)

Heb hem ook met een speed 600 gevaren, maar dat is gekkenwerk, daar is het model niet voor gemaakt, stuitert dan alle kanten op.

Ik heb het boekje ook nog liggen, dus als je iets nodig hebt, stuur maar even een PB'tje en dan mail ik het wel naar je toe (als je het nog nodig hebt) 8)

Ben hem nu aan het restaureren en aandrijving wordt misschien anders, maar dat zie ik nog wel, verder wel een leuk bootje om mee te varen

grtz jurriaan

Deel Deze Pagina