Waar kopen de meeste hun "peut" zoals ze hier zo mooi kunnen zeggen? Ik vlieg met een VT80 en nu draait deze op Kero, wat zou hiervoor een alternatief zijn? Ik kan wel aan kero geraken maar niet genoeg en legaal om elk weekend te vliegen. Ben
Ik ooit eens kerosine gekocht bij een motorcross bedrijf in Tilburg. Na jaren heb ik toch maar weer een turbine gekocht en ik kreeg de tip dat ik Zibro Kristal moest gebruiken. De turbine heeft net testgedraaid in de tuin en ik heb het idee dat hij minder ruikt en rookt dan met kero. Zibro Kristal is zelf ook reukloos, je kan het gewoon morsen en je ruikt het niet, kero ruik je nog een beetje. In Belgie is Zibro Kristal 42 Euro voor 20 Liter. GJ
Petroleum Hallo Ben, Je kunt ook met petroleum vliegen. Noet vergeten op 20 liter petroleum 1 liter turbine- of synthetische 2-takt olie toe te voegen. Maar dat geldt natuurlijk voor alle turbine brandstoffen.
Nee, Je kunt de VT80 zelfs met diesel vliegen. Dan is het op toeren wat trager. Je kunt zonder zorgen met petroleum (bij voorkeur zwavel arm) vliegen.
Ik vlieg ook op Zibro. En als ze (Welkoop/Boerenbond) dat niet meer hebben op de Zibro kristal. Prijsverschil is iets van €4,-. Gewoon zit nl op €50 voor 20 liter en kristal op €54. Kero zal misschien iets goedkoper zijn maar ik heb geen zin in een huis wat naar Kero stinkt. Vandaar dat ik reukloze Zibro gebruik. Als olie heb ik eerst BP2380 gehad en nu inmiddels Mobil DTE Light. Werkt prima! Misschien ga ik binnenkort ook eens Diesel testen, dat mag tegenwoordig ook gebruikt worden in de Jetcat Turbines.
Kan wel aan kero komen als je wil, maar jah, ligt niet geheel op de route voor je :lol: :-( Keertje uit mijn kan tanken dan? ;-)
Ik bestel altijd grote hoeveelheden, laatste keer 200ltr, reukloze petroleum in de buurt van Den Bosch. Kost dan rond de 1,40 per liter.
Onlangs hoorde ik van iemand dat vliegen met kero niet zo goed is voor onze turbines. Door stoffen in de kero zouden de sproeier naalden vlugger verstoppen/vervuilen. Is hier iets van aan? Ben
Ik vraag me af of dat waar is. Die dingen zijn gemaakt om op kero te lopen. En voordat t bij de meeste mensen de naalden bereikt is het al drie keer gefilterd (filter in tankstation, hopper, filter na de pomp) Ik ken wel het fenomeen "cooking" Bij de F16 motor is dat ook een probleem. Onverbrande peut blijft in de aanvoerleidingen van de afterburner staan maar door de hoge omgevingstemperatuur (motorgebruik zonder afterburner) gaat de kerosine verkolen en zorgt voor een dikke zwarte aangekookte koolachtige aanslag op de wanden van de leidingen wat uiteindelijk leidt tot verstopping. Kan me niet voorstellen dat dat ook bij onze turbine's voorkomt. Immers stroomt er constant peut door de naalden wanneer de motor loopt en als hij uit staat blijft er vast peut achter in de naalden maar wordt de temperatuur zo snel omlaag gebracht door je starter dat t de tijd niet heeft om te verkolen lijkt me. En anders zijn daar vast die 25 hrs onderhoudsbeurtjes voor toch? Mijninziens is kero gebruik geen punt. Ik gebruik alleen maar Zibro ivm de lucht. Maar dr is vast iemand die daar meer van weet alhier?
ik woon ook in de buurt van Den Bosch, mijn 200 ltr vat is bijna leeg. Heb je voor mij dat adres dan ga ik daar ook eens heen om mijn vat te vullen.